Gå til innhold

Tujane har blitt brune :-(


Gjest ikke grønne fingre

Anbefalte innlegg

Gjest ikke grønne fingre

Vi har plantet en ny hekk for 8 uker siden (tuja) Nå begynner de å bli brune og det skal de jo ikke. Vi lurer på om vi kan ha vannet dem for mye...

Er det noen her som har peiling på hva vi bør gjøre nå? Synd om de skulle dø, har jo kostet en del penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre er også litt brune nå på høsten. Bare litt på hver gren liksom, kan være bare noe sesongskifte. Har sett det før og det har gått over igjen. Ellers anbefales det å klippe tujaen ca 2 cm over det hele, men vet ikke når på året det er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det samme skjedde med vår hekk i sommer.. men da var det jo veldig varmt så kan ha med det å gjøre.. men jeg fikk ihvertfall høre at det nesten ikke gikk an å gi de for mye vann.. de må ha veldig mye vann når de er nyplantet så kan jo hende dere har gitt de for lite?

vi klippet av alt det som var brunt og vannet de med mye vann hver dag i noen uker og nå er de helt fine igjen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner om noe jeg ble fortalt her en dag. En mann hadde kjøpt seg hekkebusker. Om det var tuja husker jeg ikke. Han dro til gartneriet da buskene tørket inn og døde.

Selgeren spurte "Har du vannet dem da?" Det svarte mannen bekreftende på. Da sa selgeren "Det skulle du ikke gjort!"

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

De skal ha veldig mye vann. Men er jorda næringsrik nok? Og ingen bikkjer som har pissa på de? Det er visst drepen.

Det er sant, hunder som pisser/markerer på busker dreper buskene. Det er skikkelig gift for busker! Håpløst når man bor langs en vei med mange hundeluftere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke grønne fingre

Hei!

Det samme skjedde med vår hekk i sommer.. men da var det jo veldig varmt så kan ha med det å gjøre.. men jeg fikk ihvertfall høre at det nesten ikke gikk an å gi de for mye vann.. de må ha veldig mye vann når de er nyplantet så kan jo hende dere har gitt de for lite?

vi klippet av alt det som var brunt og vannet de med mye vann hver dag i noen uker og nå er de helt fine igjen =)

Det var en gartner som plantet dem og vi ringte han og fortalte at de var begynt å bli litt brune. Når vi sa at vi hadde vannet mye, sa han at vi kanskje hadde vannet for mye! Dette er søren ikke lett :-(

Vi vannet ikke den første uka de ble plantet (vi er helt på jordet, bare for å si det) kanskje det er grunnen. Men så tok vi til vettet å vannet dem hver dag. Nå sier gartneren at det holder med en gang i uka.

Kanskje vi bør klippe bort det brune og vanne med sånn slange med mange huller i....? Er det nødvendig å gjødsle når det er såpass kort tid siden de ble plantet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gartner som plantet dem og vi ringte han og fortalte at de var begynt å bli litt brune. Når vi sa at vi hadde vannet mye, sa han at vi kanskje hadde vannet for mye! Dette er søren ikke lett :-(

Vi vannet ikke den første uka de ble plantet (vi er helt på jordet, bare for å si det) kanskje det er grunnen. Men så tok vi til vettet å vannet dem hver dag. Nå sier gartneren at det holder med en gang i uka.

Kanskje vi bør klippe bort det brune og vanne med sånn slange med mange huller i....? Er det nødvendig å gjødsle når det er såpass kort tid siden de ble plantet?

jeg ville klippet bort alt det brune ja.. og spylt de litt hver dag om jorden virker tørr.. om det regner der dere bor er det nok ikke nødvendig hver dag.. kjenn på jorden , om den er veldig tørr ville jeg spylt de skikkelig med hageslangen.. vi har ihvertfall fått beskjed at de skal ha rikelig med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plantet tujaer for 2 år siden. vannet dem godt under og etter planting og muligens den første tiden etterpå. Siden da har de vel mer eller mindre fått stå i fred...

I fjor brukte de tiden på å få ordentlig rotfeste, men nå i år har de den siste delen av sommeren virkelig skutt fart og har vokst en god del. De hadde kanskje antydning til brunt i tuppene i vår, men nå er de grønne og fine alle sammen. Vi har ikke vannet dem i sommer, en eller to ganger kanskje?, det har vært virkelig tørt her, men de er som sagt kjempefine nå. De står ikke helt inne ved veggen da, der er det jo som regel for tørt på grunn av drenering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville klippet bort alt det brune ja.. og spylt de litt hver dag om jorden virker tørr.. om det regner der dere bor er det nok ikke nødvendig hver dag.. kjenn på jorden , om den er veldig tørr ville jeg spylt de skikkelig med hageslangen.. vi har ihvertfall fått beskjed at de skal ha rikelig med vann.

Har aldri vannet våre, men vi overtok de som voksne trær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er også litt brune nå på høsten. Bare litt på hver gren liksom, kan være bare noe sesongskifte. Har sett det før og det har gått over igjen. Ellers anbefales det å klippe tujaen ca 2 cm over det hele, men vet ikke når på året det er anbefalt.

2 cm??? Vi har tatt 20-40 cm vi, både i fjor og i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...