Gå til innhold

Herde brystene ?


Atene

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk min første i 1990, fikk vi beskjed om at det var viktig å herde brystvortene før ammingen. Dra i dem, gni med frottéhåndkle, osv. Vel, det så ikke ut til å hjelpe noe særlig, jeg hadde såre og blødende brystvorter ihvertfall i seks uker.

Nå synes jeg ikke jeg har sett så mye om dette i det siste. Mener man fortsatt at det har noe for seg ? Jeg fikk barn nummer to i 1996, det gikk litt bedre, og venter nummer tre i november. Ville gjerne at ammingen skulle bli noe annet enn bare smerte den første tiden denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, man har gått bort fra å herde brystvortene. Jeg fødte for to uker siden og hadde litt såre brystvorter de første dagene, men fikk to albueskjell på barsel som jeg satte på brystvortene og det hjalp! Hadde dem på på dagtid et par dager og sårheten var borte. Nå gjør det litt vondt med det samme hun suger til om hun suger veldig hardt, men det er gir seg fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Atene.

Ammeveiledning blir stadig mer forskningsbasert. Vi vet idag at det ikke hjelper å herde brystknoppene. Det som er viktig er hvordan barnet tar brystet. Vil en forberede seg kan en heller lese litt om ammestillinger, hvordan få barnet til å gape og hvorfor unngå bruk av smokk. Dette er de viktigste faktorer for å unngå sårhet.

Informasjon via internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp ibrevet bør du

rådføre deg med din kontaktperson i det

offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...