Gå til innhold

17 åring stjeler- julegaver


Gjest fortvilt, sint, frustrert og oppgitt stemor

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilt, sint, frustrert og oppgitt stemor

Her i huset har vi nylig hatt en kjempekrangel ang min manns sønn. Han har etterhvert utviklet en adferd som er helt uakseptabel. Det går på at han stjeler, penger og ting, både fra oss, sin mor, sine søsken og andre. Han går i andres vesker, lurer til seg ting i butikker og har brukt stjålne kredittkort i butikker. Dette har etterhvert ført til politanmeldelse, bot, tilbakebetaling av stjålne penger og erstatning for tapte verdisaker, som selvfølgelig vi må betale for gutten har jo ikke inntekt.

Sist gutten var på helgebesøk kommer han og leverer en ØNSKELISTE til jul. Og det var ikke småsaker han ønsket seg heller. Jeg mener at siden gutten nå har kostet hver av familiene nærmere titusen kroner i utgifter skal han ikke få julegave. Min mann er av motsatt mening og vil kjøpe en dyr gave. Jeg mener at alt dette han utsetter oss for jo bør få en konsekvens, mens familien hans mener det er så synd på han stakkars, han har jo problemer med seg selv, og vi må jo støtte ham så godt vi kan og ikke gjøre det verre for han bla, bla bla.

Ja, selvfølgelig har gutten problemer, men han er fullstendig oppgående mentalt sett og vet at det han gjør er galt.

Jeg har ikke lyst til å bruke enda flere tusen kroner på den gutten enn jeg allerede har. Hva ville dere her inne gjort i samme situasjon?? Og er jeg urimelig, som min mann påstår når jeg ikke vil kjøpe en kjempedyr julegave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke døm sønnen. Det er foreldrene som har skylda. Løsningen er å sette 17-åringen i kontakt med voksne han har tillit til. Dvs. ingen av foreldrene. Han trenger en god rollemodell. Siden han ikke er 18 ennå må du ta kontakt med Barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvilt, sint, frustrert og oppgitt stemor

Ville du kuttet ut å kjøpe gave hvis han var din sønn også?

Helt klart. Hadde det vært min sønn hadde jeg også gått inn og solgt tv´n, pc´n og mopeden hans for å dekke opp gjelda. Handlinger og konsekvens hører sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvilt, sint, frustrert og oppgitt stemor

Ikke døm sønnen. Det er foreldrene som har skylda. Løsningen er å sette 17-åringen i kontakt med voksne han har tillit til. Dvs. ingen av foreldrene. Han trenger en god rollemodell. Siden han ikke er 18 ennå må du ta kontakt med Barnevernet.

Her er hele hjelpeapparatet inne i bilde, BUP, helsesøster, psykolog, sos.rådgiver, skolen ....full pakke. Men det hjelper lite. Det blir bare verre og verre. I mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare undrer nå, altså

Helt klart. Hadde det vært min sønn hadde jeg også gått inn og solgt tv´n, pc´n og mopeden hans for å dekke opp gjelda. Handlinger og konsekvens hører sammen.

Hvor gamle er dine egene barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er hele hjelpeapparatet inne i bilde, BUP, helsesøster, psykolog, sos.rådgiver, skolen ....full pakke. Men det hjelper lite. Det blir bare verre og verre. I mine øyne.

Det er bra, men har han en støttekontakt? Helst en som har vært kriminell og kan gi av sine erfaringer for at han skal komme på rett spor. Han vil ha respekt for en "tøffing", han har ikke respekt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom gutten har fått bot får han også skaffe seg jobb for å få betalt denne!!!! Evt. kan dere sette opp småjobber han kan gjøre for dere for at han skal betale tilbake det han skylder dere (det dere har lagt ut)

Jeg synes imidlertid at du blander kortene litt her. Å holde tilbake julepresang blir feil. Det skal gutten få uansett. Men å kjøpe en veldig dyr ting hadde jeg nok ikke gjort tror jeg. Dersom han har søsken bør jo dette stå i stil med hva søsknene får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Hadde det vært min sønn hadde jeg også gått inn og solgt tv´n, pc´n og mopeden hans for å dekke opp gjelda. Handlinger og konsekvens hører sammen.

Det synes jeg faktisk også at er helt OK å gjøre. Hans bøter bør han ordne opp i selv. Det er viktig å finne konsekvenser som virker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punky brewster

Gutten bør gjøre opp for seg for boten, enten ved å skaffe seg jobb eller jobbe for dere med diverse ting og lage et regnestykke hvor gjelda blir nedskrevet etterhvert som han gjør ting, bilvask, maling av hus etc.

Forøvrig ville jeg ha kjøpt julegave til han i samme prisklasse som han vanligvis får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han skal få julegaver som vanlig, men dersom hans ønsker er ekstremt dyre, så hadde jeg vel forsøkt å finnne noe i omtrent samme prisklasse som det han har fått tidligere.

Akkurat i julen synes jeg det er et mål at konflikter ikke trekkes frem. Han bør så avgjort rydde opp etter alt han har gjort, men synes ikke julegavene trenger å være et element i den diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Det høres fullstendig galt ut at dere har betalt erstatningen for ham. Jeg håper inederlig at dere bare har lagt ut, slik at han må betale dere tilbake. Noe annet ser jeg på som fullstendig uansvarlig, hvordan skulle han da lære at det ikke lønner seg å være lovbryter?

Jeg er usikker på hva jeg hadde gjort med julegave. Jeg ville vært redd for at han så på en kostbar julegave som et bevis på at oppførselen hans ble godtatt. Han virker aldri så lite bortskjemt, når han forventer dyre gaver.

Jeg tror jeg ville gitt ham gave, men til en lav verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får betale tilbake gjelden sin på egenhånd: avisrute, barnepass, dyrepass, vasking av biler..et eller annet- han får ta konsekvensene av det han gjør. Julegavene hadde jeg latt gå som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...