Gå til innhold

Å kjøpe alkohol til sin 15 år gamle datter


Gjest jeg-ble-så-sint

Anbefalte innlegg

Gjest jeg-ble-så-sint

Ja det gjorde min samboer her forleden. I god tro om at hun var fornuftig og ikke kom til å drikke mer en de boksene han hadde kjøpt. Dette er ikke vårt felles barn, men fra et tidligere forhold. Hun er hos oss i helger og ferier og jeg har i liten grad lagt meg opp i farens måte å oppdra henne. Men jeg innrømmer at jeg ble sjokkert da jeg oppdaget at faren hadde kjøpt alkohol til sin mindreårige datter. Vi har stort sett felles kjøreregler for ungene her i huset, men dette med alkohol har vi ikke diskutert. Jeg har tatt det som en selvfølge at en voksen fornuftig mann ikke gjør slikt. Han på sin side ble overrasket over min reaksjon, jeg blir sjelden sint men jeg var så skuffet og rasende at jeg holdt på å begynne å gråte. Vi fikk snakket ut og han lovte at dette ikke skulle gjenta seg, ikke fordi han hadde forandret syn på saken, men fordi jeg ble så sint. Selv drikker vi aldri noe alkohol her hjemme og plutselig sitter jentungen og spretter ølboksen foran tven en koselig familiekveld. Og hadde lov av pappa. Hvordan hadde dere reagert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er HELT UAKTUELT å kjøpe alkohol til mindreårige. UANSETT!!!!!!

Har selv en stesønn på 17, og vet jo at han drikker noe. Men derfra til å kjøpe til han er et uendelig langt steg. Det er også stor forskjell på å være 15 og 17. Så jeg forstår din reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket denne gangen

15 år er uansett for tidlig, synes jeg!

Men - jeg er faktisk glad for at min eldste fikk sin første brutale erfaring med alkohol (=ble altfor full, drakk sprit) _før_ h*n var 18,- dvs. mens vi hadde ansvaret og faktisk fulgte opp - om man holder ungene borte fra fest helt til de er myndige, og man ikke lenger har noe med hvor de overnatter f.eks., kan det være farligere... Eldstemann så et par sånne på en russefest, sånne som ikke har vært på fest før de var 18,- og de var hinsides. Og de ble nok ikke hentet hjem kl 12 eller hadde SMS-kontakt med foreldrene gjennom kvelden for å si det sånn...

Og - vi har faktisk kjøpt litt øl til eldstemann før fest noen ganger (dette har vært etter at h*n var 16,5 år) - nettopp for at h*n kun skulle drikke det h*n visste hva var.

Selvsagt funker ikke dette om ungdommene drikker i tillegg til det de får med hjemmefra,- det er jo individuelt. Men for vår - etterhvert fornuftige - tenåring fungerte det glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 år er uansett for tidlig, synes jeg!

Men - jeg er faktisk glad for at min eldste fikk sin første brutale erfaring med alkohol (=ble altfor full, drakk sprit) _før_ h*n var 18,- dvs. mens vi hadde ansvaret og faktisk fulgte opp - om man holder ungene borte fra fest helt til de er myndige, og man ikke lenger har noe med hvor de overnatter f.eks., kan det være farligere... Eldstemann så et par sånne på en russefest, sånne som ikke har vært på fest før de var 18,- og de var hinsides. Og de ble nok ikke hentet hjem kl 12 eller hadde SMS-kontakt med foreldrene gjennom kvelden for å si det sånn...

Og - vi har faktisk kjøpt litt øl til eldstemann før fest noen ganger (dette har vært etter at h*n var 16,5 år) - nettopp for at h*n kun skulle drikke det h*n visste hva var.

Selvsagt funker ikke dette om ungdommene drikker i tillegg til det de får med hjemmefra,- det er jo individuelt. Men for vår - etterhvert fornuftige - tenåring fungerte det glimrende.

Og for vår svært fornuftige snart 19-åring ar det fungert ypperlig å nekte ham å drikke alkohol før han ble 18! Vi sa at det var ulovlig, og at han skulle få lappen dersom han ikke drakk alkohol før det var lovlig. Det gjorde han ikke heller, men til 18-årsdagen ble det kjøpt inn en six-pack som han skulle dele med kjæresten. Nå drikker han gjerne 3-4 øl når han er på fest.

Vi er IKKE naive, vet godt at mange sier de ikke drikker mens de egentlig gjør det. Vi ventet oppe på ham hver kveld han var ute, ikke for å "sjekke" ham, men jeg fikk uansett ikke sove før han var hjemme.

Så, til jeg-ble-så-sint: sikkert unødvendig å føye til at jeg er helt enig med deg: en langer ikke alkohol til en 15-åring!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket denne gangen

Og for vår svært fornuftige snart 19-åring ar det fungert ypperlig å nekte ham å drikke alkohol før han ble 18! Vi sa at det var ulovlig, og at han skulle få lappen dersom han ikke drakk alkohol før det var lovlig. Det gjorde han ikke heller, men til 18-årsdagen ble det kjøpt inn en six-pack som han skulle dele med kjæresten. Nå drikker han gjerne 3-4 øl når han er på fest.

Vi er IKKE naive, vet godt at mange sier de ikke drikker mens de egentlig gjør det. Vi ventet oppe på ham hver kveld han var ute, ikke for å "sjekke" ham, men jeg fikk uansett ikke sove før han var hjemme.

Så, til jeg-ble-så-sint: sikkert unødvendig å føye til at jeg er helt enig med deg: en langer ikke alkohol til en 15-åring!

mvh

Ja,- det er klart,- de er forskjellige alle sammen, og det er ikke alt som funker for alle.

Din 19-åring høres veldig fornuftig ut, og dere kan være glade for at han er det :-)

Ingen absolutte sannheter her,- heller ikke at man ikke skal kjøpe til dem. Synes jeg. Om de er fornuftige nok til kun å drikke dette, er det bedre enn å måtte tigge av andre. Evt. droppe festene, og dermed sette seg utenfor det vanlige. Dette kan nemlig også være skadelig, å ikke være "med" i en sårbar alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tja.. mamma og pappa kjøpte alkohol til meg da jeg var rundt 16 år. Alternativet var å drikke hjemmebrent.. for drikke ville jeg gjort uansett. Jeg hadde aldri behov for mer enn det de ga meg. Venninnene mine som måtte ty til hjemmebrent gikk det adskillig verre med for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betina93

Jeg fikk lov av min far å drikke etter at jeg var konfimert. Men, det gikk da helst i Øl og ikke så mye sprit. Det er greit nok så lenge ikke foreldrene gir sprit til tenåringen, men jeg syns at øl, cider og vin går helt fint !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også blitt skikkelig sint. Han har lovet å ikke gjenta det, bra! Jeg har hørt og lest ofte at får man lov til å drikke to gjenstander, drikker man ti. Har man ikke lov til å drikke, drikker man to. Fra min tid som tenåring på fester stemmer det i hvert fall.

Jeg kommer til å si 18 år betyr 18 år når mine barn blir så gamle, selv om det er lenge tid det er aktuelt ennå... Også selv om jeg til den tid fortsatt bor i et land hvor folk er til de grader liberale når det gjelder mindreåriges alkoholvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg hadde gått rett i taket!

Men nå har faren og jeg likt syn på dette, så det er ingen fare. Man kjøper _ikke_ alkohol til noen under 18 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Og for vår svært fornuftige snart 19-åring ar det fungert ypperlig å nekte ham å drikke alkohol før han ble 18! Vi sa at det var ulovlig, og at han skulle få lappen dersom han ikke drakk alkohol før det var lovlig. Det gjorde han ikke heller, men til 18-årsdagen ble det kjøpt inn en six-pack som han skulle dele med kjæresten. Nå drikker han gjerne 3-4 øl når han er på fest.

Vi er IKKE naive, vet godt at mange sier de ikke drikker mens de egentlig gjør det. Vi ventet oppe på ham hver kveld han var ute, ikke for å "sjekke" ham, men jeg fikk uansett ikke sove før han var hjemme.

Så, til jeg-ble-så-sint: sikkert unødvendig å føye til at jeg er helt enig med deg: en langer ikke alkohol til en 15-åring!

mvh

''Vi sa at det var ulovlig, og at han skulle få lappen dersom han ikke drakk alkohol før det var lovlig.''

Funket virkelig dette, er du sikker på at det ble overholdt?

De færreste liker øl noe særlig første gang de smaker det. Om han på 18-årsdagen delte en sixpack med kjæresten tviler jeg sterkt på at de ikke hadde smakt det før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket..

Jeg hadde gått rett i taket!

Men nå har faren og jeg likt syn på dette, så det er ingen fare. Man kjøper _ikke_ alkohol til noen under 18 år!

''Man kjøper _ikke_ alkohol til noen under 18 år!''

Det syntes jeg også,- men det var før jeg kom opp i situasjonen selv. Med en tenåring som drakk seg skikkelig full på et-eller-annet h*n fikk av noen andre som første alkoholopplevelse, så har vi faktisk kjøpt noen øl i ny og ne. Og det har gått bra,-h*n har drukket de ølene og ikke stort mer enn det -og har kommet hjem i helt grei tilstand. De aller fleste 16/17-åringer drikker på fest,- og det gjorde jo vi selv også som unge. Og av og til kan det være sunnere å få være sammen med andre unge og være normal - istedetfor å være teitingen som ikke skal på fest.

Selvsagt,-hvis man har en sånn tenåring som de snakker om i reklamen - som drikker det de evt. får hjemmefra i _tillegg_ til alt annet,- så er det jo ikke lurt. Men man kjenner jo ungene sine best selv,- og min var ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Man kjøper _ikke_ alkohol til noen under 18 år!''

Det syntes jeg også,- men det var før jeg kom opp i situasjonen selv. Med en tenåring som drakk seg skikkelig full på et-eller-annet h*n fikk av noen andre som første alkoholopplevelse, så har vi faktisk kjøpt noen øl i ny og ne. Og det har gått bra,-h*n har drukket de ølene og ikke stort mer enn det -og har kommet hjem i helt grei tilstand. De aller fleste 16/17-åringer drikker på fest,- og det gjorde jo vi selv også som unge. Og av og til kan det være sunnere å få være sammen med andre unge og være normal - istedetfor å være teitingen som ikke skal på fest.

Selvsagt,-hvis man har en sånn tenåring som de snakker om i reklamen - som drikker det de evt. får hjemmefra i _tillegg_ til alt annet,- så er det jo ikke lurt. Men man kjenner jo ungene sine best selv,- og min var ikke sånn.

''Men man kjenner jo ungene sine best selv,- og min var ikke sånn.''

Ja, de fleste er naive mht til egne ungdom. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket..

''Men man kjenner jo ungene sine best selv,- og min var ikke sånn.''

Ja, de fleste er naive mht til egne ungdom. ;-)

Ja,- jeg kan sikkert være naiv jeg også,-men jeg har sett tilstanden til avkommet etter disse festene,- og det har ikke vært drukket noe særlig mer enn de ølene vi visste om. Det kan jeg se...

H*n fikk en vekker den gangen h*n ble veldig full,-og ønsker ikke å miste kontrollen igjen.

Og den gangen h*n fikk for mye, torte h*n å ringe og si at hun trengte hjelp. Det hadde nok _ikke_ skjedd hvis vi var hyperstrenge. I visse tilfeller har vi også tatt oss av venner i denne gjengen, som ikke fortalte foreldrene om festene de var på. Det kan nok hende at det var noen av de prektige foreldrenes ungdommer vi kjørte hjem/hentet foreldrene til osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vingla

''Man kjøper _ikke_ alkohol til noen under 18 år!''

Det syntes jeg også,- men det var før jeg kom opp i situasjonen selv. Med en tenåring som drakk seg skikkelig full på et-eller-annet h*n fikk av noen andre som første alkoholopplevelse, så har vi faktisk kjøpt noen øl i ny og ne. Og det har gått bra,-h*n har drukket de ølene og ikke stort mer enn det -og har kommet hjem i helt grei tilstand. De aller fleste 16/17-åringer drikker på fest,- og det gjorde jo vi selv også som unge. Og av og til kan det være sunnere å få være sammen med andre unge og være normal - istedetfor å være teitingen som ikke skal på fest.

Selvsagt,-hvis man har en sånn tenåring som de snakker om i reklamen - som drikker det de evt. får hjemmefra i _tillegg_ til alt annet,- så er det jo ikke lurt. Men man kjenner jo ungene sine best selv,- og min var ikke sånn.

Jeg er enig med deg. Selv fikk jeg også noen øl da jeg var 16-17 år og skulle på fest. Dette for å hindre at jeg skulle drikke hjemmebrent eller andre ting mine foreldre ikke visste hva var. På meg fungerte det. Jeg holdt meg til ølene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man kjøper _ikke_ alkohol til noen under 18 år!''

Det syntes jeg også,- men det var før jeg kom opp i situasjonen selv. Med en tenåring som drakk seg skikkelig full på et-eller-annet h*n fikk av noen andre som første alkoholopplevelse, så har vi faktisk kjøpt noen øl i ny og ne. Og det har gått bra,-h*n har drukket de ølene og ikke stort mer enn det -og har kommet hjem i helt grei tilstand. De aller fleste 16/17-åringer drikker på fest,- og det gjorde jo vi selv også som unge. Og av og til kan det være sunnere å få være sammen med andre unge og være normal - istedetfor å være teitingen som ikke skal på fest.

Selvsagt,-hvis man har en sånn tenåring som de snakker om i reklamen - som drikker det de evt. får hjemmefra i _tillegg_ til alt annet,- så er det jo ikke lurt. Men man kjenner jo ungene sine best selv,- og min var ikke sånn.

Jeg tror det er fåtallet av foreldrene som kjenner ungene sine så godt. Mine er ikke så gamle riktig ennå at dette er tema. Men - alkohol hjemmefra kommer uansett ikke på tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...