Gå til innhold

kul i hodeskallen etter fall


evasisc

Anbefalte innlegg

hei min 17 mnd datter falt i barnehagen og fikk en kjempekul i panna, denne forsvant etter ca en uke. men etter det har det vært en liten kul på ca3mm som ikke går bort enda dette er ca 2mnd siden. virker som hodeskallen ble skadet. kulen er ca 2 cm over høyre øyebryn. kan dette være noe å bekymre seg over? og så har jeg hørt at følelsesenteret sitter under panna. kan dette bli skadet ved et så kraftig slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neppe. Det finnes vel ikke mange unger som ikke har hatt en eller flere reale donald-kuler i panna, men jeg har ikke hørt om noen som har tatt virkelig skade av det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Grunnen til at din datter fortsatt har en liten kul er høyst sansynlig at skaden også førte til en liten blødning under benhinnen. Den vanlige kulen etter et slag mot hodet er en hevelse i underhuden, en kombinasjon av blødning og væskeansamling. I løpet av dager eller en ukes tid blir dette resorbert og det er bare et blått merke igjen, som også forsvinner raskt. Skallen er dekket av en benhinne, som sitter tett inntil benet. Ved et kraftig slag kan det også komme en blødning mellom benet og benhinnen, og denne blødningen resorberes ikke så lett. Det danner seg etterhvert nytt ben, slik at det skjer en forbening i kulen. Jeg regner med at det er dette så har skjedd hos din datter, og at kulen du nå kjenner er fast som benet rundt. Det er helt ufarlig, kulen kan stå lenge, i mange måneder, kanskje et år for de litt større kulene, men gradvis blir kulen borte. Det er ingen indre skade i forbindelse med kulen, og det er ingen grunn til å tro at barnet blir skadet av et så kraftig slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at din datter fortsatt har en liten kul er høyst sansynlig at skaden også førte til en liten blødning under benhinnen. Den vanlige kulen etter et slag mot hodet er en hevelse i underhuden, en kombinasjon av blødning og væskeansamling. I løpet av dager eller en ukes tid blir dette resorbert og det er bare et blått merke igjen, som også forsvinner raskt. Skallen er dekket av en benhinne, som sitter tett inntil benet. Ved et kraftig slag kan det også komme en blødning mellom benet og benhinnen, og denne blødningen resorberes ikke så lett. Det danner seg etterhvert nytt ben, slik at det skjer en forbening i kulen. Jeg regner med at det er dette så har skjedd hos din datter, og at kulen du nå kjenner er fast som benet rundt. Det er helt ufarlig, kulen kan stå lenge, i mange måneder, kanskje et år for de litt større kulene, men gradvis blir kulen borte. Det er ingen indre skade i forbindelse med kulen, og det er ingen grunn til å tro at barnet blir skadet av et så kraftig slag.

Min datter på 4 år hadde også et fall i sommer, der hun slo seg kraftig på kinnbeinet. Vi kjølte det ned med is, og det var hovent og blått lenge. Etter en stund forsvant det blå og hovne, men nå, et halvt år etter, er det fremdeles litt hardt oppå kinnbeinet hennes, og jeg har lurt litt på å spørre legen om det.

Men slik du forklarer det over, regner jeg med at det henger sammen på samme måte for min datter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...