Gå til innhold

16 åringer


Gjest mamma@mamma

Anbefalte innlegg

Gjest mamma@mamma

Sønnen min blir 17 til sommeren, eller var det 7 ?Jeg er så LEI av umodenheten hans ...Så lei av å rydde opp etter han,så lei av at han ikke har begrep om penger, så lei av hans egosentriske holdninger, så lei av alt....

Når blir gutter modne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du fortsetter å rydde etter ham så vil jo aldri gjøre det selv. Om han roter i fellesarealer så sleng rotet inn på rommet hans og lukk døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsetter å rydde etter ham så vil jo aldri gjøre det selv. Om han roter i fellesarealer så sleng rotet inn på rommet hans og lukk døra.

Akkurat det der har jeg prøvd med min datter i flere år, hun er 18 nå. Jeg er lei av surt treningstøy og annet tøy som flyter på badet. Slenger jeg det inn til henne blir det bråk både fra henne og fra faren og han rydder etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte selv tenkt på, om det er noe man kan gjøre i barnets tidlige år, som gjør at de tar mere ansvar når de blir tenåringer. Som Elextra sier, så tar de vel ikke ansvar hvis de ikke får noe ansvar?

Er det en idé å gi barn i ti-tolv-årsalderen mere "voksen"-ansvar, så man kan unngå denne tenåringsegiosmen når de passerer 15?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det der har jeg prøvd med min datter i flere år, hun er 18 nå. Jeg er lei av surt treningstøy og annet tøy som flyter på badet. Slenger jeg det inn til henne blir det bråk både fra henne og fra faren og han rydder etter henne.

Om ho og faren rydder opp i det så løser det seg jo:-) (Men forferdelig at faren tar det og lar jenta slippe unna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gutter blir modne og tar ansvar for egt liv nå de blir 18-19 år og noen gutter blir aldri modne.

De sistnevnte overlates til godtroende unge jenter noe tid senere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Har tenåringssønn

Det er nok forskjellig fra individ til individ det, og kommer nok også ann på personligheten deres.

Selv har jeg en 15 åring som kanskje ikke er flinkest til å rydde, men som gjør det uten problemer når jeg spør.

Han er dessuten svært fornuftig og flink med penger.

Har en 12 åring som er akkurat sånn også, om en noe løsere i lommeboka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest husker ikke helt

Hvis du fortsetter å rydde etter ham så vil jo aldri gjøre det selv. Om han roter i fellesarealer så sleng rotet inn på rommet hans og lukk døra.

Og hvor gamle var dine to tenåringer, sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor gamle var dine to tenåringer, sa du?

*Flirer* Jeg glemte at mine ikke er tenåringer ennå og at det er en mannsalder siden jeg selv var det og at jeg dermed umiddelbart er usikket til å svare på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alenemoren

Vi har alltid vært alene, sønnen min og jeg. Nå er han 15.

Når det gjelder rydding og klesvask har han vært ganske vanskelig å få med på "laget". Jeg har sagt at det ikke blir vaska plagg som ikke ligger i kurven på vaskerommet. Det ligger RETT ved hans rom, men jaggu har det vært innmari vanskelig å få gjennomført dette... ;) Men jeg har vært veldig konsekvent og IKKE hentet klærne som flyter over på rommet hans, og bestemt meg for at han bare får gå i skitne klær til han gjør som jeg sier. Han dør ikke av skitt, men jeg syns det er både flaut og ekkelt.

Det har vært en del masing og kjefting om dette, men jeg har prøvd å holde mest mulig kjeft om det. Jeg har bare gjentatt - når han har vært sur fordi ting ikke er rent når han vil ha det; "ja, hvis det er på vaskerommet, så blir det vasket! Er det på vaskerommet?".... Vi har en kurv for lyst og en for mørkt tøy. Så får han trening i å skille fargene fra begynnelsen av. Nå klarer han dette veldig bra, når han gidder å rydde klærne inn dit da! :)

En annen ting jeg har sagt, er at tskjorter skal ut av genserne (han vrenger de bare av seg), og sokker skal dras ut. Jeg orker ikke dra ut svette sokker som er i en krøll når jeg skal fylle i vaskemaskinen. Syns det er ekkelt, så da slenger jeg noen ganger klærne hans inn igjen, og da fikser han "biffen" selv. Jeg har spurt han om han ville tatt i slike klær om han skulle gjøre jobben selv, og det ville han ikke nei... hehe

Jeg har også vist han hvordan vaskemaskinen fungerer noen ganger, dette kommer jeg til å fortsette med til han flytter ut, stadig litt mer selvstendig kan han godt bli før han blir 18-20.

Jeg tror ikke det er så mye annet du kan gjøre heller, enn å være konsekvent, og få mannen din med på laget. Ikke la han rydde opp selv om datteren deres blir frustrert og sinna. Få henne til å ta ansvar for sitt eget, det er deres jobb som foreldre å holde dere litt unna så hun kan bli selvstendig.. Så må du kanskje svelge noen (store) kameler til du blir hårete i halsen om et pyton, rotete bad til hun tar dette ansvaret. Evt. fortsette å slenge inn på rommet hennes. Eller få en kurv der inne du kan slenge det i. Men ikke gi dere, dere må være konsekvent på det dere gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...