Gå til innhold

kul i hode


Gjest mamsen75

Anbefalte innlegg

Gjest mamsen75

Hei!jeg fikk en nydelig gutt for 13 uker siden. Etter en lang fødsel,kom lillemann. Et par dager etter vi kom hjem dukket det opp to kuler i bakhodet. Hadde besøk av helsesøster som sa at dette var cephalhematom og at det kom til å forsvinne i løpet av noen uker. Nå er den ene på høyre side forsvunnet, men den på høyre side er fortsatt der. Har blitt litt mindre, men ca 4-5 i diameter. Er det vanlig at det tar så lang tid? Eller er dette normalt? Er det farlig? Hva kan jeg gjøre for at den skal bli mindre? Er dette plagsomt for han? Han sover også veldig urolig. Puster rytmisk, med åpne øyne som beveger seg i takt med pusten. Han smiler, ler og bretter.og et slags hyl innimellom.Han sover også veldig stille i perioder,så begynner det igjen. Er dette vanlig? Han har sliti litt med magen,samt at han gulper en del.Ellers legger han godt på seg 7kg og 62cm. Og er en blid gutt.Det skal sies at jeg har vært veldig stressa etter han kom til verden, kan dette være en årsak? til uroligheten når han sover?Er det noe jeg burde gjøre? Hilsen en bekymret mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Dersom barnet er kjekt er jeg enig med helesøster at dette er et cephalhematom.

Pga. kreftene barnet utsettes for ved føsel kommer det ofte en blødning mellom et skalleben på siden av hodet og benhinnen på utsiden.Blødningen oppstår fordi små blodårer sprenges og det blør litt i dette mellomrummet.

Blødningen oppdages vanligvis noen timer, dager etter fødsel .Etter et par dager kommer det en forening i dette hulrummet da benhinnen reagrer med å danne nytt ben pga-. løsningen.

Etter 2-6 uker er kulen forbenet og fast, men denne kulen jevner seg ut etter noen mnd eller år.Det skal ikke behandles, gjør ingen skade og er ikke smertefullt og gir ingen symptomer. De andre symptomene du beskriver hos barnet ligger innefor det som er normalt og skyldes ikke cephemamatomet..

Stresset du opplevede er ikke årsak til cephalhematomet.Allle fødene er vel mer eller mindre stresset det er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...