Gå til innhold

Når slutter det å gjøre vondt?


Naja

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg ammet i to uker, jeg har ingen sår eller sprekker i brystvortene, men likevel gjør det så utrolig vondt når han suger! Jeg ser at han ikke gaper høyt nok, og jeg jobber hardt med å få ham til det, men det virker helt umulig. Selv om han gaper høyt nok av og til, snurper han munnen lynfort sammen rundt brystvorten igjen og gnager på den så det kjennes som en glødende ildtang herjer... Og den smerten sitter i helt til neste gang jeg skal amme. Det gjør så vondt at det er fristende å gi opp... Har noen andre hatt det på samme måten -hvor det har gått over? Er det mulig at han etter hvert vil suge riktig? Ammeskjold hjelper litt, men ikke nok. Noen råd noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg.jeg har sett det her inne at det var en som sa at du skulle ta barnet fra puppen flere ganger for så å la det ta det igjen.Det ble sagt at det kunne gjøres 10-12 ganger pr måltid.Husk også å holde barnet godt inntil deg så det ikke ligger å drar i puppen.Hvis barnet har problemer med å suge tror jeg ikke de anbefaler bruk av ammeskjold.Du kan også ta kontakt med ammehjelpen,der kan de helt sikkert hjelpe deg.Ønsker deg lykke til videre med ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi strevde fælt vi også..., men nå har vi fått det helt til (snupp er 7 uker).

Ta ham bort når når han ikke gaper ordentlig; når han snurper så fjerner du ham, også prøver du igjen. Slitsomt, men det funker.

Glødende ildtang-følelsen _kan_ være trøske (sopp) på brystvorten. Vi har slitt med det i noen uker, og uansett om hun gapte aldri så høyt og vi gjorde alt riktig, så var amminga forbaska vondt og det kjentes nettopp ut som glødende ildtenger. Ta en prat med halsesøster / lege; det er ikke sikkert, men det kan jo være, og da er det best å få behandlet det fortest mulig.

Dersom du bor i Oslo er Ammepoliklinikken på Aker sykehus et genialt sted for de som sliter med amming. Der fikk jeg blant annet vite at for de fleste så tar det rundt 3 - 4 mnd før amminga går helt knirkefritt!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe ved beskrivelsen din som minnet meg om da jeg hadde trøske...ren gjetning fra meg, men kan det være det du har fått ?

Hvis barnet bare er to uker gammelt, er det kanskje for tidlig å få trøske...? Trøske er et hvitt sopp-belegg som vokser i munnhulen på babyer, enten på tunga eller innsiden av kinnene deres. Denne soppen kan smitte over på mors bryst, og gjør forb..vondt. Det kjennes faktisk som om noen drar glødende piggtråd gjennom brystvorten ved amming, og det gjør også vondt utenom ammetidspunktene.

Har du tittet i munnen på babyen din, og sjekket om det er trøske der..? Trøske behandles med reseptpliktig medisin, så du må altså til legen og få Mycostatin (til babyen) og Canesten-salve til brystvortene dine.

I starten hadde jeg noe såre brystvorter også, de var jo konstant fuktige av all ammingen. Prøv å gå uten BH så mye du kan hjemme, og la brystene lufttørke etter amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære naja.

du har fått mange gode råd fra flere. Det at det svir kan være symptomer på sopp, men behøver ikke være det. Er du veldig sår så kan du også få en bakteriell infeksjon i såret. Har du svie, smerter både under og etter amming så er det ikke bare sugetaket, men antagelig en infeksjon. Du kan også ha sopp på brystet uten at barnet har hvitt belegg i munnen. Er det sopp skal begge behandles. En skrev at det tok 4 måneder før ammingen gikk bra. Får en god og riktig hjelp bør ammingen kunne fungere innen noen uker etter fødsel om det ikke er noe helt spesielt.

Informasjon via internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp ibrevet bør du

rådføre deg med din kontaktperson i det

offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...