Gå til innhold

Barbering nedentil


Gjest florentine

Anbefalte innlegg

Gjest florentine

Jeg er enig med deg. Ellers må jeg si at jeg tenker tilbake med vemod på min gamle mor- som var på aldershjem de siste ukene av sitt liv. Hun var storrøyker. Og det var ikke snakk om at hun kunne få tatt seg en røyk ved sykehjemmet. De tilbød henne nikotinpiller.... Kunne hun ikke ha fått beholdt denne vesle gleden de siste ukene av sitt liv...det var nesten den eneste hun hadde igjen.

Ja det har du rett i. Hun burde kunnet røyke på et rom hvor hun ikke skadet andre. I slike tilfeller med gamle mennesker så må det brukes skjønn, men jeg forstår at det kan være vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 248
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    52

  • Bookworm

    23

  • Mary Poppins

    10

  • Babette

    7

Mest aktive i denne tråden

Godt å høre ;) Jeg begynte å lure på om jeg hadde uttrykt meg veldig uklart, så jeg måtte lese en gang til... Nå tror jeg kanskje jeg klarte å forklare slik at det ble litt mer forståelig? Men det gjenstår å se ;)

Tror det bare er til å gi opp jeg - noen VIL bare ikke skjønne og hvis de egentlig skjønner det vi skriver, så kommer det bare spørsmål om hva vi egentlig VIL med denne tråden...

Det nytter ikke alltid, vet du:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å bry deg noe særlig om slike påstander. Jeg vet nøyaktig ingenting om de som diskuterer her, og ikke noe mer fordi noen sier at de er slik eller sånn. Jeg tror ikke at med eller mot i en diskusjon sier noenting om personen. Det er bra å kunne ha egne meninger og stå for dem.

Du sier noe:-) Men det er noe med å få hele røkla mot seg- fordi om man ikke alltid mener det samme som det som anses som det politisk korrekte til en hver tid. Det er jo meningsløst å sitte her inne og pjatte og jatte - og nesten være redd for å si det man mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke være helt glatt, får sopp av det. Og synes dessuten det er ubehagelig at evt. utflod går rett i trusa, uten det laget med luft imellom, som hårene tross alt gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har du rett i. Hun burde kunnet røyke på et rom hvor hun ikke skadet andre. I slike tilfeller med gamle mennesker så må det brukes skjønn, men jeg forstår at det kan være vanskelig.

Som den rampejenta på 82 hun var, så ble hun tatt i smugrøyking på rommet en gang. Da var det brannfaren som ble framhevet. Jeg kunne ikke noe annet enn å flire litt da jeg hørte om det. Hun hadde sin vilje i hvert fall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det vet jeg ikke, men det kan jeg ikke tenke meg. Før lot jeg det være igjen litt. De siste par åra har jeg tatt vekk alt. Går over ca annehver/tredjehver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det bare er til å gi opp jeg - noen VIL bare ikke skjønne og hvis de egentlig skjønner det vi skriver, så kommer det bare spørsmål om hva vi egentlig VIL med denne tråden...

Det nytter ikke alltid, vet du:-)

Hva er det du vil med denne tråden da? Det er da vel ingen som ikke skjønner hva du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest florentine

Som den rampejenta på 82 hun var, så ble hun tatt i smugrøyking på rommet en gang. Da var det brannfaren som ble framhevet. Jeg kunne ikke noe annet enn å flire litt da jeg hørte om det. Hun hadde sin vilje i hvert fall:-)

:-) Jeg håper å bli rampejente i den alderen, men siden jeg ikke røyker så blir det nok heller rødvinsdrikking eller noe slikt som blir problemet.

Å skylde på brannfare er bare tull. Er det da ikke lov å ha levende lys på aldershjem? Hvordan er det på sykehus eller andre offentlige institusjoner? Er det forbudt med levende lys pga. brannfare, blomster pga. allergiske, sjokolade pga. de overvektige, melk pga. de med gluteinallergi og sex pga. fare for uønskede svangerskap eller kjønnssykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Jeg håper å bli rampejente i den alderen, men siden jeg ikke røyker så blir det nok heller rødvinsdrikking eller noe slikt som blir problemet.

Å skylde på brannfare er bare tull. Er det da ikke lov å ha levende lys på aldershjem? Hvordan er det på sykehus eller andre offentlige institusjoner? Er det forbudt med levende lys pga. brannfare, blomster pga. allergiske, sjokolade pga. de overvektige, melk pga. de med gluteinallergi og sex pga. fare for uønskede svangerskap eller kjønnssykdommer?

LOL:-) Skal se du blir ei skikkelig rampejente du også :-)

Hun lå på enerom- så det var i hvert fall ingen andre som ble plaget av det. Dette er bare moralisering. Det var det samme da hun bodde hjemme også, og hadde hjelp av hjemmesykepleien. De okket og ojet seg over at hun røyket- til oss barna - og noterte sirlig at hun hadde røkt så og så mye. Som om det hadde noen betydning når livet allikevel gikk mot slutten...og det fortalte jeg dem også. Men hun var ikke snauere enn at hun nektet å låse opp for dem - de gangene hun fikk nok:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brannmann Sam :o)

:-) Jeg håper å bli rampejente i den alderen, men siden jeg ikke røyker så blir det nok heller rødvinsdrikking eller noe slikt som blir problemet.

Å skylde på brannfare er bare tull. Er det da ikke lov å ha levende lys på aldershjem? Hvordan er det på sykehus eller andre offentlige institusjoner? Er det forbudt med levende lys pga. brannfare, blomster pga. allergiske, sjokolade pga. de overvektige, melk pga. de med gluteinallergi og sex pga. fare for uønskede svangerskap eller kjønnssykdommer?

Levende lys på sykehus er forbudt. Men til gjengjeld har de noen morsomme fake-lys med en liten bevegelig flamme som virrer frem og tilbake. En riktig så artig liten sak en kan glede bursdagsbarn i alle aldre med på sykehus ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest florentine

LOL:-) Skal se du blir ei skikkelig rampejente du også :-)

Hun lå på enerom- så det var i hvert fall ingen andre som ble plaget av det. Dette er bare moralisering. Det var det samme da hun bodde hjemme også, og hadde hjelp av hjemmesykepleien. De okket og ojet seg over at hun røyket- til oss barna - og noterte sirlig at hun hadde røkt så og så mye. Som om det hadde noen betydning når livet allikevel gikk mot slutten...og det fortalte jeg dem også. Men hun var ikke snauere enn at hun nektet å låse opp for dem - de gangene hun fikk nok:-)

Hadde de tenkt at dere skulle straffe henne for den røykingen? Hva hensikten var med å notere dette ned forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Brannmann Sam :o)' timestamp='1239563551' post='4130421]

Levende lys på sykehus er forbudt. Men til gjengjeld har de noen morsomme fake-lys med en liten bevegelig flamme som virrer frem og tilbake. En riktig så artig liten sak en kan glede bursdagsbarn i alle aldre med på sykehus ...

LOL:-) Det hørtes jo fryktelig festlig ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vitenskaplig bevist at røyking går utover andre mennesker, og det alle mennesker. Jeg mener at det er unødvendig med totalforbud av blomster på alle avdelinger på sykehus, men har aldri sagt at jeg ikke vil ta hensyn i de tilfellene hvor det trenges.

Jeg synes ofte å ta hensyn blir misforstått og misbrukt.

Jeg kjenner ikke til sykehus hvor det er forbud mot blomster på alle avdelinger. De sykehusene jeg kjenner til, har forbud på de avdelingene for ledelsen har funnet dette relevant ut i fra en faglig vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det blir feil å bruke ordet minoritet om de som har allergiske reaksjoner. Ordet majoritet blir brukt om den rådende gruppen i samfunnet, og det har ingen sammenheng med sykdommer eller sykdomsfrie.

Det er ikke uvanlig blant annet innen forskning på funksjonshemming å anlegge et minoritet-majoritetsperspektiv. Det finnes selvfølgelig andre perspektiver man kan se dette ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest florentine

Jeg kjenner ikke til sykehus hvor det er forbud mot blomster på alle avdelinger. De sykehusene jeg kjenner til, har forbud på de avdelingene for ledelsen har funnet dette relevant ut i fra en faglig vurdering.

Da er vi innpå det som har vært hovedpoenget mitt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de tenkt at dere skulle straffe henne for den røykingen? Hva hensikten var med å notere dette ned forstår jeg ikke.

Jeg klarte ikke å se på det som noe annet enn moralisering og nesten et forsøk på umyndiggjøring av et gammelt mennske. Det var nesten som om hun ikke hadde noe å si lenger i sitt eget liv- selv om hun bodde hjemme i sitt eget hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest florentine

Jeg klarte ikke å se på det som noe annet enn moralisering og nesten et forsøk på umyndiggjøring av et gammelt mennske. Det var nesten som om hun ikke hadde noe å si lenger i sitt eget liv- selv om hun bodde hjemme i sitt eget hus.

Slik ser det ut for meg også, og jeg synes det er for mye av det i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest florentine

Det er ikke uvanlig blant annet innen forskning på funksjonshemming å anlegge et minoritet-majoritetsperspektiv. Det finnes selvfølgelig andre perspektiver man kan se dette ut fra.

Jeg vet utmerket godt at du ikke er alene om å bruke de ordene på denne måten, men nå driver jeg en del med forskning innen området og er vant til denne diskusjonen. Jeg er heller ikke alene om å kritisere denne ordbruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser det ut for meg også, og jeg synes det er for mye av det i Norge.

Det synes jeg også. Blant annet pga av slike erfaringer. Og derfor prøver jeg å si i fra når anledningen byr seg. Men det blir ikke alltid like godt mottatt blant det store flertallet her inne. Jeg skjønner ikke helt hvordan folk bare stilltiende godtar alt som måtte komme av forbud. Det er som om de har sluttet å tenke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står nå i den litt absurde situasjonen at du som allergiker prøver å fortelle 3 ikke-allergikere hvordan livet som allergiker bør være for deg- og de forteller deg at du tar feil. Og det er de som framhever behov- som du tydeligvis ikke har.

Dette ligner på fanatiske synspunkter fra deres side - og jeg tror det blir vanskelig å nå fram med tanker som inneholder sunn fornuft - og det faktum at folk er forskjellige, med forskjellige løsninger/ønsker for sine sykdomsproblemer.

Jeg skjønner heller ikke at det skal være så vanskelig å forstå at den som ønsker å ta hensyn til alle mennesker - tar mer hensyn enn de om roper etter forbud pga mindre grupper.

Og du tror at allergikere er en ensartet gruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...