Gå til innhold

Barbering nedentil


Gjest florentine

Anbefalte innlegg

:-) Jeg håper å bli rampejente i den alderen, men siden jeg ikke røyker så blir det nok heller rødvinsdrikking eller noe slikt som blir problemet.

Å skylde på brannfare er bare tull. Er det da ikke lov å ha levende lys på aldershjem? Hvordan er det på sykehus eller andre offentlige institusjoner? Er det forbudt med levende lys pga. brannfare, blomster pga. allergiske, sjokolade pga. de overvektige, melk pga. de med gluteinallergi og sex pga. fare for uønskede svangerskap eller kjønnssykdommer?

Det er så avgjort ikke tull å skylde på brannfare. Har du sett svært svekkede mennesker røyke? Det har jeg, og det var så avgjort ikke helsa deres som bekymret meg, men derimot innså jeg behovet for nøye overvåkning og bruk av diverse hjelpemidler som røykeforkle for å forhindre brann...

Jeg håper at flest mulig sykehjem og andre institusjoner hvor svært svekkede mennesker oppholder seg, vil legge til rette for at de som er vant til å røyke får lov til det også den aller siste tiden de lever. I tillegg håper jeg de sørger for at institusjonene ikke brenner ned, eller at nabopasientene dør av røykforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 248
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    52

  • Bookworm

    23

  • Mary Poppins

    10

  • Babette

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest florentine

Det synes jeg også. Blant annet pga av slike erfaringer. Og derfor prøver jeg å si i fra når anledningen byr seg. Men det blir ikke alltid like godt mottatt blant det store flertallet her inne. Jeg skjønner ikke helt hvordan folk bare stilltiende godtar alt som måtte komme av forbud. Det er som om de har sluttet å tenke selv.

Det er ingen store uenigheter her, og helt unødvendig å gå mot dem som har en annen variant av meninger. Nå skal jeg legge meg for å være i stand til å tenke selv i morgen:-)

Takk for praten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet utmerket godt at du ikke er alene om å bruke de ordene på denne måten, men nå driver jeg en del med forskning innen området og er vant til denne diskusjonen. Jeg er heller ikke alene om å kritisere denne ordbruken.

Jeg synes dette perspektivet er greit i noen sammenhenger, og når det gjelder diskusjoner om å være villig til å ta hensyn så synes jeg slike todelinger fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest florentine

Det er så avgjort ikke tull å skylde på brannfare. Har du sett svært svekkede mennesker røyke? Det har jeg, og det var så avgjort ikke helsa deres som bekymret meg, men derimot innså jeg behovet for nøye overvåkning og bruk av diverse hjelpemidler som røykeforkle for å forhindre brann...

Jeg håper at flest mulig sykehjem og andre institusjoner hvor svært svekkede mennesker oppholder seg, vil legge til rette for at de som er vant til å røyke får lov til det også den aller siste tiden de lever. I tillegg håper jeg de sørger for at institusjonene ikke brenner ned, eller at nabopasientene dør av røykforgiftning.

Nå var det snakk om et enkelt tilfelle hvor en gammel mor ble nektet å røyke pga. brannfare, og ikke noen andre alternativer funnet. Til og med notert og loggført som i barnehagen og gitt til barna (ringen var sluttet).

Det er ingen som sier at ikke brannfare skal tas alvorlig, men i dette tilfellet er fleksibilitet viktig.

Jeg skal likevel legge meg nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest florentine

Jeg synes dette perspektivet er greit i noen sammenhenger, og når det gjelder diskusjoner om å være villig til å ta hensyn så synes jeg slike todelinger fungerer.

Jeg er ikke enig med deg. I engelsk blir majority brukt om de rådende kulturelle og politiske krefter. Minority er da en gruppe mennesker som lever i en minoritetskultur som ikke er den rådende i samfunnet.

Obama kom fra en minoritetskultur og greide å bli president i USA, og det er aldeles herlig. Det er viktig å presisere at han har valgt selv å definere seg som Afro-American.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var det snakk om et enkelt tilfelle hvor en gammel mor ble nektet å røyke pga. brannfare, og ikke noen andre alternativer funnet. Til og med notert og loggført som i barnehagen og gitt til barna (ringen var sluttet).

Det er ingen som sier at ikke brannfare skal tas alvorlig, men i dette tilfellet er fleksibilitet viktig.

Jeg skal likevel legge meg nå:-)

Hun lå på sykehus i flere uker før hun kom på sykehjem. Så i prinsippet ble hun tvunget til å slutte å røyke de siste 3 mnd. av sitt liv. Skjønner at det kunne være vanskelig på sykehuset - men på aldershjemmet måtte det jo kunne være mulig å få i hvert fall en røyk om dagen.

Det er klart at man skal ta brannfaren alvorlig. Men da må de jo slutte med å få gamle mennesker til å smugrøyke på rommet - fordi det ikke finnes noen andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror at allergikere er en ensartet gruppe?

Jeg fant denne linken fra allergiviten.no, som sier bl.a. følgende:

''De som reagerer med snue eller astma på blomster med sterke farger og duft, reagerer ikke på grunn av allergi, men vanligvis på grunn av hyperreaktivitet i luftveiene og blomsterduftens (parfymens) irritantvirkning.''

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1493&P=1494

Så da er det faktsik ikke allergi det er snakk om overfor blomster på sykehus, ser det ut til. Men jeg vet ikke, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bare er til å gi opp jeg - noen VIL bare ikke skjønne og hvis de egentlig skjønner det vi skriver, så kommer det bare spørsmål om hva vi egentlig VIL med denne tråden...

Det nytter ikke alltid, vet du:-)

Nei, nå tror jeg at jeg gir opp jeg også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne linken fra allergiviten.no, som sier bl.a. følgende:

''De som reagerer med snue eller astma på blomster med sterke farger og duft, reagerer ikke på grunn av allergi, men vanligvis på grunn av hyperreaktivitet i luftveiene og blomsterduftens (parfymens) irritantvirkning.''

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1493&P=1494

Så da er det faktsik ikke allergi det er snakk om overfor blomster på sykehus, ser det ut til. Men jeg vet ikke, jeg.

Men det spiller jo egentlig ingen rolle om det er allergi det er snakk om eller om det er andre årsaker som ligger til grunn? Poenget er at noen reagerer med mer eller mindre ubehag pga blomster. Grunnen til dette har jo i og for seg liten betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det spiller jo egentlig ingen rolle om det er allergi det er snakk om eller om det er andre årsaker som ligger til grunn? Poenget er at noen reagerer med mer eller mindre ubehag pga blomster. Grunnen til dette har jo i og for seg liten betydning.

Mennesker må tåle litt ubehag, synes du ikke det? Det er forskjell på en hyperreaktiv reaksjon og en allergisk reaksjon.

http://home.online.no/~kneshei/allergi.htm

Og jeg synes man skal kalle en spade for en spade. Da jeg var liten jente, og foreldrene mine malte hjemme, så kunne jeg bli sår i halsen og tett i nesa - i tillegg til at jeg var syk på annen måte. Jeg var ikke allergisk- jeg fikk bare en reaksjon på disse kjemikaliene. Betyr det at jeg skulle ha forbydd mine foreldre å pusse opp hjemme? Og at denne malingen skulle forbys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg reagerer på her. Denne ovenifra holdningen at ingen skal få ha blomster noen steder på sykehus fordi noen kan ha problemer med å tåle dem.

Før i tiden kunne man ha blomster på sykehus, men ikke drikke alkohol på aldershjem eller andre institusjoner. Vet ikke engang om de forbudene er hevet.

''Det er det jeg reagerer på her. Denne ovenifra holdningen at ingen skal få ha blomster noen steder på sykehus fordi noen kan ha problemer med å tåle dem.''

Der tror jeg du må ha misforstått meg. Hvis sykehusene mener at enkelte avdelinger kan ha blomster fordi pasientene ikke vil reagere på dem der, så har jeg selvsagt ikke problemer med å akseptere det!

Diskusjonen startet med at enkelte mente det var for ille at man ikke lenger kunne ta med blomster på sykehuset pga eventuelle allergikere (jeg husker ikke den eksakte ordlyden, men dette var iallefall starten på diskusjonen). Jeg stoler på at sykehusene i Norge vet hva som passer best på den enkelte avdeling og at de tar en avgjørelse som passer deres type pasienter. Det blir feil å kritisere sykehusene for å ta avgjørelser de mener er til det beste helsemessig for pasientene. Det var dette som var poenget mitt - ikke nødvendigvis at hele sykehuset automatisk skulle være blomsterfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nå tror jeg at jeg gir opp jeg også ;-)

Jeg gir opp å forsøke å få deg til å endre synspunkt, for det vil nok nytte like lite som å få meg til å endre synspunkt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er det jeg reagerer på her. Denne ovenifra holdningen at ingen skal få ha blomster noen steder på sykehus fordi noen kan ha problemer med å tåle dem.''

Der tror jeg du må ha misforstått meg. Hvis sykehusene mener at enkelte avdelinger kan ha blomster fordi pasientene ikke vil reagere på dem der, så har jeg selvsagt ikke problemer med å akseptere det!

Diskusjonen startet med at enkelte mente det var for ille at man ikke lenger kunne ta med blomster på sykehuset pga eventuelle allergikere (jeg husker ikke den eksakte ordlyden, men dette var iallefall starten på diskusjonen). Jeg stoler på at sykehusene i Norge vet hva som passer best på den enkelte avdeling og at de tar en avgjørelse som passer deres type pasienter. Det blir feil å kritisere sykehusene for å ta avgjørelser de mener er til det beste helsemessig for pasientene. Det var dette som var poenget mitt - ikke nødvendigvis at hele sykehuset automatisk skulle være blomsterfritt.

Det er noen sykehus som har forbudt både blomster og parfyme av hensyn til de ansatte også. Bare så det er sagt. Hvorfor skal de tåle mer enn andre i dagens samfunn? Det er jo snart ingen som skal tåle noe som helst. Og akkurat den tanken bør ikke fyres opp under - hvis vi skal ha et levedyktig samfunn en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker må tåle litt ubehag, synes du ikke det? Det er forskjell på en hyperreaktiv reaksjon og en allergisk reaksjon.

http://home.online.no/~kneshei/allergi.htm

Og jeg synes man skal kalle en spade for en spade. Da jeg var liten jente, og foreldrene mine malte hjemme, så kunne jeg bli sår i halsen og tett i nesa - i tillegg til at jeg var syk på annen måte. Jeg var ikke allergisk- jeg fikk bare en reaksjon på disse kjemikaliene. Betyr det at jeg skulle ha forbydd mine foreldre å pusse opp hjemme? Og at denne malingen skulle forbys?

Jeg ville iallefall begrensa meg så mye som mulig og hadde trolig pussa opp kun når det var høyst nødvendig.

Når vi drev slåttonn når jeg var liten jente, måtte søsteren min holde seg innendørs med vinduene lukket de tre verste hesjedagene. Dyrene måtte få mat, så slåttonn måtte vi ha, men vi begrenset skaden så mye som mulig. Søsteren min hadde det ikke særlig godt de dagene dette pågikk, men med en kald klut i umiddelbar nærhet (til rennende, røde øyne), så gikk det ganske greit.

Vi tok så mye hensyn som det var mulig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva det er du gir opp?

Jeg gir opp å forsøke å få deg til å endre synspunkt, for det vil nok nytte like lite som å få meg til å endre synspunkt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen sykehus som har forbudt både blomster og parfyme av hensyn til de ansatte også. Bare så det er sagt. Hvorfor skal de tåle mer enn andre i dagens samfunn? Det er jo snart ingen som skal tåle noe som helst. Og akkurat den tanken bør ikke fyres opp under - hvis vi skal ha et levedyktig samfunn en stund til.

"Skal tåle"? Det virker som du mener det er frivillig å tåle eller ikke tåle?

Dessuten synes jeg du overdriver en smule akkurat nå. Parfyme og blomster lissom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp å forsøke å få deg til å endre synspunkt, for det vil nok nytte like lite som å få meg til å endre synspunkt ;)

Det tror jeg er riktig. På seg selv kjenner man andre. Bortsett fra det - så skjønner jeg ikke at det er så viktig å få andre til å endre synspunkt. Det ligner jo mest av alt et forsøk på å påberope seg makt. Jeg synes i det hele tatt at det må gå an å diskutere - og være uenige - uten å ty til sammensvergelser og personkarakteristikker, som det er gjort i denne tråden.

Når folk reagerer så kraftig som i denne tråden, så ligger det noe mer bak enn rent fornuftige/saklige argumenter. Dette har med følelser å gjøre.

Og du? Neste gang du sitter og teller til ti for ikke å sprekke over mine synspunkter- og overlater ubehagelighetene til andre- så svar meg selv. Det spiller ingen rolle for meg, om det er deg eller andre som skriver hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skal tåle"? Det virker som du mener det er frivillig å tåle eller ikke tåle?

Dessuten synes jeg du overdriver en smule akkurat nå. Parfyme og blomster lissom....

Det er da ikke jeg som har funnet på ordlyden? Parfyme og blomster kan framkalle en overømfiendlighetsreaksjon - og det må jo være like ubehagelig uansett hva som forårsaker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...