Gå til innhold

Vaske seg mellom tærne


Gjest er jeg en gris?

Anbefalte innlegg

:-)

Jeg har store huller i allmenndannelsen, for mine foreldre leste ikke den klassiske barnelitteraturen for oss, men nøyde seg med Asbjørnsen & Moe, Brødrene Grimm osv.

Vi har dessuten en "scrap book" hjemme hvor min far møysommelig har limt inn eventyr og historier som er klippet ut fra aviser og bladet. Skikkelig "gjør-det-selv"-opplegg.;-)

Da har du gått glipp av inngående informasjon om hvordan det var å bo i drabantby i Oslo på 60 og 70-tallet. Skjønner ikke helt hvordan du har klart deg foruten!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    30

  • morsan

    23

  • laban

    20

  • Katt-ja

    11

Mest aktive i denne tråden

Da har du gått glipp av inngående informasjon om hvordan det var å bo i drabantby i Oslo på 60 og 70-tallet. Skjønner ikke helt hvordan du har klart deg foruten!?!

Nei, det er hardt!

Jeg leste dog en Aurora-bok selv en gang, uten at jeg kan si jeg husker så veldig mye. Bodde hun i drabantby? Mener å huske at lillebroren het Sokrates??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du gått glipp av inngående informasjon om hvordan det var å bo i drabantby i Oslo på 60 og 70-tallet. Skjønner ikke helt hvordan du har klart deg foruten!?!

Nei, eventyr som har "holdt seg" i hundrevis av år, kan umulig inneholde noe som erstatter de skildringene du nevner.

AC Vestly bodde jo på Bøler, og Tiriltoppen har nok visse likheter med det hun opplevde der.

Men jeg er fra den bydelen de brukte da de skulle _filme_ Tiriltoppen til TV-seriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er hardt!

Jeg leste dog en Aurora-bok selv en gang, uten at jeg kan si jeg husker så veldig mye. Bodde hun i drabantby? Mener å huske at lillebroren het Sokrates??

Aurora bodde i blokk Z på Tiriltoppen, som nok har visse likheter med Bøler. Både høye og lave blokker like ved skogen.

Lillebroren het Sokrates, ja. Nils Sokrates.

Den gangen var disse navnene rare. Idag ville vel ingen reagere i det hele tatt, i hvert fall ikke på de kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er hardt!

Jeg leste dog en Aurora-bok selv en gang, uten at jeg kan si jeg husker så veldig mye. Bodde hun i drabantby? Mener å huske at lillebroren het Sokrates??

Broren het Sokrates ja. Og faren var hjemmeværende og skrev hovedoppgave tror jeg, mens moren var ute og tjente penger til familien. Også flyttet de etterhvert nordover også, og fikk en bror til. Eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eventyr som har "holdt seg" i hundrevis av år, kan umulig inneholde noe som erstatter de skildringene du nevner.

AC Vestly bodde jo på Bøler, og Tiriltoppen har nok visse likheter med det hun opplevde der.

Men jeg er fra den bydelen de brukte da de skulle _filme_ Tiriltoppen til TV-seriene.

Troll som sprekker når det kommer sol på dem kan ikke måle seg med livet i leiligheten på Tirilltoppen!

Jeg hadde slektninger som bodde på Lambertseter, så i hodet mitt er det der Aurora bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren het Sokrates ja. Og faren var hjemmeværende og skrev hovedoppgave tror jeg, mens moren var ute og tjente penger til familien. Også flyttet de etterhvert nordover også, og fikk en bror til. Eller noe sånt.

Han tok doktorgrad i gammel gresk historie.

Moren var jurist.

Tror ikke de fikk flere barn. Men jeg fulgte ikke med inn i de bøkene der alle møter alle (Guro, Aurora, Ole A...), mot slutten av forfatterskapet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora bodde i blokk Z på Tiriltoppen, som nok har visse likheter med Bøler. Både høye og lave blokker like ved skogen.

Lillebroren het Sokrates, ja. Nils Sokrates.

Den gangen var disse navnene rare. Idag ville vel ingen reagere i det hele tatt, i hvert fall ikke på de kanter.

Het han Nils også??? Hva het forresten det tredje barnet som etterhvert ble født? For det var de som flyttet nordover også, var det ikke? Eller var det hun jenta som spilte fiolin'?

Tror du at jeg nå egentlig burde finne frem pensumbøkene mine i stedet for å prøve å huske hva som skjedde med Aurora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tok doktorgrad i gammel gresk historie.

Moren var jurist.

Tror ikke de fikk flere barn. Men jeg fulgte ikke med inn i de bøkene der alle møter alle (Guro, Aurora, Ole A...), mot slutten av forfatterskapet hennes.

Var det doktorgrad og ikke hovedoppgave. Ja,ja - han var i allefall effektiv som fikk til å skrive med ungene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Het han Nils også??? Hva het forresten det tredje barnet som etterhvert ble født? For det var de som flyttet nordover også, var det ikke? Eller var det hun jenta som spilte fiolin'?

Tror du at jeg nå egentlig burde finne frem pensumbøkene mine i stedet for å prøve å huske hva som skjedde med Aurora?

Han het Nils Sokrates, Sokrates var jo så merkelig et navn at han burde ha ett å "bytte" til hvis han f.eks. ble mobbet på skolen. Tror det var noe med at de prøvde å kalle ham Nils i en periode, for å venne ham til navnet i forbindelse med skolestart, men at han "byttet tilbake"?

Jeg tror altså ikke de fikk flere, men jeg kan ta feil.

De bodde nordpå ja, i Fabelvik.

Fiolinjenta het Guro, moren hennes var vaktmester på Tiriltoppen. Hun giftet seg vel etter hvert med faren til Lille-Bjørn, som Ole Aleksander kjente via Tante Rundtomkring.

Vet ikke hva du burde, men jeg MÅ forberede noe til imorgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Aurora bodde i blokk Z på Tiriltoppen, som nok har visse likheter med Bøler. Både høye og lave blokker like ved skogen.

Lillebroren het Sokrates, ja. Nils Sokrates.

Den gangen var disse navnene rare. Idag ville vel ingen reagere i det hele tatt, i hvert fall ikke på de kanter.

''Idag ville vel ingen reagere i det hele tatt, i hvert fall ikke på de kanter''

lol, slemming!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det doktorgrad og ikke hovedoppgave. Ja,ja - han var i allefall effektiv som fikk til å skrive med ungene hjemme.

Inntil ifjor, da jeg overvar en doktordisputas, var hans den eneste jeg hadde vært med på :-))

Akkurat i den verdenen er det ikke så mye som har forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Han het Nils Sokrates, Sokrates var jo så merkelig et navn at han burde ha ett å "bytte" til hvis han f.eks. ble mobbet på skolen. Tror det var noe med at de prøvde å kalle ham Nils i en periode, for å venne ham til navnet i forbindelse med skolestart, men at han "byttet tilbake"?

Jeg tror altså ikke de fikk flere, men jeg kan ta feil.

De bodde nordpå ja, i Fabelvik.

Fiolinjenta het Guro, moren hennes var vaktmester på Tiriltoppen. Hun giftet seg vel etter hvert med faren til Lille-Bjørn, som Ole Aleksander kjente via Tante Rundtomkring.

Vet ikke hva du burde, men jeg MÅ forberede noe til imorgen...

Hva du husker!

Synes bestandig disse bøkene var litt for PK (les: kjedelige), jeg, men mulig jeg var litt for gammel da jeg leste dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntil ifjor, da jeg overvar en doktordisputas, var hans den eneste jeg hadde vært med på :-))

Akkurat i den verdenen er det ikke så mye som har forandret seg.

Kanskje jeg burde lese Aurorabøkene på nytt for å få inspirasjon til å være mer disiplinert i hverdagen:-)

Lykke til med forberedelsene, så skal jeg finne frem en pensumbok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Het han Nils også??? Hva het forresten det tredje barnet som etterhvert ble født? For det var de som flyttet nordover også, var det ikke? Eller var det hun jenta som spilte fiolin'?

Tror du at jeg nå egentlig burde finne frem pensumbøkene mine i stedet for å prøve å huske hva som skjedde med Aurora?

Tror ikke det kom noe tredje barn der? Men jeg har bare lest bøkene om Aurora, ikke alle de som kom etterpå med Auroras familie som bipersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Idag ville vel ingen reagere i det hele tatt, i hvert fall ikke på de kanter''

lol, slemming!

Er det slemt? Tror kanskje det er flere Sokrates evt. Zokrates (sisnevnte har vi i vårt eget nabolag) i Oslo enn i Båtsfjord, men jeg kan absolutt ta feil.

Jeg tenkte ikke på akkurat Bøler, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Er det slemt? Tror kanskje det er flere Sokrates evt. Zokrates (sisnevnte har vi i vårt eget nabolag) i Oslo enn i Båtsfjord, men jeg kan absolutt ta feil.

Jeg tenkte ikke på akkurat Bøler, altså.

Hehe, ok.

Og du har helt sikkert rett i at det ikke fantes så mange Sokrates i Båtsfjord. Der het de vel heller Jan-Tore og Bjørn-Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du husker!

Synes bestandig disse bøkene var litt for PK (les: kjedelige), jeg, men mulig jeg var litt for gammel da jeg leste dem.

Jeg var en bok-sluker som barn. Men jeg har ikke lest hele AC Vestly omigjen for egne barn, bare noen av seriene. De er utrolig detaljrike og svært lite tidløse. Leser du f.eks. de første bøkene om Knerten for et barn av idag, må du minne om at det omtrent ikke fantes telefoner HELE TIDEN, ellers forsvinner nesten alle poengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg var en bok-sluker som barn. Men jeg har ikke lest hele AC Vestly omigjen for egne barn, bare noen av seriene. De er utrolig detaljrike og svært lite tidløse. Leser du f.eks. de første bøkene om Knerten for et barn av idag, må du minne om at det omtrent ikke fantes telefoner HELE TIDEN, ellers forsvinner nesten alle poengene.

Ja, jeg har også tenkt på at Vestly-bøkene, i motsetning til f.eks. Lindgren, er veldig preget av sin tid og at de har litt begrenset "holdbarhet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Jeg har store huller i allmenndannelsen, for mine foreldre leste ikke den klassiske barnelitteraturen for oss, men nøyde seg med Asbjørnsen & Moe, Brødrene Grimm osv.

Vi har dessuten en "scrap book" hjemme hvor min far møysommelig har limt inn eventyr og historier som er klippet ut fra aviser og bladet. Skikkelig "gjør-det-selv"-opplegg.;-)

Pappan min pleide å lese og fortelle fra Snorre (kongesagaene etc). Er nok derfor jeg er en sucker for Håvamål! (Blir meget poetisk og svulmede i stemmen, og siteter: "Betre bør du ber'kje i bakken enn mannevit mykje (Med låkare niste

du legg kje i veg

enn ovdrykkje med øl.)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...