Gå til innhold

Vaske seg mellom tærne


Gjest er jeg en gris?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Pappan min pleide å lese og fortelle fra Snorre (kongesagaene etc). Er nok derfor jeg er en sucker for Håvamål! (Blir meget poetisk og svulmede i stemmen, og siteter: "Betre bør du ber'kje i bakken enn mannevit mykje (Med låkare niste

du legg kje i veg

enn ovdrykkje med øl.)"

Håvamål er fantastisk.

Bare synd interessen for slikt ble stengt nesten for godt da vi måtte lære gammelnorsk på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    30

  • morsan

    23

  • laban

    20

  • Katt-ja

    11

Mest aktive i denne tråden

Håvamål er fantastisk.

Bare synd interessen for slikt ble stengt nesten for godt da vi måtte lære gammelnorsk på videregående.

Ja, ikke sant. (Nå tilhørte jeg mindretallet som faktisk likte gammelnorsk, men det er fordi jeg er litt sær :-)

Min interesse for Håvamål og sagaene kom fordi pappan min var utrolig flink til å fortelle og forklare. Han levendegjorde det på en helt annen måte enn det vi fikk påtvunget på videregående.

Selv har jeg en favoritt i Eigil Skallagrimson - en herlig galning med en rå form for humor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Var det doktorgrad og ikke hovedoppgave. Ja,ja - han var i allefall effektiv som fikk til å skrive med ungene hjemme.

''Ja,ja - han var i allefall effektiv som fikk til å skrive med ungene hjemme.''

Min mann vurderte meget sterkt å starte på hovedoppgaven da vi ventet nr. 1. Han hadde sikkert lest Aurora-bøkene, for han så for seg å ha permisjon av typen laaaang og samtidig være pappa.

Det skar seg litt, kan man si... He-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ja, jeg har også tenkt på at Vestly-bøkene, i motsetning til f.eks. Lindgren, er veldig preget av sin tid og at de har litt begrenset "holdbarhet".

Det har du (dessverre) rett i. Som laban har jeg slukt alt av ACV, og gledet meg stort til å ta opp igjen bøkene og lese for egne barn.

Det har liksom ikke skjedd, vi har prøvd oss - men det fenger ikke. De forstår ikke, tror jeg, de identifiserer seg ikke med bokas karakterer i det heletatt.

Det er veldig, veldig trist for mamma... Snufs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det har du (dessverre) rett i. Som laban har jeg slukt alt av ACV, og gledet meg stort til å ta opp igjen bøkene og lese for egne barn.

Det har liksom ikke skjedd, vi har prøvd oss - men det fenger ikke. De forstår ikke, tror jeg, de identifiserer seg ikke med bokas karakterer i det heletatt.

Det er veldig, veldig trist for mamma... Snufs.

Mange foreldre har hatt lignende opplevelser med Skomakergata... kanskje ikke like trist, men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Mange foreldre har hatt lignende opplevelser med Skomakergata... kanskje ikke like trist, men ;)

Skomakergata fenget, utrolig nok! Derfor ble jeg nok litt i overkant optimistisk mht disse bøkene.

Sukk, akk og stønn. Jeg kan jo lese dem selv, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Ja, ikke sant. (Nå tilhørte jeg mindretallet som faktisk likte gammelnorsk, men det er fordi jeg er litt sær :-)

Min interesse for Håvamål og sagaene kom fordi pappan min var utrolig flink til å fortelle og forklare. Han levendegjorde det på en helt annen måte enn det vi fikk påtvunget på videregående.

Selv har jeg en favoritt i Eigil Skallagrimson - en herlig galning med en rå form for humor...

Tror ikke jeg var tilstrekkelig moden på videregående til å sette pris på gammelnorsk, og en streng norsklærer uten sans for humor eller vidd hjalp ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Skomakergata fenget, utrolig nok! Derfor ble jeg nok litt i overkant optimistisk mht disse bøkene.

Sukk, akk og stønn. Jeg kan jo lese dem selv, men...

Likte dem som sagt ikke så _veldig_ godt jeg, så savnet er ikke så stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom disse historiene fire ganger - egen barndom, repetisjon med lillesøster og deretter to barn med behørig avstand mellom.

Jeg kan gå opp i Kvitt eller dobbelt når det gjelder norsk barnelitteratur fra 1960-årene. Veldig interessante spørsmål av typen "Hvem er det Auroras mor låner telefon av når faren blir syk, og hvilken diagnose får han?"

''"Hvem er det Auroras mor låner telefon av når faren blir syk, og hvilken diagnose får han?"''

Hmm. Hun prøver først telefonkiosken - men den er ødelagt. Så prøver hun ..... hmm... Mammaen til Nusse? Og det er blindtarmbetennelse, hva?

*spent*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappan min pleide å lese og fortelle fra Snorre (kongesagaene etc). Er nok derfor jeg er en sucker for Håvamål! (Blir meget poetisk og svulmede i stemmen, og siteter: "Betre bør du ber'kje i bakken enn mannevit mykje (Med låkare niste

du legg kje i veg

enn ovdrykkje med øl.)"

Så herlig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''"Hvem er det Auroras mor låner telefon av når faren blir syk, og hvilken diagnose får han?"''

Hmm. Hun prøver først telefonkiosken - men den er ødelagt. Så prøver hun ..... hmm... Mammaen til Nusse? Og det er blindtarmbetennelse, hva?

*spent*

Riktig, bortsett fra at det ikke er Nusse. De har nemlig ikke telefon de heller, men det har den andre venninnen: Brit-Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Het han Nils også??? Hva het forresten det tredje barnet som etterhvert ble født? For det var de som flyttet nordover også, var det ikke? Eller var det hun jenta som spilte fiolin'?

Tror du at jeg nå egentlig burde finne frem pensumbøkene mine i stedet for å prøve å huske hva som skjedde med Aurora?

Jeg tror du blander med Storebror Phillip fra Knerten-bøkene, han ble jo kjæreste med mamman til Forundringspakken som ble døpt Ellen Andrea eller Lilllebror Andreas som fant henne.

Senere flytter de til Tiriltoppen og får datteren Lagherta Rasebasse også.

Verken Aurora eller Guro får flere søsken enn Auroras Sokrates vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han het Nils Sokrates, Sokrates var jo så merkelig et navn at han burde ha ett å "bytte" til hvis han f.eks. ble mobbet på skolen. Tror det var noe med at de prøvde å kalle ham Nils i en periode, for å venne ham til navnet i forbindelse med skolestart, men at han "byttet tilbake"?

Jeg tror altså ikke de fikk flere, men jeg kan ta feil.

De bodde nordpå ja, i Fabelvik.

Fiolinjenta het Guro, moren hennes var vaktmester på Tiriltoppen. Hun giftet seg vel etter hvert med faren til Lille-Bjørn, som Ole Aleksander kjente via Tante Rundtomkring.

Vet ikke hva du burde, men jeg MÅ forberede noe til imorgen...

Kjente Ole Aleksander Tante Rundtomkring? Det var da hun mamman til Lillebror fant da Lillebror var syk og måtte være hjemme alene mens mor jobbet i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjente Ole Aleksander Tante Rundtomkring? Det var da hun mamman til Lillebror fant da Lillebror var syk og måtte være hjemme alene mens mor jobbet i butikken?

Hvorfor het hun egentlig "Tante Rundtomkring" - mon tro?

I mitt hode fikk jeg nå (som voksen) et bilde av en blid og omgjengelig dame med flere løse herrebekjentskaper... Men det aner meg at det ikke var det AC Vestly mente vi skulle assosiere med navnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han het Nils Sokrates, Sokrates var jo så merkelig et navn at han burde ha ett å "bytte" til hvis han f.eks. ble mobbet på skolen. Tror det var noe med at de prøvde å kalle ham Nils i en periode, for å venne ham til navnet i forbindelse med skolestart, men at han "byttet tilbake"?

Jeg tror altså ikke de fikk flere, men jeg kan ta feil.

De bodde nordpå ja, i Fabelvik.

Fiolinjenta het Guro, moren hennes var vaktmester på Tiriltoppen. Hun giftet seg vel etter hvert med faren til Lille-Bjørn, som Ole Aleksander kjente via Tante Rundtomkring.

Vet ikke hva du burde, men jeg MÅ forberede noe til imorgen...

Ole Aleksander var da ikke involvert med tante Rundtomkring?!

Det var Lillebror og Lille-Bjørn som ble kjent hos tante Rundtomkring, og Lille-Bjørn ble seinere stebroren til Guro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor het hun egentlig "Tante Rundtomkring" - mon tro?

I mitt hode fikk jeg nå (som voksen) et bilde av en blid og omgjengelig dame med flere løse herrebekjentskaper... Men det aner meg at det ikke var det AC Vestly mente vi skulle assosiere med navnet....

Hun het velt "tante Rundtomkring" fordi hun var rundt omkring til andre hjem og hjalp til der det trengtes - en slags husmorvikar, var hun ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Aleksander var da ikke involvert med tante Rundtomkring?!

Det var Lillebror og Lille-Bjørn som ble kjent hos tante Rundtomkring, og Lille-Bjørn ble seinere stebroren til Guro.

Ja, jeg skrev feil. Dere har rett, vet ikke hvorfor jeg rota med det. Jeg er ikke så god på navn, så jeg får problemer når folk opererer bare med kjælenavn av typen Lillebror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente Ole Aleksander Tante Rundtomkring? Det var da hun mamman til Lillebror fant da Lillebror var syk og måtte være hjemme alene mens mor jobbet i butikken?

Ja, jeg skrev feil. Dere har rett, vet ikke hvorfor jeg rota med det. Jeg er ikke så god på navn, så jeg får problemer når folk opererer bare med kjælenavn av typen Lillebror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor het hun egentlig "Tante Rundtomkring" - mon tro?

I mitt hode fikk jeg nå (som voksen) et bilde av en blid og omgjengelig dame med flere løse herrebekjentskaper... Men det aner meg at det ikke var det AC Vestly mente vi skulle assosiere med navnet....

prust har helt rett, du har skitten fantasi fra en annen tid :-)

Dessuten var det Lillebror, ikke Ole Aleksander - jeg foretrekker at folk har "ordentlige" navn, siden jeg lett roter med sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prust har helt rett, du har skitten fantasi fra en annen tid :-)

Dessuten var det Lillebror, ikke Ole Aleksander - jeg foretrekker at folk har "ordentlige" navn, siden jeg lett roter med sånt...

Men du som kan så mye om temaet, du vet vel hva Lillebror egentlig heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...