Gå til innhold

15 åringer...


kultura1365380611

Anbefalte innlegg

kultura1365380611

Ja, da har jeg en fjortiss i hus.. eller hun er jo blitt 15 i år, men har ikke utmerker seg spesiellt før i det siste halv året.. da er det diskusjoner om når en skal komme hjem i helger, å hverdager.. å ikke minst - alle vennene mine får jo drikke alkohol.. (alle de NYE vennene) men som mor har jeg sagt at en har ikke lov før en er fyllt 18 år! Å slik er det hjemme hos oss og ! Men da kan en jo lure seg til å gjøre det alikevel... Det jeg som mor lurer på er, hvordan andre familier har det, når det gjelder å komme hjem, å når det blir tolerert å smake/drikke alkohol..i følge min datter er jeg veldi urimelig, når det gjelder alkohol og med at hun skal vere hjemme kl 2400 i helger, å kl 2100 på hverdager. Å hva blir konsekvensene for et brudd på reglene dere har??

Nb: har vert alenemor til 3 i 9 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest pocket72

Heisann...jeg har en datter på snart 14. Hun må være hjemme rundt 21.30 på hverdagen, og kl. 23.00 i helgene. Om hun er hos noen venninner rett i nærheten, kan hun drøye den til 23.30. Drikking har heldigvis ikke vært ett tema enda. Men de fleste begynner jo før aldersgrensen, og da er det viktig å være klar på hva man mener, men samtidig være åpen på at man uansett uten forbehold, henter/hjelpe om datter/sønn får blackout e.l.

Om hun kommer for sent en dag, blir hun påminnet om å passe tiden, og en anvarsel om at neste gang det skjer vil inntiden forkortes med en time..Det virker svært bra. Det samme gjelder f.eks om hun glemmer å ta ut rettetangen ut av stikkkontakten(brannfare), så blir hun fra tatt den i 3 dager o.s.v. Godene forsvinner rette og slett i en periode...Kjefting hjelper svært lite...Men det er min erfaring, så lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest togli

Jeg hadde nok gitt beskjed om at det var 18-årsgrense for alkohol i Norge og at jeg derfor, som mor, ikke kunne gi tillatelse til å drikke...

Jeg ville lagt vekt på at siden jeg stolte på ham og visste at han ikke ville finne på noe tull, så kunne han få lov til å være ute så og så lenge (tør ikke å begi meg ut på et bestemt tidspunkt siden jeg ikke har så gamle barn ennå...). Samtidig ville jeg passet på å nevne (i en bisetning;-)) at dersom det hadde vist seg at jeg ikke kunne stole på ham, så måtte jeg selvsagt vært strengere mht til tidspunkt for å komme hjem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min nieses omgangskrets er det uhyre få foreldre som har gitt noen form for klarsignal om at alkohol er greit. Noen få hadde visstnok gitt ungdommer champagne i etterkant av skoleballet nå i 10.klasse, men de aller fleste forsøker ganske intenst å få til "minst mulig alkohol og senest mulig start".

Tror allikevel at mange av ungdommene opplever en form for dobbeltmoral rundt dette med alkohol. Alle voksne snakker om 18 års grense, samtidig som de fleste voksne selv har startet tidligere. Det er ingen tvil om at en del av 15-16 åringene drikker alkohol, og jeg er usikker på om det er fornuftig strategi å predikere totalavhold helt frem til 18-års alder. I såfall ville jeg samtidig ha vært svært tydelig på at du heller vil bli kontaktet hvis hun har fått i seg for mye alkohol - selv om du også vil bli skuffet over at hun har drukket - enn at hun utsetter seg selv for fare.

I min nieses omgangskrets er det særlig i løpet av det siste halve året i 10. hvor det ser ut som om flertallet begynner å drikke. Det er imidlertid svært stor variasjon på hvor mye de drikker, og noen er fortsatt totalavholdende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

I min nieses omgangskrets er det uhyre få foreldre som har gitt noen form for klarsignal om at alkohol er greit. Noen få hadde visstnok gitt ungdommer champagne i etterkant av skoleballet nå i 10.klasse, men de aller fleste forsøker ganske intenst å få til "minst mulig alkohol og senest mulig start".

Tror allikevel at mange av ungdommene opplever en form for dobbeltmoral rundt dette med alkohol. Alle voksne snakker om 18 års grense, samtidig som de fleste voksne selv har startet tidligere. Det er ingen tvil om at en del av 15-16 åringene drikker alkohol, og jeg er usikker på om det er fornuftig strategi å predikere totalavhold helt frem til 18-års alder. I såfall ville jeg samtidig ha vært svært tydelig på at du heller vil bli kontaktet hvis hun har fått i seg for mye alkohol - selv om du også vil bli skuffet over at hun har drukket - enn at hun utsetter seg selv for fare.

I min nieses omgangskrets er det særlig i løpet av det siste halve året i 10. hvor det ser ut som om flertallet begynner å drikke. Det er imidlertid svært stor variasjon på hvor mye de drikker, og noen er fortsatt totalavholdende.

''Det er ingen tvil om at en del av 15-16 åringene drikker alkohol, og jeg er usikker på om det er fornuftig strategi å predikere totalavhold helt frem til 18-års alder. I såfall ville jeg samtidig ha vært svært tydelig på at du heller vil bli kontaktet hvis hun har fått i seg for mye alkohol - selv om du også vil bli skuffet over at hun har drukket - enn at hun utsetter seg selv for fare.''

Jeg er enig.

Til min eldste har jeg sagt at alkohol er forbudt fram til man er 18 år gammel og at jeg aldri vil komme til å servere mine barn alkoholholdige drikker før de er gamle nok. Jeg har også fortalt at svært mange ungdommer smaker alkohol før den tid, og at dersom mine barn vil gjøre det, så håper jeg de kan stoppe før de blir fulle. Dessuten vil jeg at de alltid skal føle seg trygge på at de kan komme hjem dersom de har tabba seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Satt nettopp å diskuterte dette med en tenåringsmor. Syntes det virket fornuftig det hun sa.

Hun fortalte barnet sitt at det var ulovlig å drikke alkohol før man var 18 år. Hun var også klar over at mange prøvde det lenge før den tiden, men hun mente at om de gjør det kan de gjøre det med dårlig samvittighet :)

Likte i grunnen den.

Vi kan ikke kreve totalavhold av tenåringene, men vi kan snakke med dem om våre holdninger, og hva konsekvensene av alkoholbruk kan bli.

Og så må vi være gode voksne når de gjør dårlige valg og la dem føle at de trygt kan komme hjem uten å være for redd.

Vi må la dem vite at vi henter uansett når det måtte være.

Vi må også innprente i dem at de må passe på hverandre. Om en av dem drikker seg fra sans og samling, så kan de andre passe på og ringe noen voksne som kan hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en datter på snart 20. Hun måtte drikke i smug fram til hun var 18, men hun var ikke spesielt tidlig ute med alkohol og drikker fortsatt ikke mye. Jeg kjøpte litt til henne én enkelt gang da hun var 17, men det var helt spesielle omstendigheter. Hun har fått smake (og da mener jeg _smake_) vår vin hjemme hvis hun ville, vi har ikke noe tabuforhold til at vi koser oss med det iblant.

Innetider syntes jeg kom litt an på hvor de var og hva de gjorde. Det er forskjell på å se film hos noen venninner etpar kvartaler unna, og på å være uspesifisert "ute". Kl. 21 var kanskje litt tidlig, men det kommer an på hvordan de fungerer om morgenen. Datteren min har vekket seg selv og alltid kommet seg av gårde til skolen, og jeg var klar på at det ville bli mindre fleksibelt om kvelden dersom dette forandret seg.

Vi hadde ikke andre konsekvensavtaler enn at den friheten hun hadde, kunne innskrenkes drastisk hvis den ble misbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...