Gå til innhold

Babyen min er så skjev..


ArabianStar

Anbefalte innlegg

ArabianStar

Sønnen min på fem uker er veldig skjev.. Han holder veldig ofte hodet og nakken bakover, og lite framover.. Og han er alltid veldig bøyd mot venstre.. Særlig hvis han sitter avslappa og i feks en sittestol.. Hender av og til jeg må plassere han der hvis jeg kokker mat til han og sånt. I senga sover han alltid mot venstre.. Om jeg legger han andre vei, så snur han seg mot venstre igjen nesten med en gang..

Helsesøstra kommer ikke med noe som helst fornuftig.. Får ikke svar på hverken det ene eller det andre..

Noen erfaringer? Vil han vokse dette av seg? Eller bør jeg gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest majas mamma

Sønnen min var også veldig skjev da han var baby. Han var også skjev i ansiktet, dvs at den ene siden av ansiktet var lenger frem enn den andre. Litt vanskelig å forklare det. Men jeg fikk det rådet å flytte senga hans slik at han var nødt til å snu seg for å kunne se ut i rommet. Det gjorde vi, og da var han straks mer ivrig etter å snu på seg for å følge med. Ellers så vokste han veldig i rykk og napp hele barndommen og hadde forskjellig lengde på bena, osv. Men nå er han voksen, bena er like lange, han er 186 høy, ansiktet er fortsatt litt skjevt, men du ser det egentlig ikke, bare vi som vet at det er sånn. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svava

Et av mine tantebarn hadde lignendes "symptomer". Moren insisterte på å få komme til en fysioterapeut, som hjalp med trening og veiledning. Hun har i dag en helt normal hode- og kroppsholdning. Jeg hadde ikke gitt meg med bare helesøsteren hadde jeg vært deg. Får du ikke gehør hos henne hadde jeg kontaktet fastlegen for henvisning til fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi var helt lik, og dette ble oppdaget under legekontrollen på sykehuset.Når hun lå på ryggen bøyde kroppen seg - nesten som en banan. I ansiktet kunne vi se det med at haken var strammere på den ene siden. Diagnosen hun fikk var: "torticolles".

Grunnen til denne tilstanden forklarte de med at hun enten hadde ligget skeivt med hode nede bekkenet såpass lenge at musklene på den ene siden ikke hadde utviklet seg skikkelig, eller at den harde fødselen gjorde at hun fikk en skade i muskelen.

Hun fikk fysio to ganger daglig på sykehuset og etter at vi kom hjem fikk vi besøk av fysioterapeut en gang i uken i en lengre periode+ at vi gjorde endel øvelser med henne selv. Tror hun var 6 mnd når hun ble erklært helt frisk.

H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest svava

Dette ville jeg tatt opp med en banelege (ikke allmennlege)

Trodde det meste måtte gå gjennom fastlegen jeg :) Altså at man må få en henvisning til spesialist? Men det gjelder vel ikke om man kontakter en privat barnelege..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med fødeavd og forlang samtale med barnelegen i dag (morgen). De vet hva som bør gjøres. Mest sannsynlig er det skjev utvikling av nakkemuskulaturen, og det lar seg øve opp :-)

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp dette på seksukerskontollen på helsestasjonen. Vet ikke om det er lege der da, men det skader aldri å få en henvisning til fysioterapeut.

Vi har et barn med kraftig torticollis og har vært mye til fysioterapi.

Husk å gå til en fysioterapeut som jobber med barn. De som behandler mest gamle kjerringer skal man holde barna langt unna. De har alt for liten kunnskap om hvordan normalbarnet skal være. Vi har vært hos kommunefysioterapeuter og fysioterapeuter på barneklinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjør noe med det nå, så bedrer det seg fort

Jeg ville møtt opp på helsestasjonen i morgen tidlig, og bedt om å få en time hos barnelegen der og / eller fysioterapeuten der. Sørg for at du får en time nå før alt blir mer eller mindre stengt før sommeren.

Føler du deg ikke ivaretatt på helsestasjonen, ringer du fødeavdelingen eller ber om en time med en gang hos fastlegen deres. Ikke la det gå noen uker til nå, da blir det august før dere vet ord av det.

I tillegg til øvelsene dere får hos fysioterapeuten, er det mye dere kan gjøre før at baby litt etter litt trener nakken til å bli like bevegelig i alle retninger. Legg ham den andre veien i sengen (hodet i fotenden) hvis det er mer spennende å se mot den andre veien. Heng opp uro og morsomme ting på den siden han skal øve mot. Legg ham konsekvent fra deg i en slik retning at han må se den "vonde" veien for å se deg, se lyset eller hva som er spennende i rommet. Be også alle andre bare gjøre hyggelige ting/ sette seg og prate med ham på den "vonde" siden hans. Gi lenge pupp på den siden hvor han må snu seg ekstra mot den vonde siden, er det en pupp han lettest blir liggende lenge ved / sovne ved, snu deg i sengen (opp ned, eller bytt side eller hva som fungerer) slik at han ligger mer mot den stive siden.

La ham ligge så mye som mulig på magen. Selv om han ikke liker det. Legg ham alltid fra deg på magen, legg ham alltid på magen bittelitt før og bittelitt etter bleieskift, bittelitt før og bittelitt etter påkledning. Tyve bittelittner blir etterhvert tyve halvannetminutter og etterhvert synes han det er greit å ligge på magen fem og ti minutter, og trener nakken mer og mer.

Og igjen - alt spennende og hyggelig skal skje på den stive siden av ham, slik at han må se dit.

Og han skal ha blitt sett på av lege i løpet av få dager, og fått time til fysioterapeut på helsestasjonen eller tilsvarende før sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som torticollis, og selv om det kanskje ikke er det, så bør dette undersøkes av fysioterapeut. Helsesøster kan ikke nok om dette klinisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodeskallen på en baby er veldig myk, men det jevner seg ut etterhvert;)

Hei

Hørt om Kiss-syndrom? Ikke noe farlig og kan enkelt behandles hos manuellterapeut. Se www.kiss-kidd.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest minnah

Vår eldste var også skjev. Han var som en banan i ryggen, sidelengs altså. Og hadde en klar faorittside. Var også ganske skjev i hodet.

Vi tok ham med til osteopat, og det er faktisk mulig det hjalp.

Uansett er han en helt rett 5-åring i dag, og at hodet er litt skjevt ser ingen under håret. (Jeg har studer mange hoder gjennom de siste 5 år, og jammen er det mye rart å se! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...