Gå til innhold

Amming og Tetrasyklin, lege el.andre


Gjest Bobsie

Anbefalte innlegg

Jeg fullammer min datter på fire mnd, og har vært så uheldig å få perioral Dematitt som jeg har fått tetrasyklin i mot. Det er bare det at jeg glemte å spørre hudlegen om jeg kan ta dette når jeg ammer? Hvilke bivrkninger kan jeg få??

Vær så snill å svar meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tetracyklin går i en viss grad over i melka. Det skal jo heller ikke gis til barn under 12 år fordi det kan gi forandringer i beinvev, tenner og tannanlegg. Jeg hadde ikke turt å ta det mens jeg ammmer.

Jeg hadde perioral dermatitt i svangerskapet, og da fikk jeg ikke tetracyklin. Ble jo selvfølgelig ikke go, og fikk time til hudlege etter at ungen var født, og da fikk jeg ikke tetracyklin fordi jeg ammet.

I felleskataligen står det

forresten " går over i morsmelk i så små mengder at barnet døgndose blir noen få mg. Den teoretiske mulighet for påvirkning av barnet er hittil ikke bekreftet med noe observert tilfelle".

Tror jeg hadde kontaktet legen igjen for å være på den sikre siden, men jeg tror ikke det er så lurt.

Hvis du vil maile meg er adressen nedenfor. Har en del tips om salver o.l som du kan bruke isteden. (ble helt fin igjen etterhvert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære bobsie.

I Norsk legemiddelhåndbok står det at det er kun små mengder som går over i melken og at det er tvilsomt om det kan skade tannemaljen. En annen bok er Medication and mothersmilk av T. Hale som også sier at tetracyclin binder seg til calsium og kun små mengder vil absorberes av barnet og at det er ok å amme når det er en for et begrenset tidsrom. Er du bekymret ville jeg anbefaller deg å snakke med legen i forhold til den doseringen du får.

En konsultasjon på internett erstatter ikke kontakt med helsevesenet. For å få en vurdering av problemet du skrev om bør du kontakte din egen kontakt i helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...