Gå til innhold

Er det så mange som tar så lett på det?


trollemor;o)

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Jeg velger å være ignorant! Hurra for valgfriheten!

Du ja :)

(jeg ser det var et forsøk på ironi, men det ble så dårlig presentert at også det falt på stengrunn).

Vi andre tar valgene våre basert på de verdiene vi har, den informasjonen vi har tilgjengelig - og det vi tror på.

Det bør du og andre respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 245
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • trollemor;o)

    19

  • Bookworm

    16

Jeg deler din oppfatning, når graviditeten er konstatert er det ingen vei tilbake for meg.

Abortloven har gjort noe med folks holdninger, og at andre velger en annen løsning har jeg ikke problemer med å respektere. Jeg ønsker meg heller ikke tilbake til tiden da det var en nemd som bestemte om en skulle få abort eller ikke.

Det som er vondt å tenke på er at mange angrer i ettertid, og det er liksom ingen vei tilbake.

Hva mener du med at abortloven gjør noe med folks holdninger? Har du forskning som kan understøtte det? For

aborttallene er faktisk lavere nå, sammenlignet med årene før den nye abortloven trådde i kraft:

''1990-tallet: Gjennomsnittlig ble det utført 14.900 aborter i året, det er færre enn da lov om selvbestemt abort ble vedtatt. Samtidig har antall fertile kvinner økt med 100.000. Reelt er dette en reduksjon i antall aborter.''

http://www.kvinnemuseet.no/?q=node/38

Se dessuten på alternativet: Hva skjer hvis vi forbyr fri abort? Ingenting tyder på at de faktiske aborttallene vil gå ned, vi vil bare ende opp med en ufattelig mengde dobbeltttragedier.

Veien å gå for å få ned aborttallene er via opplysning, prevensjon og gode støtteordninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Du ja :)

(jeg ser det var et forsøk på ironi, men det ble så dårlig presentert at også det falt på stengrunn).

Vi andre tar valgene våre basert på de verdiene vi har, den informasjonen vi har tilgjengelig - og det vi tror på.

Det bør du og andre respektere.

"Du"? "Vi andre"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er nok mer "grunnlaget for et menneske" enn et menneske.

Men enten er grunnlaget dødt eller det lever... Det befruktede egget blir et menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

"Og så synes jeg det er moro å kverrulere med sånn som deg - det er så lett :)"

Ok, dette sier så uendelig mye om deg, det er helt latterlig.

Det er klart det gjør, jeg nyter å pirke på mennesker som inntar forutinntatte og selvgode holdninger - det er nemlig verste sorten for meg.

De som dømmer andre og rakker ned på deres holdninger og meninger uten å ha noe som helst grunnlag for det.

Hvilket dermed sier minst like mye om deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javisst er en befruktet celle et slags liv. Potteplanter og strandreker er også et slags liv, uten at de nødvendigvis bør karakteriseres som mennesker. Jeg ser dermed ikke at "liv" er godt nok argument i seg selv.

Diskusjonen her går vel først og fremst på nettopp det: Hvorvidt denne cellen er et menneske ennå, eller bare noe som potensielt kan utvikle seg til dette.

For meg er det uansett irrelevant. Jeg velger å se på alternativet: Hva skjer hvis vi forbyr fri abort? Ingenting tyder på at de faktiske aborttallene vil gå ned, vi vil bare ende opp med en ufattelig mengde dobbeltttragedier.

Veien å gå for å få ned aborttallene er via opplysning, prevensjon og gode støtteordninger. Heldigvis er vi på rett vei, sammenlignet med årene før den nye abortloven trådde i kraft:

''1990-tallet:

Gjennomsnittlig ble det utført 14.900 aborter i året, det er færre enn da lov om selvbestemt abort

ble vedtatt. Samtidig har antall fertile kvinner økt med 100.000. Reelt er dette en reduksjon i antall

aborter.''

http://www.kvinnemuseet.no/?q=node/38

''For meg er det uansett irrelevant. Jeg velger å se på alternativet: Hva skjer hvis vi forbyr fri abort? Ingenting tyder på at de faktiske aborttallene vil gå ned, vi vil bare ende opp med en ufattelig mengde dobbeltttragedier. ''

Well said!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Kverrulerer ikke, bare påpeker at et befrukted egg er liv, er det ikke liv, så er det dødt.

For deg er det det - for meg er det det ikke.

Jeg definerer ikke det som "et liv". Blomster lever også helt til vi plukker dem og tar dem med inn - eller lar dem sakte pines til døde om du vil.

Fluer på fluepapir? Et liv vi piner i hjel.

Flott på hunden? Et liv vi hvertfall ikke vil vite av!

Så nei, for meg er ikke et befruktet egg et liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Javisst er en befruktet celle et slags liv. Potteplanter og strandreker er også et slags liv, uten at de nødvendigvis bør karakteriseres som mennesker. Jeg ser dermed ikke at "liv" er godt nok argument i seg selv.

Diskusjonen her går vel først og fremst på nettopp det: Hvorvidt denne cellen er et menneske ennå, eller bare noe som potensielt kan utvikle seg til dette.

For meg er det uansett irrelevant. Jeg velger å se på alternativet: Hva skjer hvis vi forbyr fri abort? Ingenting tyder på at de faktiske aborttallene vil gå ned, vi vil bare ende opp med en ufattelig mengde dobbeltttragedier.

Veien å gå for å få ned aborttallene er via opplysning, prevensjon og gode støtteordninger. Heldigvis er vi på rett vei, sammenlignet med årene før den nye abortloven trådde i kraft:

''1990-tallet:

Gjennomsnittlig ble det utført 14.900 aborter i året, det er færre enn da lov om selvbestemt abort

ble vedtatt. Samtidig har antall fertile kvinner økt med 100.000. Reelt er dette en reduksjon i antall

aborter.''

http://www.kvinnemuseet.no/?q=node/38

*signerer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Selv om du og mange andre er såpass konsekvente i deres syn på hva som er et beskyttelsesverdig liv for enhver pris at man også er motsatnder av IVF og spiral, er det dog de færreste som som vil være abortmotstandere også i de mest ekstreme tilfeller.

Som eksempel kan nevnes:

* den gravide får kreft og må behandles med cellegift for å berge livet, men dette tar livet av fosteret,

* den gravide er 13 år gammel og har blitt voldtatt av sin egen far.

Det første alternativet, må èn dø, uansett:(

Andre alternativ kan begge leve, men til hvilken pris....

I begge tilfeller, så er det skapt liv, hvem som må betale prisen, er det bare vedkommende som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Det er klart det gjør, jeg nyter å pirke på mennesker som inntar forutinntatte og selvgode holdninger - det er nemlig verste sorten for meg.

De som dømmer andre og rakker ned på deres holdninger og meninger uten å ha noe som helst grunnlag for det.

Hvilket dermed sier minst like mye om deg :)

Tja, jeg har hele tiden motargumentert dette med *en celle*, men du har latt være å oppklare det i et utall av innlegg.

Så jeg skjønner at du synes det er gøy å la folk misforstå, men ikke bruk det mot meg så sent i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Man kan godt ha mye kunnskap om noe, og likevel velge et enklere standpunkt :)

Klart det!

Men er ikke kunnskap bedre enn eget standpunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Javisst er en befruktet celle et slags liv. Potteplanter og strandreker er også et slags liv, uten at de nødvendigvis bør karakteriseres som mennesker. Jeg ser dermed ikke at "liv" er godt nok argument i seg selv.

Diskusjonen her går vel først og fremst på nettopp det: Hvorvidt denne cellen er et menneske ennå, eller bare noe som potensielt kan utvikle seg til dette.

For meg er det uansett irrelevant. Jeg velger å se på alternativet: Hva skjer hvis vi forbyr fri abort? Ingenting tyder på at de faktiske aborttallene vil gå ned, vi vil bare ende opp med en ufattelig mengde dobbeltttragedier.

Veien å gå for å få ned aborttallene er via opplysning, prevensjon og gode støtteordninger. Heldigvis er vi på rett vei, sammenlignet med årene før den nye abortloven trådde i kraft:

''1990-tallet:

Gjennomsnittlig ble det utført 14.900 aborter i året, det er færre enn da lov om selvbestemt abort

ble vedtatt. Samtidig har antall fertile kvinner økt med 100.000. Reelt er dette en reduksjon i antall

aborter.''

http://www.kvinnemuseet.no/?q=node/38

Noen diskusjoner går ut på når det faktisk _er_liv. Her er jeg ikke i tvil.

Kunnskap er et viktig moment i abortforebyggelsen og i prevensjonsinformasjonen!

Selv om jeg er en troende, er jeg ikke i mot fri abort, men mener at kvinnene skal få korrekt informasjon om livets begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Noen diskusjoner går ut på når det faktisk _er_liv. Her er jeg ikke i tvil.

Kunnskap er et viktig moment i abortforebyggelsen og i prevensjonsinformasjonen!

Selv om jeg er en troende, er jeg ikke i mot fri abort, men mener at kvinnene skal få korrekt informasjon om livets begynnelse.

Men - er du for eller imot spiral som prevensjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Noen diskusjoner går ut på når det faktisk _er_liv. Her er jeg ikke i tvil.

Kunnskap er et viktig moment i abortforebyggelsen og i prevensjonsinformasjonen!

Selv om jeg er en troende, er jeg ikke i mot fri abort, men mener at kvinnene skal få korrekt informasjon om livets begynnelse.

ok, så svaret ditt om spiral over. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

For deg er det det - for meg er det det ikke.

Jeg definerer ikke det som "et liv". Blomster lever også helt til vi plukker dem og tar dem med inn - eller lar dem sakte pines til døde om du vil.

Fluer på fluepapir? Et liv vi piner i hjel.

Flott på hunden? Et liv vi hvertfall ikke vil vite av!

Så nei, for meg er ikke et befruktet egg et liv.

Blir jo litt idiotisk å sammeligne et menneske med en flue...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir umiddelbart redd for et scenario der unge jenter som er usikre på seg selv (men sikre på sin beslutning) blir overtalt/overkjørt av myndighetspersoner med sterkere for-/motforestillinger enn de burde ha. Men det er mulig jeg er mistroisk :o)

Jeg skjønner hva du mener, men har hørt at f.eks. Amathea er veldig flinke til å forholde seg helt nøytrale og gi eksakt informasjon om rettigheter osv.

Jeg tror at svært mange som velger abort er usikre på om de gjør det rette. Man blir påvirket på alle bauger og kanter. I den forbindelse synes jeg alle skulle vært til samtale med personer som kom med nøktern og saklig informasjon. Slike ting kan rydde opp i kaoset i hodet og gjøre at man faktisk tar det valget som er best (enten det blir abort eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...