Gå til innhold

Er det så mange som tar så lett på det?


trollemor;o)

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Jeg sitter ikke her og *mener* at et foster kun består av en celle, nei. Der er det du som har innsikten.

Jeg har ikke påstått at et foster kun består av en celle - du har vridd det til det.

Jeg har sagt at for meg er det bare en celle, og ingenting annet.

Det er ganske stor forskjell på at jeg hevder at en ting er noe for meg, og at du beskylder meg for å være lite opplyst, kunnskapsløs og uvitende.

Jeg synes du skal lese gjennom de siste innleggene dine, og se på argumentasjonen du bruker - i forhold til hva jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 245
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • trollemor;o)

    19

  • Bookworm

    16

Persille1365381127

Jeg forstår rett og slett ikke hvor du tar alt tullet ditt fra, så jeg avslutter her.

Nei, fundamentalister forstår gjerne ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Nei, fundamentalister forstår gjerne ikke det...

Jeg er for fri abort slik loven er nå. Detville du sett om du leste flere av mine innlegg i tråden.

Forøvrig siterer jeg et innlegg du skrev høyere opp: ''Jeg fascineres av at man tillegger en ikke-levedyktig celle (som det er de første 12 ukene) større verdi enn de livene som allerede finnes''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvem har sagt at det er et barn?? Og ha jeg bestridt at det kan bli en abort?

Et foster kan dø i mors liv dagen før trmin også, hva er egentlig poenget? Intet liv er udødelig..

Poenget er at svært mange ikke anser dette som et liv. Et befruktet egg, javel - et liv for deg, javel - et barn i fremtiden, javel.

For meg (og mange med meg); er ikke dette noe annet enn celler, delt eller ikke, som befinner seg i kroppen side om side med andre celler.

Og det største poenger; MITT liv er verdt mer enn det egget, og jeg får lov til å bestemme over det selv. Datteren min sitt liv er verdt mer, og jeg forbeholder meg retten til å ta avgjørelser jeg mener er til det beste for henne også.

Du er i din fulle rett til å mene hva du vil, og det hadde vært fint om du kunne vise andre den samme respekten.

Du har angrepet min mening fra første stund, jeg har ikke angrepet din en eneste gang - jeg har kun forsvart min.

Det kan du godt reflektere litt over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er et befruktet egg, ingenting annet.

Og mest alt; ikke et menneske.

Da gjør du deg dummere enn du er! Et befrukted egg _er_ et menneske! En gang ble det egget til meg, og et annet til deg.

Kvinner har rett til å vite hva de velger bort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg er for fri abort slik loven er nå. Detville du sett om du leste flere av mine innlegg i tråden.

Forøvrig siterer jeg et innlegg du skrev høyere opp: ''Jeg fascineres av at man tillegger en ikke-levedyktig celle (som det er de første 12 ukene) større verdi enn de livene som allerede finnes''

Ja? Hva er galt med det? Det er jo ikke levedyktig. Tar du det ut av livmoren stopper prosessen - sånn er det. Det kan til og med dette ut av seg selv. Eller bare stoppe og utvikle seg fordi det ikke var levedyktig i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mikkelina

Poenget er at svært mange ikke anser dette som et liv. Et befruktet egg, javel - et liv for deg, javel - et barn i fremtiden, javel.

For meg (og mange med meg); er ikke dette noe annet enn celler, delt eller ikke, som befinner seg i kroppen side om side med andre celler.

Og det største poenger; MITT liv er verdt mer enn det egget, og jeg får lov til å bestemme over det selv. Datteren min sitt liv er verdt mer, og jeg forbeholder meg retten til å ta avgjørelser jeg mener er til det beste for henne også.

Du er i din fulle rett til å mene hva du vil, og det hadde vært fint om du kunne vise andre den samme respekten.

Du har angrepet min mening fra første stund, jeg har ikke angrepet din en eneste gang - jeg har kun forsvart min.

Det kan du godt reflektere litt over :)

Jeg har kun angrepet din *mening* om at fosteret kun består av en celle. Dette er grunnleggende feil, men du fortsetter med påstanden.

Ellers argumenterer/diskuterer jeg påstandene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Da gjør du deg dummere enn du er! Et befrukted egg _er_ et menneske! En gang ble det egget til meg, og et annet til deg.

Kvinner har rett til å vite hva de velger bort!

Neida, ikke alle befruktede egg er mennesker... Noen er også feilproduksjoner, ikke levedyktige, eller bare ødelagte i utgangspunktet.

Hvorfor kverulerer du på dette?

Du kan mene hva du vil, jeg mener hva jeg vil - på hvilken måte er det ikke greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Da gjør du deg dummere enn du er! Et befrukted egg _er_ et menneske! En gang ble det egget til meg, og et annet til deg.

Kvinner har rett til å vite hva de velger bort!

Det er nok mer "grunnlaget for et menneske" enn et menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg har kun angrepet din *mening* om at fosteret kun består av en celle. Dette er grunnleggende feil, men du fortsetter med påstanden.

Ellers argumenterer/diskuterer jeg påstandene dine.

Jeg har ikke skrevet at fostere består KUN av ÉN celle. Jeg har skrevet at det er en ikke levedyktig celle - det er litt annerledes.

Du driver med ordkløyveri bare for å finne noe å ta meg på, men så faller det på stengrunn...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har ikke påstått at et foster kun består av en celle - du har vridd det til det.

Jeg har sagt at for meg er det bare en celle, og ingenting annet.

Det er ganske stor forskjell på at jeg hevder at en ting er noe for meg, og at du beskylder meg for å være lite opplyst, kunnskapsløs og uvitende.

Jeg synes du skal lese gjennom de siste innleggene dine, og se på argumentasjonen du bruker - i forhold til hva jeg skrev.

''Jeg har sagt at for meg er det bare en celle, og ingenting annet''

Da bør du lese mer litteratur om emnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør du deg dummere enn du er! Et befrukted egg _er_ et menneske! En gang ble det egget til meg, og et annet til deg.

Kvinner har rett til å vite hva de velger bort!

Selv om du og mange andre er såpass konsekvente i deres syn på hva som er et beskyttelsesverdig liv for enhver pris at man også er motsatnder av IVF og spiral, er det dog de færreste som som vil være abortmotstandere også i de mest ekstreme tilfeller.

Som eksempel kan nevnes:

* den gravide får kreft og må behandles med cellegift for å berge livet, men dette tar livet av fosteret,

* den gravide er 13 år gammel og har blitt voldtatt av sin egen far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Jeg har ikke skrevet at fostere består KUN av ÉN celle. Jeg har skrevet at det er en ikke levedyktig celle - det er litt annerledes.

Du driver med ordkløyveri bare for å finne noe å ta meg på, men så faller det på stengrunn...

:)

Da kunne du kanskje oppklart det etter første svar fra meg? Eller andre? Eller tredje? Neida, du venter til du ikke har flere svar, anklger meg for å angripåe deg for ting du ikke har sagt.

Igjen, dette blir for dumt. God natt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

''Jeg har sagt at for meg er det bare en celle, og ingenting annet''

Da bør du lese mer litteratur om emnet!

Man kan godt ha mye kunnskap om noe, og likevel velge et enklere standpunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. En befruktet celle _er_ et liv!

Å lage falske fakta for å understøtte fri abort, er verre enn noe:(

Javisst er en befruktet celle et slags liv. Potteplanter og strandreker er også et slags liv, uten at de nødvendigvis bør karakteriseres som mennesker. Jeg ser dermed ikke at "liv" er godt nok argument i seg selv.

Diskusjonen her går vel først og fremst på nettopp det: Hvorvidt denne cellen er et menneske ennå, eller bare noe som potensielt kan utvikle seg til dette.

For meg er det uansett irrelevant. Jeg velger å se på alternativet: Hva skjer hvis vi forbyr fri abort? Ingenting tyder på at de faktiske aborttallene vil gå ned, vi vil bare ende opp med en ufattelig mengde dobbeltttragedier.

Veien å gå for å få ned aborttallene er via opplysning, prevensjon og gode støtteordninger. Heldigvis er vi på rett vei, sammenlignet med årene før den nye abortloven trådde i kraft:

''1990-tallet:

Gjennomsnittlig ble det utført 14.900 aborter i året, det er færre enn da lov om selvbestemt abort

ble vedtatt. Samtidig har antall fertile kvinner økt med 100.000. Reelt er dette en reduksjon i antall

aborter.''

http://www.kvinnemuseet.no/?q=node/38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Da kunne du kanskje oppklart det etter første svar fra meg? Eller andre? Eller tredje? Neida, du venter til du ikke har flere svar, anklger meg for å angripåe deg for ting du ikke har sagt.

Igjen, dette blir for dumt. God natt..

Det var jo ingenting å oppklare? Jeg vet hva jeg skrev, hadde du lest det - eller f.eks skrevet;

Jeg antar du vet at et foster ikke kun består av én levedyktig celle, og at det derfor blir feil å kalle det det.

Og så kunne jeg svart;

Jada, det vet jeg - men jeg synes det er bedre å kalle det det enn en slimklump, befruktet egg eller mange andre betegnelser man kunne brukt. For meg blir det en celle.

Men neida, du gikk rett i frontalangrep :)

Og så synes jeg det er moro å kverrulere med sånn som deg - det er så lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trør midt i salaten på en fantastisk måte;)

Jeg tror du må forklare meg hva du mente nå. "Trø i salaten" som i å blande meg opp i en diskusjon jeg burde holdt meg unna (har ikke lest resten av tråden), eller som i å treffe et poeng du også fikk øye på?

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Neida, ikke alle befruktede egg er mennesker... Noen er også feilproduksjoner, ikke levedyktige, eller bare ødelagte i utgangspunktet.

Hvorfor kverulerer du på dette?

Du kan mene hva du vil, jeg mener hva jeg vil - på hvilken måte er det ikke greit?

Kverrulerer ikke, bare påpeker at et befrukted egg er liv, er det ikke liv, så er det dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Det var jo ingenting å oppklare? Jeg vet hva jeg skrev, hadde du lest det - eller f.eks skrevet;

Jeg antar du vet at et foster ikke kun består av én levedyktig celle, og at det derfor blir feil å kalle det det.

Og så kunne jeg svart;

Jada, det vet jeg - men jeg synes det er bedre å kalle det det enn en slimklump, befruktet egg eller mange andre betegnelser man kunne brukt. For meg blir det en celle.

Men neida, du gikk rett i frontalangrep :)

Og så synes jeg det er moro å kverrulere med sånn som deg - det er så lett :)

"Og så synes jeg det er moro å kverrulere med sånn som deg - det er så lett :)"

Ok, dette sier så uendelig mye om deg, det er helt latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...