Gå til innhold

Er det så mange som tar så lett på det?


trollemor;o)

Anbefalte innlegg

I min situasjon tror jeg barnet selv ville ønsket å ikke bli født. Mener man må se på hvilket liv barnet vil bli født inn i, det er vel det egentlig som teller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 245
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • trollemor;o)

    19

  • Bookworm

    16

Personlig synes jeg det er forferdelig å lese om barn som blir utsatt for grov omsorgssvikt, barn som ikke får mat og kjærlighet over år og som blir overlatt til seg selv fra de er bittesmå.

Synes du det er greit at noen behandler barna sine slik da om de fødte frem barnet mot sin vilje?

En burde vært strengere på det med å la uegnede foreldre oppdra barn og åpnet for adosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40 og ferdig med babyer

Synes du det er greit at noen behandler barna sine slik da om de fødte frem barnet mot sin vilje?

En burde vært strengere på det med å la uegnede foreldre oppdra barn og åpnet for adosjon.

''Synes du det er greit at noen behandler barna sine slik da om de fødte frem barnet mot sin vilje?''

Hæ? Forstår ikke hva du mener, dessverre.

''En burde vært strengere på det med å la uegnede foreldre oppdra barn og åpnet for adosjon.''

At man er uegnet som forelder kommer ikke fram før barnet er satt til verden (ofte), og da er det for sent.

Adopsjon burde absolutt vært et alternativ for flere, men enda viktigere - prevensjon!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes du det er greit at noen behandler barna sine slik da om de fødte frem barnet mot sin vilje?''

Hæ? Forstår ikke hva du mener, dessverre.

''En burde vært strengere på det med å la uegnede foreldre oppdra barn og åpnet for adosjon.''

At man er uegnet som forelder kommer ikke fram før barnet er satt til verden (ofte), og da er det for sent.

Adopsjon burde absolutt vært et alternativ for flere, men enda viktigere - prevensjon!!!!

Enig i det med prevensjon og gratis sterilisering.

Jeg synes bare ikke det går ann å forsvare abort fordi de ellers blir behandlet dårlig. Det er ansvarsfraskrivelse. Jeg vil heller ikke ha flere barn men blir jeg gravid så bærer jeg frem barnet uten tvil. Jeg vil også sørge for å gjøre mitt ytterste for at barnet skal få det bra. Riktignok innebærer det at jeg måtte tenke mindre på meg selv men det skulle da bare mangle om jeg først hadde laget et barn. Min mor ble anabefalt av sin lege at hun burde ta abort da hun gikk gravid med meg p.g.a hun hadde flere barn og hadde psykiske problem. Jeg sitter nå her i dag, gleder meg over livet og har det bra. Har fått meg utdannelse, famile og alt det vanlige. Kunne nok sikkert hatt det bedre om oppveksten hadde vært lettere men det nytter da ikke gå å gruble over det. Selv om foreldrene sliter så kan da barnet få et verdig liv. Jeg er i såfall veldig takknemlig for mitt liv selv om starten gjerne skulle vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40 og ferdig med babyer

Enig i det med prevensjon og gratis sterilisering.

Jeg synes bare ikke det går ann å forsvare abort fordi de ellers blir behandlet dårlig. Det er ansvarsfraskrivelse. Jeg vil heller ikke ha flere barn men blir jeg gravid så bærer jeg frem barnet uten tvil. Jeg vil også sørge for å gjøre mitt ytterste for at barnet skal få det bra. Riktignok innebærer det at jeg måtte tenke mindre på meg selv men det skulle da bare mangle om jeg først hadde laget et barn. Min mor ble anabefalt av sin lege at hun burde ta abort da hun gikk gravid med meg p.g.a hun hadde flere barn og hadde psykiske problem. Jeg sitter nå her i dag, gleder meg over livet og har det bra. Har fått meg utdannelse, famile og alt det vanlige. Kunne nok sikkert hatt det bedre om oppveksten hadde vært lettere men det nytter da ikke gå å gruble over det. Selv om foreldrene sliter så kan da barnet få et verdig liv. Jeg er i såfall veldig takknemlig for mitt liv selv om starten gjerne skulle vært bedre.

Jeg sier ikke at alle uplanlagte barn blir mishandlet/får det vondt. Jeg sier at flere burde tenkt på abort som et alternativ om de blir uplanlagt gravide. Det mener jeg helt ærlig og oppriktig, nettopp ut fra at altfor mange barn lider under elendig foreldreoppførsel.

For meg er det å ta abort - når man ikke kan tilby barnet det et barn SKAL ha - å ta ansvar. Å sette barn til verden, for så å satse på at "noen" tar seg av det - vel, jeg har kun forakt til overs for slike holdninger.

Barn er altfor verdifulle til å kunne skaltes og valtes med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at alle uplanlagte barn blir mishandlet/får det vondt. Jeg sier at flere burde tenkt på abort som et alternativ om de blir uplanlagt gravide. Det mener jeg helt ærlig og oppriktig, nettopp ut fra at altfor mange barn lider under elendig foreldreoppførsel.

For meg er det å ta abort - når man ikke kan tilby barnet det et barn SKAL ha - å ta ansvar. Å sette barn til verden, for så å satse på at "noen" tar seg av det - vel, jeg har kun forakt til overs for slike holdninger.

Barn er altfor verdifulle til å kunne skaltes og valtes med!

Ja vi er helt enige i at barn skal ha det bra. Det vi er uenige i er verdien til det ufødte barn. Det er der jeg synes du har en kynisk holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Da var vel svaret mitt et av de som sjokkerte deg. Jeg tar ikke lett på det. Men jeg er 43 år, har 3 barn og 2 av dem er snart voksne. Den tredje går på barneskolen.Det er stor aldersforskjell mellom første barnet og attpåklatten vår. Det betyr at jeg har hatt småbarn i ganske mange år allerede.

Jeg var veldig motivert da jeg fikk tredje barnet. Jeg visste hva jeg gikk til.

Nå er jeg eldre og finnes ikke motivert for en ny runde med bleier, nattevåk, barnehage og alt som følger med.

Dessuten lever vi ikke et liv hvor det passer inn med småbarn lenger. Jeg akter ikke sitte hjemme med baby, mens resten av familien står slaom o.l. Og vil jeg prioritere full jobb.

Jeg er ferdig med småbarn og jeg tror jeg ville blitt en sur og dårlig mor om jeg skulle begynt på`n igjen enda en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40 og ferdig med babyer

Ja vi er helt enige i at barn skal ha det bra. Det vi er uenige i er verdien til det ufødte barn. Det er der jeg synes du har en kynisk holdning.

Og jeg synes du er kynisk, siden barnets velferd etter at det er født er av mindre betydning.

Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vel svaret mitt et av de som sjokkerte deg. Jeg tar ikke lett på det. Men jeg er 43 år, har 3 barn og 2 av dem er snart voksne. Den tredje går på barneskolen.Det er stor aldersforskjell mellom første barnet og attpåklatten vår. Det betyr at jeg har hatt småbarn i ganske mange år allerede.

Jeg var veldig motivert da jeg fikk tredje barnet. Jeg visste hva jeg gikk til.

Nå er jeg eldre og finnes ikke motivert for en ny runde med bleier, nattevåk, barnehage og alt som følger med.

Dessuten lever vi ikke et liv hvor det passer inn med småbarn lenger. Jeg akter ikke sitte hjemme med baby, mens resten av familien står slaom o.l. Og vil jeg prioritere full jobb.

Jeg er ferdig med småbarn og jeg tror jeg ville blitt en sur og dårlig mor om jeg skulle begynt på`n igjen enda en gang.

Hadde jeg vært deg da så hadde jeg sterilisert meg og brukt prevensjon i tillegg. Da blir du garantert ikke gravid. Så er det ikke mere å tenke på med den saken. Det er å ta ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes du er kynisk, siden barnets velferd etter at det er født er av mindre betydning.

Sånn er det bare.

Jeg har aldri sagt at velferden ikke er viktig. Selfølgelig er barnets velferd viktig. Når det er sagt så tror jeg også det er et like stort problem at barn i dag vokser opp i for mye velferd. Blir bortskjemte og tenker kun på seg selv og lærer ikke å tenke på andre enn seg selv . De mest empatiske barna kommer ofte fra familier der de ikke har hatt det så enkelt. De er kanskje ikke de som lykkes mest med status osv men vi trenger også de. Er det noe verden virkelig trenger så er det mennesker med empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hadde jeg vært deg da så hadde jeg sterilisert meg og brukt prevensjon i tillegg. Da blir du garantert ikke gravid. Så er det ikke mere å tenke på med den saken. Det er å ta ansvar.

Du behøver ikke å bekymre deg for meg:-) Jeg skal nok sørge for ikke å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40 og ferdig med babyer

Jeg har aldri sagt at velferden ikke er viktig. Selfølgelig er barnets velferd viktig. Når det er sagt så tror jeg også det er et like stort problem at barn i dag vokser opp i for mye velferd. Blir bortskjemte og tenker kun på seg selv og lærer ikke å tenke på andre enn seg selv . De mest empatiske barna kommer ofte fra familier der de ikke har hatt det så enkelt. De er kanskje ikke de som lykkes mest med status osv men vi trenger også de. Er det noe verden virkelig trenger så er det mennesker med empati.

Det kan man vel være enig i, men om de med _for_mye_ velferd (som du kaller det) får mindre, så får ikke de som er født inn i elendige forhold det noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg da så hadde jeg sterilisert meg og brukt prevensjon i tillegg. Da blir du garantert ikke gravid. Så er det ikke mere å tenke på med den saken. Det er å ta ansvar.

Brukt prevensjon i tillegg?

Hva er sannsynligheten for at en kvinne som har sterilisert seg, blir gravid allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg vært deg da så hadde jeg sterilisert meg og brukt prevensjon i tillegg. Da blir du garantert ikke gravid. Så er det ikke mere å tenke på med den saken. Det er å ta ansvar.

Når du først er så bastant på dette, burde du vel heller ikke akseptere alle former for prevensjon? Enkelte prevensjonsformer er jo i så fall å anse som en veldig tidlig abort, om man først mener livet starter ved befruktning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man vel være enig i, men om de med _for_mye_ velferd (som du kaller det) får mindre, så får ikke de som er født inn i elendige forhold det noe bedre.

De som blir født inn i elendige forhold som du kaller det bør få adoptivforeldre. Det er bare en liten del av de som tar abort som vil komme inn i elendige forhold i Norge i sfall. Mange vil ikke få det perfekt men mere enn bra nok til å få et bra liv. Dessuten tror jeg at de aller fleste vil elske sitt nyfødte barn når det først ligger i armene til en. Om det blir flere barn enn en hadde tenkt så kan det også bli mange fordeler. Mange søsken gir masse sosial trening i såfall. Selv om jeg ikke ønsker flere barn så ville jeg sett masse fordeler med å få flere barn også om jeg fikk flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt prevensjon i tillegg?

Hva er sannsynligheten for at en kvinne som har sterilisert seg, blir gravid allikevel?

''Hva er sannsynligheten for at en kvinne som har sterilisert seg, blir gravid allikevel?''

Dette er hva jeg har hørt, men har ikke noen lenke å vise til: tidligere klippet man bare over egglederne, noe som førte til at et og annet egg allikevel klarte å snike seg inn i egglederen etter kuttet og dermed kunne en graviditet være et faktum. Nå til dags er det visstnok sånn at man både kutter og så brenner (?) endene slik at det ikke er noen åpning inn mot livmoren så en befruktning skal være umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var kloke ord. Jeg tror på Gud og det er kanskje derfor jeg ser litt annerledes på det enn deg.

Jeg er ikke fanatisk slik som "forsvare" i denne tråden, langt ifra, men jeg har vel lov å lufte mine meninger?

Jeg er en person som i ny og ne godt kan skifte standpunkt i en diskusjon, jeg MÅ ikke stå på mine meninger bare for å gjøre det.

Jeg skifter nok ikke syn på dette med abort, men jeg greier å se det fra flere sider:o)

''Jeg er en person som i ny og ne godt kan skifte standpunkt i en diskusjon, jeg MÅ ikke stå på mine meninger bare for å gjøre det.''

Det er overhodet ingen negativ egenskap, trollemor:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

De som blir født inn i elendige forhold som du kaller det bør få adoptivforeldre. Det er bare en liten del av de som tar abort som vil komme inn i elendige forhold i Norge i sfall. Mange vil ikke få det perfekt men mere enn bra nok til å få et bra liv. Dessuten tror jeg at de aller fleste vil elske sitt nyfødte barn når det først ligger i armene til en. Om det blir flere barn enn en hadde tenkt så kan det også bli mange fordeler. Mange søsken gir masse sosial trening i såfall. Selv om jeg ikke ønsker flere barn så ville jeg sett masse fordeler med å få flere barn også om jeg fikk flere.

''Dessuten tror jeg at de aller fleste vil elske sitt nyfødte barn når det først ligger i armene til en''

Ingen tvil om det, men det er ikke nok å elske sitt barn. Man skal ta vare på det også. Man kan være elendige foreldre og likevel elske sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva er sannsynligheten for at en kvinne som har sterilisert seg, blir gravid allikevel?''

Dette er hva jeg har hørt, men har ikke noen lenke å vise til: tidligere klippet man bare over egglederne, noe som førte til at et og annet egg allikevel klarte å snike seg inn i egglederen etter kuttet og dermed kunne en graviditet være et faktum. Nå til dags er det visstnok sånn at man både kutter og så brenner (?) endene slik at det ikke er noen åpning inn mot livmoren så en befruktning skal være umulig.

Jeg mener også å ha hørt at det er bortimot umulig for kvinner. Det er ingenting som kan gro igjen, slik det visstnok kan skje for menn.

Jeg mener uansett at det er ansvarlig nok å sterilisere seg. Noe av poenget er faktisk å slippe annen prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40 og ferdig med babyer

De som blir født inn i elendige forhold som du kaller det bør få adoptivforeldre. Det er bare en liten del av de som tar abort som vil komme inn i elendige forhold i Norge i sfall. Mange vil ikke få det perfekt men mere enn bra nok til å få et bra liv. Dessuten tror jeg at de aller fleste vil elske sitt nyfødte barn når det først ligger i armene til en. Om det blir flere barn enn en hadde tenkt så kan det også bli mange fordeler. Mange søsken gir masse sosial trening i såfall. Selv om jeg ikke ønsker flere barn så ville jeg sett masse fordeler med å få flere barn også om jeg fikk flere.

Jeg sier som en annen som har svart deg: Det er ikke nok å elske sitt barn idet det er nyfødt.

Barn er en større oppgave enn som så. De skal ha mat, de skal ha læring, de skal ha oppfølging på skole og i fritid. Hvorvidt man er i stand til å yte dette, er det kun det enkelte foreldrepar som kan vurdere.

At du argumenterer med at man kan klare seg fint uten å få det beste blir helt meningsløs argumentasjon for meg. Mange "klarer seg" på tross av, ikke på grunn av, sine foreldre, og det er kjempebra. Jeg mener allikevel at det ikke er god nok grunn til å føde et barn man ikke ønsker.

Som sagt, jeg mener det er å utvise stor ansvarsfølelse å ta abort når man vet at man ikke greier å følge opp barnet slik barn fortjener å bli fulgt opp. Det handler ikke om å "greie seg såvidt" for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...