Gå til innhold

Er det så mange som tar så lett på det?


trollemor;o)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 245
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • trollemor;o)

    19

  • Bookworm

    16

Gjest Shira :o)

Så det er samfunnets oppgave å ta vare på barna du føder?

Barnevernet kan ikke utføre mirakler. Fosterforeldre innebærer ofte flere familier før barnet når ti år, ustabilitet. Adopsjon passer ikke for alle. Mange vil ikke kunne gi barnet en god utvikling i magen på grunn av feilernæring, underernæring, alkohol, narkotika, medisiner som forårsaker hjerneskader, misdannelser osv.

Enig i det du sier.

Her i fylket er det stor mangel på fosterfamilier, så det er ikke så enkelt. Barna blir den lidende part. Mangelen har vart i mange år, og det ser ikke ut som at det bedrer seg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er samfunnets oppgave å ta vare på barna du føder?

Barnevernet kan ikke utføre mirakler. Fosterforeldre innebærer ofte flere familier før barnet når ti år, ustabilitet. Adopsjon passer ikke for alle. Mange vil ikke kunne gi barnet en god utvikling i magen på grunn av feilernæring, underernæring, alkohol, narkotika, medisiner som forårsaker hjerneskader, misdannelser osv.

Jeg mener samfunnet må ta seg av de som ikke greier å ta vare på seg selv og sine barn.

Hvorfor skal samfunnet betale for dine evt. abortinngrep? Synes du det er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Det finnes selvsgat mange flere nyanser rundt en slik problemstilling enn det man føler for å brette ut om her.

Mitt svar er at jeg nok måtte tatt abort, og det høres sikkert lettvint ut.

Bakgrunnen derimot, trenger jeg vel ikke legge ut om? Og i en tenkt situasjon er det også mye lettere å svare skråsikkert enn når man faktisk sitter der med et levende foster i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener samfunnet må ta seg av de som ikke greier å ta vare på seg selv og sine barn.

Hvorfor skal samfunnet betale for dine evt. abortinngrep? Synes du det er riktig?

Dette handler ikke om penger, det handler om menneskeverd. Samfunnet gjør sitt beste, men du ser resultatene. Tiltak fra barnevernet settes inn. Ting blir noen ganger bedre, noen ganger verre, noen ganger uforandret. Barn må i fosterhjem. Fosterhjem finnes ikke. Barn sendes på institusjon. Bor der noen år om de er uheldige. Får en fosterfamilie. Kan kun bli der i to år før de sendes videre. Ny familie. Barnet er for vanskelig og har for store problemer. Barnet sendes på nytt til institusjon. Tilbakeføring til foreldre forsøkes. Forsøket går dårlig. Tilbake på institusjon. Ny fosterfamilie osv osv.

Du kan forsvare "Nei til abort uansett" så mye du vil, men det er korttenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om penger, det handler om menneskeverd. Samfunnet gjør sitt beste, men du ser resultatene. Tiltak fra barnevernet settes inn. Ting blir noen ganger bedre, noen ganger verre, noen ganger uforandret. Barn må i fosterhjem. Fosterhjem finnes ikke. Barn sendes på institusjon. Bor der noen år om de er uheldige. Får en fosterfamilie. Kan kun bli der i to år før de sendes videre. Ny familie. Barnet er for vanskelig og har for store problemer. Barnet sendes på nytt til institusjon. Tilbakeføring til foreldre forsøkes. Forsøket går dårlig. Tilbake på institusjon. Ny fosterfamilie osv osv.

Du kan forsvare "Nei til abort uansett" så mye du vil, men det er korttenkt.

Nå er det ikke bare narkomane og fattige som tar abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser mange slike tilfeller i min praksis.

Jeg vil gjerne snu litt på det.

Kan det være at det å velge abort faktisk er å ta ansvar, mens det å bare la det skure og la barnet komme, er å ta lett på det?

Jeg ville ikke hatt noen problem med å ta meg av og følge opp et barn og gitt det et godt liv til tross for at det absolutt ikke villet passe akkurat nå. Jeg er over 40 år og har fått de barna jeg skal ha så å bli gravid nå er langt ifra et ønske. Men det er et liv og jeg ville strukket meg veldig langt og gjort om på livet itt for å få det til.

Jeg snakkker ikke om de som har helsemessige grunner til å ta abort, men slike som er i min situasjon og som bruker abort som en "lettvint" løsning.

Å ta ansvar er å sette sine egne egostiske behov til side og ta ansvar for barnet de har skapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei! Jeg synes ditt spørsmål er ganske så ledende.''

Det forundrer meg at du er så bastant med tanke på alle barnevernssakene. Alle barna som lider fordi foreldrene ikke er i stand til å ta seg av de. Barn som vokser opp i fattigdom. Barn som vokser opp med foreldre som ruser seg. Barn som aldri vil føle seg ønsket og ivaretatt.

Men jeg snakker om oppegående resurssterke mennesker som tar abort. jeg snakker ikke om alle de som er altfor unge eller som har dårlig helse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1253516921' post='4215299]

Jeg tror at det er lettere å si det på nett slik, og at noen kanskje endrer mening når situasjonen først oppstår. En tenkt situasjon og en reell situasjon vil ikke alltid være like enkle.

Uansett så er det ofte grunner vi ikke vet noe som helt om. Så jeg vokter meg veldig for å dømme. Klart, noen vil det alltids finne som tar lett på ting, men summa summarum tror jeg ikke det er noe som faller lett å gjøre.

Når du først åpner deg slik må du også tåle å høre andres meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledende? Hvorfor det? Det vitner helt klart om modenhet og ansvarsfølelse om man velger abort i vanskelige situasjoner.

Det er ikke modenhet å gå gravid, føde og få barn når ellers det meste i livet er kaotisk. I tillegg til moren må man jo også tenke på barnet!

Et barn er ikke tjent med å vokse opp hos foreldre som sliter veldig og knapt orker hverdagen som den er.

Men som trådstarter snakker jeg ikkeom de som virkelig har det vanskelig og som har gode grunner for å ta abort. jeg snakker om de som tar abort fordi det passer litt dårlig å få et barn akkurat nå, eller for de som syns de er for gamle osv. De som absiolutt kunne greid å tatt ansvar for barnet de har skapt, men som setter sine egne egoistiske behov først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er samfunnets oppgave å ta vare på barna du føder?

Barnevernet kan ikke utføre mirakler. Fosterforeldre innebærer ofte flere familier før barnet når ti år, ustabilitet. Adopsjon passer ikke for alle. Mange vil ikke kunne gi barnet en god utvikling i magen på grunn av feilernæring, underernæring, alkohol, narkotika, medisiner som forårsaker hjerneskader, misdannelser osv.

Opprinnelig er det ikke disse tilfellene jeg snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Men jeg snakker om oppegående resurssterke mennesker som tar abort. jeg snakker ikke om alle de som er altfor unge eller som har dårlig helse osv.

Hvem avgjør om en famiie er oppegående og ressurssterke?

Kanskje er dette fordi de har funnet en balanse i livet, og skulle man få et barn til ville det kunne medføre store endringer som kanskje utfordret deres ressurser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare narkomane og fattige som tar abort.

Nei, men mange som ikke har psyken, helsen, energien til å ta seg av et barn til. Mange som går på medisiner de ikke kan klare seg uten. Mange som det rett og slett ikke -passer- for. Som ikke vil gi opp alkohol/hasj/kokain i ni måneder, som ikke vil ta hele runden med legebesøk, fødsel osv kun for å adoptere bort ett barn. Mange som vil ha en karriere eller en utdannelse som vil bli sinte og bitre om de tvinger seg selv til å bære fram et barn de ikke har ønske om å ta i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''men jeg fikk inntrykk av at det var helt greit å ta abort fordi man enten var for gammel eller fordi man hadde mange nok barn. For meg blir det litt lettvint.''

For meg blir dette dømmende.

ok, jeg sier baredet jeg føler og mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg snakker om oppegående resurssterke mennesker som tar abort. jeg snakker ikke om alle de som er altfor unge eller som har dårlig helse osv.

Så du avgjør om noen har mulighet til å ta i mot et barn? Det vet en nå best selv, tror jeg. Selv om man -virker- som man kan ta i mot et barn, så kan man være for gammel og sliten. Barnet vil lide under å ha en utslitt mor som slettes ikke ønsket et fjerde, femte, tredje eller andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt noen problem med å ta meg av og følge opp et barn og gitt det et godt liv til tross for at det absolutt ikke villet passe akkurat nå. Jeg er over 40 år og har fått de barna jeg skal ha så å bli gravid nå er langt ifra et ønske. Men det er et liv og jeg ville strukket meg veldig langt og gjort om på livet itt for å få det til.

Jeg snakkker ikke om de som har helsemessige grunner til å ta abort, men slike som er i min situasjon og som bruker abort som en "lettvint" løsning.

Å ta ansvar er å sette sine egne egostiske behov til side og ta ansvar for barnet de har skapt.

''Jeg snakkker ikke om de som har helsemessige grunner til å ta abort, men slike som er i min situasjon og som bruker abort som en "lettvint" løsning.''

I ditt første innlegg brukte du tråden under her som utgangspunkt. I den tråden var det for det første ikke _mange_ som sa de vil ta abort og for det andre vet du lite eller ingenting om grunnene de har. Du har derfor veldig dårlig grunnlag for å si at de bruker abort som en lettvint løsning.

Kanskje du ønsker å diskutere abort på et generelt grunnlag, men da bør du ikke ta utgangspunkt i en tidligere tråd. Når du gjør det, oppleves det automatisk som fordømming av de som har svart annerledes enn deg i tråden og du får ikke en åpen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du avgjør om noen har mulighet til å ta i mot et barn? Det vet en nå best selv, tror jeg. Selv om man -virker- som man kan ta i mot et barn, så kan man være for gammel og sliten. Barnet vil lide under å ha en utslitt mor som slettes ikke ønsket et fjerde, femte, tredje eller andre barn.

Nei,det er heldigvis ikke jeg som skal velge...

Jeg ser jo at det du sier er fornuftig, men jeg syns det er så skremmende at vi kan skalte og valte med liv på den måten.

Jeg får vel bare venne meg til tanken på at det er slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg snakkker ikke om de som har helsemessige grunner til å ta abort, men slike som er i min situasjon og som bruker abort som en "lettvint" løsning.''

I ditt første innlegg brukte du tråden under her som utgangspunkt. I den tråden var det for det første ikke _mange_ som sa de vil ta abort og for det andre vet du lite eller ingenting om grunnene de har. Du har derfor veldig dårlig grunnlag for å si at de bruker abort som en lettvint løsning.

Kanskje du ønsker å diskutere abort på et generelt grunnlag, men da bør du ikke ta utgangspunkt i en tidligere tråd. Når du gjør det, oppleves det automatisk som fordømming av de som har svart annerledes enn deg i tråden og du får ikke en åpen diskusjon.

Ok, jeg ser det..

Jeg vil ikke være dømmende, jeg funderer bare litt og ble litt sjokkert over at det _virket _som om noen tok lett på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Når du først åpner deg slik må du også tåle å høre andres meninger.

Ja, jeg har da vel ikke tålt å høre andre sine meninger? Jeg svarte trådstarter jeg, på hennes innlegg, hva jeg tenkte om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Nei,det er heldigvis ikke jeg som skal velge...

Jeg ser jo at det du sier er fornuftig, men jeg syns det er så skremmende at vi kan skalte og valte med liv på den måten.

Jeg får vel bare venne meg til tanken på at det er slik det er.

På den andre siden - i 2050 vil jorda befolkes av 50% mennesker flere enn i dag. Ikke et pro-abort-argument, men absolutt verdt å tenke over hvilken fremtid disse barna vil få.

http://www.klartale.no/verden/article53.zrm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...