Gå til innhold

Er det så mange som tar så lett på det?


trollemor;o)

Anbefalte innlegg

Men som trådstarter snakker jeg ikkeom de som virkelig har det vanskelig og som har gode grunner for å ta abort. jeg snakker om de som tar abort fordi det passer litt dårlig å få et barn akkurat nå, eller for de som syns de er for gamle osv. De som absiolutt kunne greid å tatt ansvar for barnet de har skapt, men som setter sine egne egoistiske behov først.

Saksopplysning: Det er nesten ingen som tar abort fordi de synes de er for gamle, i hvert fall er det aller færrest aborter i aldersgruppa rundt 40 år. Det er kvinner på 20 - 24 år som står for de store tallene, antall tenåringer er også lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 245
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • trollemor;o)

    19

  • Bookworm

    16

Saksopplysning: Det er nesten ingen som tar abort fordi de synes de er for gamle, i hvert fall er det aller færrest aborter i aldersgruppa rundt 40 år. Det er kvinner på 20 - 24 år som står for de store tallene, antall tenåringer er også lavere.

Ok, takk for opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det er heldigvis ikke jeg som skal velge...

Jeg ser jo at det du sier er fornuftig, men jeg syns det er så skremmende at vi kan skalte og valte med liv på den måten.

Jeg får vel bare venne meg til tanken på at det er slik det er.

Vi skalter og valter med liv hele tiden. Vi lever i en moderne verden. Vi redder de som skulle ha dødd, vi gir for mye morfin til de som skal dø snart slik at de dør fortere og vi bruker prevensjon for å forhindre liv. Vi gir et hjerte fra en som dør allikevel til en som skal dø, men lever med et nytt hjerte. Vi spiser mat og lever slik at vi ikke er forenelig med naturen.

Jeg tror ikke på sjel og jeg tror ikke på gud. Jeg tror ikke det skjer noe magisk akkurat i det egget blir befruktet. Det er kun et befruktet egg. Senere er det en celleklump. For øyeblikket bærer jeg rundt på et lite foster på størrelse med en tommelfingernegl. Fosteret verken tenker eller føler, det beveger seg i refleks og man kan kanskje, om man er heldig, finne et hjerte som slår. Kanskje ikke.

Sjansene for at det slutter å vokse og blir til "en litt kraftig menstrasjon" er fremdeles nesten 10 % - høyere om jeg har problemer med slikt.

Jeg tror grensen på 12 uker er klok. Den er ikke tilfeldig. Kan vi sette en grense for når et foster blir et liv? Nei. I grunnen ikke. Men 12 uker er det beste vi klarer.

Takk gudene for frivillig abort. Takk for at kvinner ikke må forsvare det valget til noen. Takk for at vi har friheten til å bestemme over vår egen kropp innenfor rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Jeg kjenner en kvinne som har tatt 4 aborter fordi hun slurvet med prevensjon. Så mange tar for lett på det, uten tvil.

Dette baserer du på ETT menneske.

NOEN vil alltid utnytte systemet, ta lett på ting osv, men det er en "bivirkning" av de lovene vi har.

Hva skjer om abort kriminaliseres? Kvinner vil fortsatt forsøke å ta abort, men på illegale abort"klinikker" og sannsynligvis stlrre risiko for komplikasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette baserer du på ETT menneske.

NOEN vil alltid utnytte systemet, ta lett på ting osv, men det er en "bivirkning" av de lovene vi har.

Hva skjer om abort kriminaliseres? Kvinner vil fortsatt forsøke å ta abort, men på illegale abort"klinikker" og sannsynligvis stlrre risiko for komplikasjoner!

Jeg har hørt om mange slike eksempler men jeg kjenner bare en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en kvinne som har tatt 4 aborter fordi hun slurvet med prevensjon. Så mange tar for lett på det, uten tvil.

Jeg antar at dette innlegget var ment som ironi?

Å trekke slutningen at _mange_ tar for lett på abort på grunnlag av at du kjenner _en_ person som tilsynelatende gjør det, er vel ikke helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40 og ferdig med babyer

Jeg har ikke svart i den andre tråden, men siden du sjokkeres der kan du få enda et sjokk: Jeg ville uten tvil tatt abort.

Den som tror at abort er en lettvindt løsning har virkelig ikke peiling. Virkelig ikke. Jeg tok abort som 19-åring, og når avgjørelsen var tatt var jeg helt sikker på at jeg landet på det riktige valget. Har ikke angret en dag etterpå.

Jeg har fått barn siden, med han som ble min ektemann. De to vi har skal følges opp mht skole og fritidsaktiviteter. Begge vi voksne har valgt å være en aktiv medspiller på begge arenaer gjennom FAU, Brukerråd for skole, som trenere og som administratorer for idrettslag.

Et eventuelt nytt barn ville forrykke hele vårt liv. Vi måtte enten ha kuttet ned på det vi gjør for våre allerede fødte barn, eller vi måtte ha gitt mer faen i forhold til et nytt barn. Dårlige løsninger begge deler, synes vi.

Selvfølgelig har vi sikret oss i forhold til å ikke bli gravide igjen gjennom sterilisering, men skulle det nå altså skje at jeg ble gravid er det helt uaktuelt med et nytt barn.

Det fødte liv er for oss mer verdt enn det ufødte.

De som velger abort som lettvindt løsning, de skal i alle fall ikke ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dette innlegget var ment som ironi?

Å trekke slutningen at _mange_ tar for lett på abort på grunnlag av at du kjenner _en_ person som tilsynelatende gjør det, er vel ikke helt greit.

Nei det var ikke ironi men ser at det kan tolkes slik. Kom bare til å tenke på denne personen mens diskusjonen gikk. Ser du på statistikken vil du da se hvor mange som har tatt abort flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Vi skalter og valter med liv hele tiden. Vi lever i en moderne verden. Vi redder de som skulle ha dødd, vi gir for mye morfin til de som skal dø snart slik at de dør fortere og vi bruker prevensjon for å forhindre liv. Vi gir et hjerte fra en som dør allikevel til en som skal dø, men lever med et nytt hjerte. Vi spiser mat og lever slik at vi ikke er forenelig med naturen.

Jeg tror ikke på sjel og jeg tror ikke på gud. Jeg tror ikke det skjer noe magisk akkurat i det egget blir befruktet. Det er kun et befruktet egg. Senere er det en celleklump. For øyeblikket bærer jeg rundt på et lite foster på størrelse med en tommelfingernegl. Fosteret verken tenker eller føler, det beveger seg i refleks og man kan kanskje, om man er heldig, finne et hjerte som slår. Kanskje ikke.

Sjansene for at det slutter å vokse og blir til "en litt kraftig menstrasjon" er fremdeles nesten 10 % - høyere om jeg har problemer med slikt.

Jeg tror grensen på 12 uker er klok. Den er ikke tilfeldig. Kan vi sette en grense for når et foster blir et liv? Nei. I grunnen ikke. Men 12 uker er det beste vi klarer.

Takk gudene for frivillig abort. Takk for at kvinner ikke må forsvare det valget til noen. Takk for at vi har friheten til å bestemme over vår egen kropp innenfor rimelighetens grenser.

Som alltid, kloke ord fra deg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg ser det..

Jeg vil ikke være dømmende, jeg funderer bare litt og ble litt sjokkert over at det _virket _som om noen tok lett på dette.

Jeg orker snart ikke å diskutere dette emnet selv. Kjenner jeg blir så dårlig av å tenke på det stakkars lille barnet som ikke har bedt om å bli til som bare blir revet i stykker og sugd ut. Kirurgiske abort burde ikke blitt brukt uten det sto om liv å gjøre for moren. Om noen først må drepes så bør det skje på en måte som ikke er så smertefull for barnet. Ja til gratis prevensjon, undervisning og sterilisering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skalter og valter med liv hele tiden. Vi lever i en moderne verden. Vi redder de som skulle ha dødd, vi gir for mye morfin til de som skal dø snart slik at de dør fortere og vi bruker prevensjon for å forhindre liv. Vi gir et hjerte fra en som dør allikevel til en som skal dø, men lever med et nytt hjerte. Vi spiser mat og lever slik at vi ikke er forenelig med naturen.

Jeg tror ikke på sjel og jeg tror ikke på gud. Jeg tror ikke det skjer noe magisk akkurat i det egget blir befruktet. Det er kun et befruktet egg. Senere er det en celleklump. For øyeblikket bærer jeg rundt på et lite foster på størrelse med en tommelfingernegl. Fosteret verken tenker eller føler, det beveger seg i refleks og man kan kanskje, om man er heldig, finne et hjerte som slår. Kanskje ikke.

Sjansene for at det slutter å vokse og blir til "en litt kraftig menstrasjon" er fremdeles nesten 10 % - høyere om jeg har problemer med slikt.

Jeg tror grensen på 12 uker er klok. Den er ikke tilfeldig. Kan vi sette en grense for når et foster blir et liv? Nei. I grunnen ikke. Men 12 uker er det beste vi klarer.

Takk gudene for frivillig abort. Takk for at kvinner ikke må forsvare det valget til noen. Takk for at vi har friheten til å bestemme over vår egen kropp innenfor rimelighetens grenser.

Ja, det var kloke ord. Jeg tror på Gud og det er kanskje derfor jeg ser litt annerledes på det enn deg.

Jeg er ikke fanatisk slik som "forsvare" i denne tråden, langt ifra, men jeg har vel lov å lufte mine meninger?

Jeg er en person som i ny og ne godt kan skifte standpunkt i en diskusjon, jeg MÅ ikke stå på mine meninger bare for å gjøre det.

Jeg skifter nok ikke syn på dette med abort, men jeg greier å se det fra flere sider:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det var ikke ironi men ser at det kan tolkes slik. Kom bare til å tenke på denne personen mens diskusjonen gikk. Ser du på statistikken vil du da se hvor mange som har tatt abort flere ganger.

''Ser du på statistikken vil du da se hvor mange som har tatt abort flere ganger.''

Er dette et spørsmål eller en påstand?

I tilfelle du spør: Abortregisteret er omstridt som det er, vi har et sterkt personvern i Norge i forhold til svært mange andre land. Så nei, du finner ikke noen opplysninger om "hvilken gang det var" i abortstatistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var kloke ord. Jeg tror på Gud og det er kanskje derfor jeg ser litt annerledes på det enn deg.

Jeg er ikke fanatisk slik som "forsvare" i denne tråden, langt ifra, men jeg har vel lov å lufte mine meninger?

Jeg er en person som i ny og ne godt kan skifte standpunkt i en diskusjon, jeg MÅ ikke stå på mine meninger bare for å gjøre det.

Jeg skifter nok ikke syn på dette med abort, men jeg greier å se det fra flere sider:o)

Selvfølgelig skal du få lufte dine meninger. Kanskje bedre å gjøre det her enn i virkeligheten, hvor man virkelig kan såre noen man står nær ved å snakke om provosert abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du få lufte dine meninger. Kanskje bedre å gjøre det her enn i virkeligheten, hvor man virkelig kan såre noen man står nær ved å snakke om provosert abort.

Jeg synes det må være lov å diskutere en slik sak på et forum. Det er helt frivillig å lese hva som står her. Det eneste er at trådstarter burde opplyst at denne diskusjonen handler om abort. Personlig er jeg veldig forsiktig å si hva jeg mener i denne saken ute blant folk nettopp forddi jeg ikke vil såre noen. Men på et forum bør det være lov å si hva en tenker og føler om en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40 og ferdig med babyer

Jeg orker snart ikke å diskutere dette emnet selv. Kjenner jeg blir så dårlig av å tenke på det stakkars lille barnet som ikke har bedt om å bli til som bare blir revet i stykker og sugd ut. Kirurgiske abort burde ikke blitt brukt uten det sto om liv å gjøre for moren. Om noen først må drepes så bør det skje på en måte som ikke er så smertefull for barnet. Ja til gratis prevensjon, undervisning og sterilisering!

Personlig synes jeg det er forferdelig å lese om barn som blir utsatt for grov omsorgssvikt, barn som ikke får mat og kjærlighet over år og som blir overlatt til seg selv fra de er bittesmå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt noen problem med å ta meg av og følge opp et barn og gitt det et godt liv til tross for at det absolutt ikke villet passe akkurat nå. Jeg er over 40 år og har fått de barna jeg skal ha så å bli gravid nå er langt ifra et ønske. Men det er et liv og jeg ville strukket meg veldig langt og gjort om på livet itt for å få det til.

Jeg snakkker ikke om de som har helsemessige grunner til å ta abort, men slike som er i min situasjon og som bruker abort som en "lettvint" løsning.

Å ta ansvar er å sette sine egne egostiske behov til side og ta ansvar for barnet de har skapt.

''Jeg ville ikke hatt noen problem med å ta meg av og følge opp et barn og gitt det et godt liv til tross for at det absolutt ikke villet passe akkurat nå. ''

Så fint for deg, at du ikke ville hatt problemer med det. De aller fleste andre som ikke ville hatt problemer med det, ville nok også beholdt det, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er mange nyanser

Jeg er 50 nå og har to voksne barn. Teoretisk sett kan jeg fremdeles bli gravid. Det har ikke vært tvil i mitt sinn etter at jeg ble skilt i begynnelsen av førtiårene at jeg ville tatt abort hvis jeg ble gravid. Jeg ønsket meg et barn til en periode mens jeg var gift, men det forandrer ikke på at det har vært helt uaktuelt å bli voksen alenemor.

Min datter tok abort da hun var 18 år. Hun fortalte meg ikke om det før etterpå, og største sjokket og smerten var at jeg ikke fikk vite det der og da. Jeg er helt sikker på at hun tok en riktig avgjørelse. Hun var ikke moden nok til å bli mor, og jeg ville sannsynligvis ha overtatt mye av ansvaret. Hvis hun hadde ønsket det hadde jeg støttet henne fullt ut.

Jeg synes NHD svarer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det er verre det

Personlig synes jeg det er forferdelig å lese om barn som blir utsatt for grov omsorgssvikt, barn som ikke får mat og kjærlighet over år og som blir overlatt til seg selv fra de er bittesmå.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...