Gå til innhold

Mange medisiner og amming


Gjest BenteP

Anbefalte innlegg

Jeg tar epilepsimedisiner, trimonil retard. Måtte i tillegg ta en kur med tetralysal mot en alvorlig hudinfeksjon.

Legen min sier det er viktig at jeg ammer uansett, men nå har jeg fullammet i 4 mnd. og jeg tenker hele tiden på den virkningen medisinene har på sønnen min. Det er ikke umulig at jeg må på en ny tetrasylin-kur, og er det da ikke fornuftig å etterhvert erstatte amming med tillegg og grøt?

De fire første mnd. er vel de viktigste ang. morsmelk. Svar meg nå helt ærlig: Hva ville du/dere har gjort? Svar som "det er helt opp til deg", er vanskelig å forholde seg til.

BenteP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar også epilepsimedisiner, og ammer - fullammet til 4 1/2 mnd, og ammer fortsatt mye (hun er nå 9 1/2 mnd) - har også tenkt dine tanker, og har endel symptomer på datteren min som jeg har lurt på om kom av medisinene, men har ikke fått noen svar fra nevorlogene - synes det er dumt - det finnes /registreres visstnok ikke hvilke erfaringer man gjør med medisinene under amming??

Skriv gjerne til meg:

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Nylander, overlege

Kjære Bente,

Jeg forstår godt at du er bekymret, du vil så gjerne gi barnet ditt den beste og reneste maten. Det er ikke altid mulig. Vi lever i en forurenset verden, for eksempel finnes det sprøytemidler og kunstige tilsetningsstoffer i veldig mye av den maten du kommer til å gi barnet ditt etterhvert.Men nå lurer du på om du skal fjerne én type forurensning fra barnet ditt, nemlig medisinene som måtte komme gjennom melken din.

MEN: De midlene du nevner bør ikke skape bekymring, i motsetning til enkelte andre epilepsimidler.

Trimonil består av stoffet Karbamazepin. Littegrann passerer over i melken, men man har ikke sett uheldige virkninger av det. Både i Norsk legemiddelhåndbok og i internasjonale tilrådinger står det at man kan amme med denne medisinen.

Den andre medisinen du nevner består av tetracyclin. Der er det helt minimal overgang til morsmelk. Kortere kurer er forenelig med amming, mens langtidsbruk bør unngås i ammeperioden fordi da kan selv små mengder på lengre sikt gjøre at barnets vordende tenner blir misfarget.

Når det gjelder bruk av medisiner mens man ammer må det jo holdes opp mot alle fordelene barnet har av morsmelken. Så når jeg helt ærlig skal svare på hva jeg ville gjort, slik du ber om: Jeg ville ha fortsatt å amme selv om jeg brukte Timonil.

Beste hilsen Gro Nylander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...