Gå til innhold

Amme - hvor ofte?


Tildemor

Anbefalte innlegg

Hvor ofte bør man amme en tremåneder gammel baby?

Som regel går det tre timer mellom hver amming på dagtid og om natten mellom seks og åtte timer.

Er det normalt? Bør måltidene på dagtid gis sjeldnere etterhvert?

Problemet med å amme for ofte er at hun småspiser ved hvert måltid og dermed må ha mat oftere enn nødvendig. Det blir en slitsom hverdag....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Tildemor.

Hvor ofte du skal amme avhenger av vektøkningen på barnet. Det antall ganger du ammer nå høres ganske vanlig ut og at barnet sover lenger om natten enn mange andre barn på den alderen. Går hun ikke nok opp bør du amme oftere på dagen, men du skriver egentlig ikke noe klart om hva du føler er problemet. Er det for ofte amming eller føler du at det er for skjeldent?

Informasjon via internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp ibrevet bør du

rådføre deg med din kontaktperson i det

offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tildemor!

Jeg er enig med helsesøster, det høres helt vanlig ut det du forteller om amming. Men det spørs jo selvsagt om du regner 3 timer fra hun er ferdig å spise eller fra når hun begynner å spise. Dersom du regner fra begynnelsen av måltidet og hun ligger lenge ved brystet kan jeg forstå at du kanskje skulle ønsket litt lengere tid mellom måltidene. Men dersom det går tre timer fra hun er ferdig med å spise og til hun skal ha mat igjen, så synes jeg det høres veldig normalt ut.

Jeg har en gutt på 4 måneder og han krever mat noen ganger etter 2 1/2 timer - 3 timer, men det kan også gå opp mot 4-5 timer på dagtid. Jeg regner i allefall tre timer som det normale for Kristoffer selv om det kan variere noe til tider!

Om natten sov han gjerne 6 - 7 timer tidligere, men nå våkner han etter 3- 4 timer. Så hos oss har vi startet med grøt for å se om vi kan få han til å sove litt lengere før han våkner til første nattmåltid.

Synes du skal nyte nettene i allefall, ikke alle får sove så lenge mellom nattmåltidne som du gjør.

Lykke til videre med amming....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...