Gå til innhold

Laktosefri bursdagsmat


Gjest Snart bursdag

Anbefalte innlegg

Gjest Snart bursdag

Har funnet flere oppskrifter på kaker osv. på nettet, men vet jo ikke om de er noe gode - har noen her oppskrifter dere har prøvd ut på barn med suksess??

Det gjelder sjokoladekake og evt. (mini-)pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom de tåler laktoseredusert, så kan du jo bare kjøpe slik melk i butikken. Det skal også ha kommet en laktosefri melk, men jeg er usikker på hvor du får kjøpt den.

Denne melka bruker du som all annen melk. Den er litt søtere, og fungerer derfor ypperlig til kaker o.l. Jeg bruker den i all matlaging ettersom jeg ikke tåler laktose så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza er jeg forresten usikker på. Da er det jo osten som er problemet. Jeg har vel ikke funnet laktosefri ost. (Jeg tåler ost i små mengder, så for meg er ikke det noe problem.) Du kan jo lese på pakkene for pizzatopping eller hva det nå heter. En del av disse produktene ser ut som ost, men er laget av noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladekaken kan du lage med vann eller laktoseredusert melk og det er ikke laktose i hvitost vel (?) så pizza går helt fint. Bruk melkefrie pølser om du skal ha pølser på pizzaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza er jeg forresten usikker på. Da er det jo osten som er problemet. Jeg har vel ikke funnet laktosefri ost. (Jeg tåler ost i små mengder, så for meg er ikke det noe problem.) Du kan jo lese på pakkene for pizzatopping eller hva det nå heter. En del av disse produktene ser ut som ost, men er laget av noe annet.

Det er ikke laktose i hvitost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TINE har kommet med laktosefri melk i september. Den finner du i de fleste dagligvare butikker. Brukes som vanlig melk.

Gelé er laktosefritt. Vanlijesaus kan du koke selv ved å bruke laktosefri melk.

Pizza er ikke noe problem. Faste, hvite oster inneholder så og si ingenting laktose. Kjøttdeig er laktosefritt - og hvis du vil ha pølser i, så inneholder f.eks "Gilde Go´ og Mager" bare spor av melk. Det betyr at produktet ikke er tilsatt melk, men at produktet produserer på samme produksjonslinje som andre produkter, og at der derfor kan komme spor av melk i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snart bursdag

TINE har kommet med laktosefri melk i september. Den finner du i de fleste dagligvare butikker. Brukes som vanlig melk.

Gelé er laktosefritt. Vanlijesaus kan du koke selv ved å bruke laktosefri melk.

Pizza er ikke noe problem. Faste, hvite oster inneholder så og si ingenting laktose. Kjøttdeig er laktosefritt - og hvis du vil ha pølser i, så inneholder f.eks "Gilde Go´ og Mager" bare spor av melk. Det betyr at produktet ikke er tilsatt melk, men at produktet produserer på samme produksjonslinje som andre produkter, og at der derfor kan komme spor av melk i dette.

TAKK til deg og alle andre som svarte så kjapt!

Laktosefri melk tror jeg er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er _så_og_si_ ikke laktose i hvitost i følge Tine. Det vil si at det _er_ laktose i hvitost.

Ok, du har sikkert rett, men da hadde jeg servert noe annet enn pizza om løsningen var å ha på den gugga som kalles pizzatopping. Forøvrig inneholder jo den også melk, i alle fall Arla sin. I tillegg til palmoeolje (vegetabilsk olje er som oftest palmeolje som er den verste oljen man kan ha i seg omtrent). Vi prøvde noe sånt en gang, var ikke godt gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du har sikkert rett, men da hadde jeg servert noe annet enn pizza om løsningen var å ha på den gugga som kalles pizzatopping. Forøvrig inneholder jo den også melk, i alle fall Arla sin. I tillegg til palmoeolje (vegetabilsk olje er som oftest palmeolje som er den verste oljen man kan ha i seg omtrent). Vi prøvde noe sånt en gang, var ikke godt gitt.

Finmalt taco-chips som strøs over pizzaen kan være et alternativ. Ikke et alternativ til ost, egentlig, men et alternativ til topping :)

Et annet alternativ er å spørre den det gjelder om han eller hun tåler hvitost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de pakkene med muffinsblanding + andre div kakemix er det flere slag uten melk. Muffinsen med nonstop-pynt er laktosefri, samt sjokolademuffinsen med de morsomme figurene som følger med som pynt.

Når du skal bake så husk at smør også må være laget av noe annet enn melk...

Rema1000 selger pølsene fra Leiv Vidar, og de er lactosefri.

Gulost inneholder lactose, men vellagret ost er det minst lactose i.

Nonstop inneholder ikke lactose.

Får også kjøpt vaniljesaus basert på havre i butikker som Meny som har bedre utvalg. Den er god, men dyr... La den stå litt i romtemperatur før den skal spises, hvis ikke er den veldig tykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snart bursdag

Av de pakkene med muffinsblanding + andre div kakemix er det flere slag uten melk. Muffinsen med nonstop-pynt er laktosefri, samt sjokolademuffinsen med de morsomme figurene som følger med som pynt.

Når du skal bake så husk at smør også må være laget av noe annet enn melk...

Rema1000 selger pølsene fra Leiv Vidar, og de er lactosefri.

Gulost inneholder lactose, men vellagret ost er det minst lactose i.

Nonstop inneholder ikke lactose.

Får også kjøpt vaniljesaus basert på havre i butikker som Meny som har bedre utvalg. Den er god, men dyr... La den stå litt i romtemperatur før den skal spises, hvis ikke er den veldig tykk...

Kjempetips, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de pakkene med muffinsblanding + andre div kakemix er det flere slag uten melk. Muffinsen med nonstop-pynt er laktosefri, samt sjokolademuffinsen med de morsomme figurene som følger med som pynt.

Når du skal bake så husk at smør også må være laget av noe annet enn melk...

Rema1000 selger pølsene fra Leiv Vidar, og de er lactosefri.

Gulost inneholder lactose, men vellagret ost er det minst lactose i.

Nonstop inneholder ikke lactose.

Får også kjøpt vaniljesaus basert på havre i butikker som Meny som har bedre utvalg. Den er god, men dyr... La den stå litt i romtemperatur før den skal spises, hvis ikke er den veldig tykk...

Nonstop.

Hvis man leser på de nye pakkene, så er de merket med at de inneholder melk. I følge Freia er ikke oppskriften forandret. De har bare oppdaget at Nonstop alltid har inneholdt melk, og ikke bare "spor av". Det forklarer nok hvorfor vi ikke alltid tåler nonstop like godt som vi gjerne skulle ville tåle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart bursdag

Den blå margarinen (Soft spesial) er uten melk/laktose.

Takk for tipset!

Har fått så mange gode tips i denne tråden, bursdagen er helt sikkert redda!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonstop.

Hvis man leser på de nye pakkene, så er de merket med at de inneholder melk. I følge Freia er ikke oppskriften forandret. De har bare oppdaget at Nonstop alltid har inneholdt melk, og ikke bare "spor av". Det forklarer nok hvorfor vi ikke alltid tåler nonstop like godt som vi gjerne skulle ville tåle dem.

Oi, det hadde jeg ikke fått med meg...

De vanlig gamle nonstop altså?

Jeg vet at de nye med pastellfarger er med melk, men viste ikke at vanlig nonstop var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det hadde jeg ikke fått med meg...

De vanlig gamle nonstop altså?

Jeg vet at de nye med pastellfarger er med melk, men viste ikke at vanlig nonstop var med.

I følge Freia har de endret merkingen fordi de oppdaget(???) at sjokoladen de bruker inneholder noe melk. Og alltid ar gjort det.

(Muligens kommer den endrede merkingen som en konsekvens av nye regler om merking?)

Med andre ord: Hvis du alltid har spist nonstop uten problemer, kan du fortsette med det. -men jaggu gjør de det vanskelig for oss forbrukere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Freia har de endret merkingen fordi de oppdaget(???) at sjokoladen de bruker inneholder noe melk. Og alltid ar gjort det.

(Muligens kommer den endrede merkingen som en konsekvens av nye regler om merking?)

Med andre ord: Hvis du alltid har spist nonstop uten problemer, kan du fortsette med det. -men jaggu gjør de det vanskelig for oss forbrukere!

Det er barna mine som ikke tåler lactose. Men de liker egentlig ikke nonstop så veldig godt, greit nok igrunn.

Takk for informasjon!

Står dette på Freias hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...