Gå til innhold

Hva er Gud?


jubalong70

Anbefalte innlegg

I går regnet det ganske mye her, og minstemann på 4 spurte hvorfor det regnet.

Jeg var småstresset og tenkte jeg skulle være litt morsom å si at det nok var Gud som var tissetrengt.

Så kom spørsmålet: "Hvem er Gud".

Hva svarer man da da?

Vi er en familie som regner oss som kristne, men som ikke går i kirken annet enn i dåp, bryllup og begravelser. Vi synger gjerne Kjære Gud om kveldene, men stopper nok der.

Er det noen som har et godt svar å gi, som en 4-åring kan forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere er kristne .... som du selv sier at dere betegner dere som .... så er Gud himmelens og jordens skaper.

Så enkelt og så vanskelig på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg var småstresset og tenkte jeg skulle være litt morsom å si at det nok var Gud som var tissetrengt.''

Jeg trodde det var englene som gråt når det regnet jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg var småstresset og tenkte jeg skulle være litt morsom å si at det nok var Gud som var tissetrengt.''

Jeg trodde det var englene som gråt når det regnet jeg:-)

Hadde nok vært lurere å si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er kristne .... som du selv sier at dere betegner dere som .... så er Gud himmelens og jordens skaper.

Så enkelt og så vanskelig på samme tid.

Prøvde meg på det, men han skjønte ikke... Ble nok for abstrakt og "stort" - som det nok er for de fleste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er han som har laget himmelen og blomstene, trærne osv. Bruk ordet lage isteden for ordet skape, da det er mer abstrakt, og bytt ut himmel og jord med konkreter. Hauger av dem, ulike dyr og fisker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja,...

Hvis du virkelig vil gå inn på det kan du jo kjøpe en liten barnebibel og legge til kveldssangen.

Å begynne med å si at Gud har lagd blomster og trær og barn, osv er ikke så dumt. Så kan du runde av med å si: "Og _du_ er Guds helt spesielle gave til pappa og meg."

Og husk for all del og si at det ikke regnet fordi Gud var tissatrengt. Det var bare noe rart du sa. Det regner fordi det blir for fullt av vann i skyene, vel.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sagt til våre barn at Gud har skapt/laget alt som finnes ("hvem har skapt alle blomstene osv"), at han er glad i oss og er i hjertet vårt - og at vi kan snakke/be til ham alltid, at han alltid hører hva vi sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest tegneserien Tommy & Tigern? Faren til Tommy kommer alltid med de sykeste forklaringer på det Tommy spør om. ^^

Hi, hi - elsker Tommy og Tigern :)

Kanskje jeg kan få god inspirasjon der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle sammen for gode svar - på forskjellige måter :)

Når temaet dukker opp igjen, så har jeg masse på lager som nok vil tilfredsstille en nysgjerrig liten krabat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...