Gå til innhold

Lekser i 5. klasse - hvor mye er vanlig?


pandetta

Anbefalte innlegg

Datteren min som går i 5. klasse, sitter i gjennomsnitt 2 - 2. 5 timer per dag med lekser. Hun har lekser i norsk og matte hver dag, i tillegg kommer 1-2 lekser i engelsk + gloser, og denne uka også lekse i natur- og samfunnsfag. Spesielt norskleksa tar lang tid - mellom 12 og 15 sider å lese hver uke, pluss 30-40 spørsmål/oppgaver de skal svare på. Hun jobber ganske konsentrert, men trenger en del hjelp- Jeg synes hun har for mye lekser, og lurer på hva som er vanlig andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ganske vanlig

Høres ut som det min 5 klassing har, men hun bruker ca. 45 min på leksene, og trenger sjelden hjelp. Det er for lenge å sitte 2-2,5 timer hver dag med lekser. Min gjør lekser rett etter skoleslutt, da er hun minst sliten.

Jeg vet lite om hva de andre i klassen bruker av tid på leksene, tror det er veldig forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har ingen femteklassing, men jeg synes det du oppgir høres forferdelig - og altfor - mye ut! Lekser flere timer hver dag hører ingen steds hjemme, i hvertfall ikke i barneskolen.

Eneste som ikke hørtes så voldsomt ut var å lese 12-15 sider pr. uke, men det kommer jo helt an på stoffet. Åtteåringen min leser minst 12-15 sider hver dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tråd om dette på forrige side:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4229416

Sønnen min går også i 5., og han gjør like mye lekser pr. uke som ditt barn gjør pr. dag.

De har nesten alltid lekser bare i basisfagene - norsk, matte og engelsk.

Gutten min hadde aldri i verden orket å svare på 30 - 40 spørsmål pr. uke skriftlig. Det må da være mange i klassen som synes det du beskriver, blir i overkant? I så fall kan dere ta det opp med læreren eller på et foreldremøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde 5.klassing for noen år siden så merket vi kjempestor forskjell på mengden fra 4. til 5.

Det blei så mye at vi foreldrene tok det opp på foreldremøtet.

Læreren sa at det var et mye større pensum de skulle gjennom, så det var grunnen, de tok allikevel vår klage til etterretning, så litt mindre blei det.

Får en 5.klassing til neste år igjen, så jeg regner med at vi vil merke stor forskjell også denne gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mye ut, du bør ta det opp med læreren.

Vi har en sjetteklassing og lærerene hans sier at de ikke skal sitte mer enn en time om dagen med lekser. Blir det mer skal vi ta det opp med dem så tilpasser de mengden til hvert barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa min går også i 5. klasse.

Jeg vil anta at ho sitter mellom 30-60 minutter med lekser. Ho fikser vanligvis dette selv, så jeg har ingen nøyaktid tid.

Ho har vanligvis ca. lekser i 2 fag hver dag. Leksene går mye raskere om ho gjør dem tidlig i forhold til om ho gjør dem sent. Så det er litt problematisk på onsdager da ho ikke kommer hjem fra trening før ca. 18:15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste går også i 5. klasse. Hun sitter med lekser i snitt 30 minutter om dagen. Noen dager lengre, noen dager kortere.

Hun er flink på skolen, og trenger sjelden hjelp med ting. Spør hun om hjelp er det som regel lite hjelp som skal til.

De har lekser i 2 fag hver dag (i snitt), og i tillegg leselekse hver dag. Leseleksene er individuelle alt etter som hvor mye de trenger å trene. De bruker forskjellige bøker som de låner på skolebiblioteket.

For oss virker leksemengden å være akkurat passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste går også i 5. klasse. Hun sitter med lekser i snitt 30 minutter om dagen. Noen dager lengre, noen dager kortere.

Hun er flink på skolen, og trenger sjelden hjelp med ting. Spør hun om hjelp er det som regel lite hjelp som skal til.

De har lekser i 2 fag hver dag (i snitt), og i tillegg leselekse hver dag. Leseleksene er individuelle alt etter som hvor mye de trenger å trene. De bruker forskjellige bøker som de låner på skolebiblioteket.

For oss virker leksemengden å være akkurat passe.

Slik er det her og!!!!:-) Helt passe!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...