Gå til innhold

Hvordan få ham til å lese bedre?


Gjest 10-åringens mor

Anbefalte innlegg

Oi, det visste jeg ikke. Veldig interessant!

Vi var inne på dette i forbindelse med en studiedag på jobb. Der fikk vi se en videosnutt der de viste hvordan de prøvde ut ulike farger over tekst for barn med lesevansker. Det var helt utrolig å se!

Jeg mener det hadde noe med farge- og dybdesyn å gjøre, men er litt usikker (dette var bare en minimal del av kurset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er synd at diagnoser har mer å si enn reelle behov...

Øve på å lese den samme teksten høyt flere/mange ganger.

Ta tid og noter antall feil for hver gang, men pass på at han ikke leser for fort. Lag noen kuule tabeller diagram og kurver som viser framgangen. Hvor mange riktige per ord. Hvor mange ord per minutt. etc etc. (Eller noe annet som viser framgangen om det fenger mer.) Har han glede av det, kan han fylle ut tabellene Fokuser mer på systemer som viser framgangen for den enkelte teksten, en på belønning. Et elemet av belønning kan også hjelpe.

Ved å øve på å lese passende tekster feilfritt, vil han få en øvingsmåte hvor han lett kan se sin egen framgang. Ved å lese det samme mange ganger, vil det bli lettere å fokusere på endelser og andre ting som må være nøyaktig. Jobb også etter hvert med å få inn de riktige kunstpausene for punktum, komma, etc. Slike tegn er også en del av teksten og tekstforståelsen.

En innfallsvinkel er å lese samme tekst en bestemt antall ganger, f.eks. fem, og så se på framgangen etter fem ganger. En annen innfallsvinkel er å se hvor mange ganger han må lese en tekst før det blir feilfritt. (Det må i såfall være en ganske kort tekst.)

Han må selvsagt være tilstrekkelig opplagt når dere gjør dette.

Er det en tekst som interesserer ham og han i tillegg har noen å imponere med å lese høyt for, hjelper det selvsagt.

Kluet er å jobbe med det man mestrer dårlig på en mestringsfokusert måte. Det viktige er altså ikke hvor mange feil det var første gang, men hvor mye riktigere det ble den femte gangen. Da har han en mulighet til å føle seg som en vinner hver gang han øver. Det vil også gjøre det lettere å tro at øvelse faktisk gjør mester.

Det vil jo kreve en del av dere som voksne, men er kanskje verdt det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra tiltak! :)

Ja - det var bra!

Jenta vår er sånn midt på treet når det gjelder lesing, og jeg fikk noen tips til det å øke lesehastigheten hennes, selv om hun leser ganske bra. Uff, det ble en fryktelig setning, og jeg er trøtt. Skjønte du hva jeg mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ikke alle svarene du har fått, men så at du har fått et bra svar fra bl.a PieLill

Her er det trening og atter trening som hjelper. Vær sikker på at du finner bøker som ikke er for vanskelige. Om de er i letteste laget så spiller ikke det noen rolle den første tiden. Sørg for at dere bruker minimum 20 minutter hver dag på lesing. Gjentagelser er bare bra, så dere trenger ikke nødvendigvis lese fra side 7 til side 20 en dag. Dere kan like så godt lese fra side 7-14 to ganger.

Når dere starter på en ny bok er det fint om du leser det første kap slik at han kommer inn i handlingen i boka før han selv må starte. Det gjør oppstarten for han mye lettere. Det er også lurt at dere samtaler om bilder, spes på forsida, og bildene dere kommer over etterhvert for å se sammenheng mellom illustrasjoner og tekst. Mange svake lesere er dårlige på dette og det er synd, for dette er en ferdighet som letter lesinga. På samme måte så snakker dere om kapitteloverskrifter. Når dere leser hva et nytt kap heter så stopper du litt opp og spør gutten om hva han tror kommer til å skje i dette kap. Dette er studieteknikk på et enkelt nivå:-)

Du må nok bare regne med å gjøre en stor jobb her framover om du skal få gutten til å henge med i lesing. Men det skjønner jeg også på innlegget ditt at du er villig til å gjøre. Det er bra! Men i tillegg til alt dette så ville jeg også tatt en prat med kontaktlærer. Om de tester ungene med carlstentesten og det ikke skjer noe i etterkant så kan man jammen lure på hva som er formålet med testingen? Ønsker kanskje skolen å fremstå som bra når det gjelder testing?Alle skjønner jo at tester i seg selv er bortkasta om det ikke skjer noe mer.

På vår skole brukes også carlstentesten to ganger i året. Alle som ligger under kritisk grense fanges opp og får et tilrettelagt leseopplegg over noen uker. Mye av dette skjer hjemme så vi er helt avhengige av at foreldrene også investerer tid, noe de aller fleste er villige til å gjøre. Og de aller fleste hever seg mye og øker sin lesehastighet etter et slikt opplegg. Ikke vær redd for å spørre skolen om dette.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 10-åringens mor

http://e-lector.no

Den er super for barn med lese og skrivevansker:)

Mulig skolen deres har lisens på dette programmet også sånn at dere kan få bruke den.

Vil gjerne ha tilbakemelding på hva du synes om dette programmet.

Lykke til!!

Tusen takk for hjelpen. Skal prøve det som står der og gi tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 10-åringens mor

Tusen takk for mange utfyllende svar, veldig snillt av dere. Har lest gjennom alle og merket meg mange gode tips som jeg ikke har tenkt på før, så igjen tusen takk til dere alle som svarte. Ha en fortsatt fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 10-åringens mor

Leser han ting han er interessert i? Det er ikke alle som liker romaner, noen vil kanskje heller lese om romvesener, biler eller sahara-ørkenen.

Tegneserier går også an å lese.

Det som gjelder er å trene, og lesetrening blir jo mye lettere å gjennomføre hvis han er interessert i det han leser.

Han leser noe av det han er interessert i men ofte er vi nødt til å velge leseløvebøker for at det ikke skal bli for vanskelig. Han får stort sett med seg det han leser også har jeg inntrykk av. Han er veldig god i matte og har alltid vært veldig nyggerrig av seg.Tror lesingen er en form for dysleksi selv om han lå innefor normalen på dysleksiteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 10 åringens mor

Slike mødre, det vil skolen ha!!! :-) Du er en kjempegod mor, om bare alle var som deg, og virkelig gått inn for å hjelpe sønnen din!!!

I tillegg til tipset om å lese, lese, lese... kan det kanskje være til hjelp å få inn de høyfrekvente småordene også. Dette er ord som går igjen ofte i det norske språk, og er viktige ord, som bør være fullstendig automatiserte.

http://www.idesiden.com/frekvensordliste/,

Kan kanskje være verdt å prøve!?

Jeg fikk ikke opp den siden men skal prøve igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 10 åringens mor

Min eldste sønn er dyslektiker og vi fant ut at det hjalp å legget et tynt blått plastark over siden han leste. Det demper kontrasten mellom de svarte bokstavene og de hvite sidene, og da sto bokstavene mer stille, sa sønnen min.

Takk for tipset. Vil gjerne prøve det men har du noe ide på hvor jeg kan få kjøpt tynn blå plast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Takk for tipset. Vil gjerne prøve det men har du noe ide på hvor jeg kan få kjøpt tynn blå plast?

Vi kjøpte i bokhandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ikke alle svarene du har fått, men så at du har fått et bra svar fra bl.a PieLill

Her er det trening og atter trening som hjelper. Vær sikker på at du finner bøker som ikke er for vanskelige. Om de er i letteste laget så spiller ikke det noen rolle den første tiden. Sørg for at dere bruker minimum 20 minutter hver dag på lesing. Gjentagelser er bare bra, så dere trenger ikke nødvendigvis lese fra side 7 til side 20 en dag. Dere kan like så godt lese fra side 7-14 to ganger.

Når dere starter på en ny bok er det fint om du leser det første kap slik at han kommer inn i handlingen i boka før han selv må starte. Det gjør oppstarten for han mye lettere. Det er også lurt at dere samtaler om bilder, spes på forsida, og bildene dere kommer over etterhvert for å se sammenheng mellom illustrasjoner og tekst. Mange svake lesere er dårlige på dette og det er synd, for dette er en ferdighet som letter lesinga. På samme måte så snakker dere om kapitteloverskrifter. Når dere leser hva et nytt kap heter så stopper du litt opp og spør gutten om hva han tror kommer til å skje i dette kap. Dette er studieteknikk på et enkelt nivå:-)

Du må nok bare regne med å gjøre en stor jobb her framover om du skal få gutten til å henge med i lesing. Men det skjønner jeg også på innlegget ditt at du er villig til å gjøre. Det er bra! Men i tillegg til alt dette så ville jeg også tatt en prat med kontaktlærer. Om de tester ungene med carlstentesten og det ikke skjer noe i etterkant så kan man jammen lure på hva som er formålet med testingen? Ønsker kanskje skolen å fremstå som bra når det gjelder testing?Alle skjønner jo at tester i seg selv er bortkasta om det ikke skjer noe mer.

På vår skole brukes også carlstentesten to ganger i året. Alle som ligger under kritisk grense fanges opp og får et tilrettelagt leseopplegg over noen uker. Mye av dette skjer hjemme så vi er helt avhengige av at foreldrene også investerer tid, noe de aller fleste er villige til å gjøre. Og de aller fleste hever seg mye og øker sin lesehastighet etter et slikt opplegg. Ikke vær redd for å spørre skolen om dette.

Lykke til !

''Om de tester ungene med carlstentesten og det ikke skjer noe i etterkant så kan man jammen lure på hva som er formålet med testingen? Ønsker kanskje skolen å fremstå som bra når det gjelder testing?Alle skjønner jo at tester i seg selv er bortkasta om det ikke skjer noe mer.''

Preach it!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sønn er dyslektiker og vi fant ut at det hjalp å legget et tynt blått plastark over siden han leste. Det demper kontrasten mellom de svarte bokstavene og de hvite sidene, og da sto bokstavene mer stille, sa sønnen min.

Gul-orange kan også funke veldig bra.

Er det problemer med å følge linjen kan man tegne en tynn linje på arket. Helst ikke sort.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...