Gå til innhold

Sykt barn dager.


janeymor

Anbefalte innlegg

Jeg er leder i en liten bedrift og en an de ansatte har tre barn som har vært endel syke. Nå sist hadde hun vært hos legen og fått en legebekreftelse på at yngstesønnen var syk og at måtte være hjemme fra barnehagen og ha tilsyn i minst tre dager.

Kan hun slippe sykt barn dager på denne måten? Jeg har aldri hørt at man kan få sykemelding for barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MayLynn

Hun har nok fått sykemelding fordi hun syns det er dumt å måtte være så mye borte fra jobb. Man trenger sykemelding dersom man må være borte i mer enn 3 dager i strekk.

Men dette går av "sykt barn" dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

man har for det første et tak på max tre dager borte om gangen, i tillegg erdet jo et tak på hvor mange sykebarn dager man kan bruke i løpet av året'... Blir ungene syke mer enn det må jo foreldrene for hver gang ungene er syke oppsøke lege for å få dokumentert at barnet faktisk er sykt og trenger tilsyn hjemme, og når man har brukt opp syke barn-dagene blir sykmelding løsningen... Men hvordan dette registreres vet jeg ingenting om... Jeg bare vet at det stundomtil inntreffer tilfeller der foreldre må ha legebekreftelse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest greit med en attest

Hun må bruke av de ti dagene hun har pr år.

Hvis hun allikevel skulle til legen med barnet, kan det jo tenkes hun synes det var ryddigere overfor jobben at hun samtidig fikk en bekreftelse på at barnet trengte omsorg hjemme (jfr alt som er skrevet i avisen i det siste om misbruk av slike ordninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

man har for det første et tak på max tre dager borte om gangen, i tillegg erdet jo et tak på hvor mange sykebarn dager man kan bruke i løpet av året'... Blir ungene syke mer enn det må jo foreldrene for hver gang ungene er syke oppsøke lege for å få dokumentert at barnet faktisk er sykt og trenger tilsyn hjemme, og når man har brukt opp syke barn-dagene blir sykmelding løsningen... Men hvordan dette registreres vet jeg ingenting om... Jeg bare vet at det stundomtil inntreffer tilfeller der foreldre må ha legebekreftelse.....

Hallo - de har ikke rett på mer enn 10 dager hver uansett. Selv om de har sykepenger. (jo har rett på mer ved 3 barn, enslig forsørger osv)

Du har jo pleiepenger men da er det snakk om innleggelse på sykehus i over 7 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brilleslangen

Hallo - de har ikke rett på mer enn 10 dager hver uansett. Selv om de har sykepenger. (jo har rett på mer ved 3 barn, enslig forsørger osv)

Du har jo pleiepenger men da er det snakk om innleggelse på sykehus i over 7 dager.

greit det ;-)

Men hvis barnet er sykt mer enn de dagene man har rett på... så kan jo likevel ikke barnet være hjemme alene, eller gå i barnehage/skole når det er sykt, så da må en av foreldrene være hjemme...Enten man har rett til fri med lønn eller ikke.. Og selv om foreldren da evt må bli trukket i lønn fordi antall dagerer overskredet, kan det jo uansett være greit å få dokumentert at det faktisk er en god grunn til fraværet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man har for det første et tak på max tre dager borte om gangen, i tillegg erdet jo et tak på hvor mange sykebarn dager man kan bruke i løpet av året'... Blir ungene syke mer enn det må jo foreldrene for hver gang ungene er syke oppsøke lege for å få dokumentert at barnet faktisk er sykt og trenger tilsyn hjemme, og når man har brukt opp syke barn-dagene blir sykmelding løsningen... Men hvordan dette registreres vet jeg ingenting om... Jeg bare vet at det stundomtil inntreffer tilfeller der foreldre må ha legebekreftelse.....

''man har for det første et tak på max tre dager borte om gangen''

Det er ikke riktig, de 10 dagene kan brukes sammenhengende hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

''man har for det første et tak på max tre dager borte om gangen''

Det er ikke riktig, de 10 dagene kan brukes sammenhengende hvis det er nødvendig.

stemmer det :-) det er vi voksne som vanligvis har et tak på max tre dager(hvis ikke bedriften er IA-bedrift :-)

Vanskelig å holde styr på alt serru ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykemelding eller attest?

Du sier hun har fått en legebekreftelse? Det er ikke det samme som en sykemelding. Legen kan godt bekrefte at barnet trenger at mor er hjemme, men hun må altså ta det av sykt barn dager. En bekreftelse er ikke en sykemelding. En attest er ikke en sykemelding. Kun en sykemelding er en sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...