Gå til innhold

Fordommer kontra gullkorn fra barnemunn :)


olivia13

Anbefalte innlegg

Anser meg (selvføgelig, hehe) som en realtivt tolerant & fordomsfri person, dialogen under utspant seg som en kombinasjon av nysgjerrighet og erkjennelse fra min side.

Min datter på 7 år satt med leselekse som innebar bokstavene L og A; som bl.a "(apen) Lala sa lalala". Følgende dialog oppsto:

Datter: - En jente i 3. klasse heter Alala

Jeg: - Det er et fint navn, er hun norsk?

Datter: - Ja, hun snakker da norsk!

Jeg: - Ja, men kanskje hun er fra et annet land?

Datter: - Nei, hun bor i (navnet på vår grisgrendte bygd)

Jeg: - OK, men kanskje foreldrene kommer fra et annet land, slik som foreldrene til X, Y, Z og Æ i klassa? (Begynte å føle at jeg bevegde meg på kanten nå, men var spent på svaret hennes)

Datter: - Det vet jeg ikke.

Nysgjerrigheten på datterens holdninger økte, så jeg gjorde noe så upedagogisk som å spørre:

Mor: Hvordan ser hun ut da, for jeg vet ikke hvem det er?

Datter: - Hun er brun og har svart har med krøller. Eller kanskje ikke krøller? Jeg er ikke sikker fordi hun liker å ha skjerf rundt hodet.

Et lite eksempel på at barn ofte er klokere enn voksne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantastisk!!! :D:D:D Sånt gjør meg glad :D

Takk for hyggeli svar, jubalong70!

Ja, vi kan lære mye av barn; de er herlig tilpasningsdyktige, fordomsfrie og har mange interessante refleksjoner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjukkebollafeita

Takk for hyggeli svar, jubalong70!

Ja, vi kan lære mye av barn; de er herlig tilpasningsdyktige, fordomsfrie og har mange interessante refleksjoner :-)

Fordomsfrie? Vel... hvis det hadde vært et tykt barn i klassen hadde hun nok fortalt andre ting....

Mitt inntrykk og min erfaring er at man blir uthengt/ertet når man er for tykk/den tykkeste i klassen. Selv i barnehagen er det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordomsfrie? Vel... hvis det hadde vært et tykt barn i klassen hadde hun nok fortalt andre ting....

Mitt inntrykk og min erfaring er at man blir uthengt/ertet når man er for tykk/den tykkeste i klassen. Selv i barnehagen er det slik.

Leit å høre at du har opplevd det slik, føler med deg!

Selvfølgelig skjer det mye vondt og bokstavelig talt grusomt i samspill mellom barn, men jeg er så naiv at jeg tror det kommer "utenfra"; dvs forledre, miljø, media osv. Velger å tro at barn i utgangspunktet er fordomsfrie og tilpasser seg det meste, men at "samfunnet" rundt dem bidrar til negativ adferd av ulike årsaker.

Min yngste datter en relativt liten og tynn for alderen og får tidvis kommenetarer på dette fra jevnaldrende og voksne. Noen ganger er hun lei seg - særlig viss det har kommet fra skolekamerater, men hun har lært seg at alle er forskjellige og vokser i ulik takt.

Men dette er ikke mobbing, så bagatelliserer ikke innlegget ditt!

Er heller ikke så naiv at jeg tror at småbarn er engler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leit å høre at du har opplevd det slik, føler med deg!

Selvfølgelig skjer det mye vondt og bokstavelig talt grusomt i samspill mellom barn, men jeg er så naiv at jeg tror det kommer "utenfra"; dvs forledre, miljø, media osv. Velger å tro at barn i utgangspunktet er fordomsfrie og tilpasser seg det meste, men at "samfunnet" rundt dem bidrar til negativ adferd av ulike årsaker.

Min yngste datter en relativt liten og tynn for alderen og får tidvis kommenetarer på dette fra jevnaldrende og voksne. Noen ganger er hun lei seg - særlig viss det har kommet fra skolekamerater, men hun har lært seg at alle er forskjellige og vokser i ulik takt.

Men dette er ikke mobbing, så bagatelliserer ikke innlegget ditt!

Er heller ikke så naiv at jeg tror at småbarn er engler :-)

''Min yngste datter en relativt liten og tynn for alderen og får tidvis kommenetarer på dette fra jevnaldrende og voksne.''

Det har guttungen her fått også og en lang periode hadde han et klengenavn på skolen som han ikke ville la oss få vite. Tilfeldigvis gikk jeg vite det via en kompis av ham og da jeg kunne fortelle poden min at en kjent fotballspiller gikk under samme klengenavn ble det plutselig litt tøft. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Min yngste datter en relativt liten og tynn for alderen og får tidvis kommenetarer på dette fra jevnaldrende og voksne.''

Det har guttungen her fått også og en lang periode hadde han et klengenavn på skolen som han ikke ville la oss få vite. Tilfeldigvis gikk jeg vite det via en kompis av ham og da jeg kunne fortelle poden min at en kjent fotballspiller gikk under samme klengenavn ble det plutselig litt tøft. :o)

Hihi :-) Antar det var "Myggen", er pinlig lite sportsinteressert, men han er vel en legende!

Bra å vise til forbilder i ulike varianter for å vise barn at det ikke er utseende / evner eller annet som er avgjørende for hvordan de er som mennesker eller muligheter videre i livet - det finnes det mange eksempler på både i nåtid og fortid.

Hadde menneskene vært en homogen masse, ville det bltt veldig kjedelig, og det er heldigvis rom for de fleste ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi :-) Antar det var "Myggen", er pinlig lite sportsinteressert, men han er vel en legende!

Bra å vise til forbilder i ulike varianter for å vise barn at det ikke er utseende / evner eller annet som er avgjørende for hvordan de er som mennesker eller muligheter videre i livet - det finnes det mange eksempler på både i nåtid og fortid.

Hadde menneskene vært en homogen masse, ville det bltt veldig kjedelig, og det er heldigvis rom for de fleste ;-)

Nei, det var ikke Myggen. :o) Ikke Mini heller for den del. ;o) Det spiller i grunnen mindre rolle, men han hevder nå hardnakket at han ikke bryr seg noe om det lenger og jeg tror ikke han kalles det lenger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordomsfrie? Vel... hvis det hadde vært et tykt barn i klassen hadde hun nok fortalt andre ting....

Mitt inntrykk og min erfaring er at man blir uthengt/ertet når man er for tykk/den tykkeste i klassen. Selv i barnehagen er det slik.

Vet du, jeg tror det er forskjeller der også.

I barnehagen vi har hatt våre barn i, har det tidvis vært både overvektige barn, og barn som har skilt seg ut på andre måter. Ingen av disse har blitt ertet eller mobbet.

Man bare konstaterer at Anne er større enn meg. Eller at Ola liker å ha på seg skjørt og leke med Barbie. Og så er man ferdig med det.

På skolen til jentene er det også barn i mange fasonger, farger og fremtoninger. Så langt har jeg ikke hørt noen bli snakket negativt om. Men, det blir kommentert at Ida er liten, Hanne har fått pupper og at Zari er mørk i huden.

Slike kommentarer sidestiller jeg med å kommentere at Ada har brunt hår og Hans har grønne øyne.

Selvsagt kan det oppleves sårt for den som skiller seg ut, men jeg tror ikke vi skal trekke alle kommentarer over samme kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...