Gå til innhold

Bursdag. En tåler ikke egg, en tåler ikke gluten


Gjest egg og gluten spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest egg og gluten spørsmål

Vi skal ha bursdag der klassen er invitert (har det på et lekeland) og får vite at en tåler ikke egg, en tåler ikke gluten.

Trenger hjelp angående maten.

Vi får pølser i brød der vi holder dagen og der har de glutenfrie pølsebrød så den saken er grei.

Er det noen fare for den som ikke tåler egg når det gjelder pølser i brød?

Kake har vi med selv, vet Toro har en glutnfri mix men hva med den som ikke tåler egg?

Vanlig godteriting til godtepose, er det noe der med egg og med hvetemel som vi må unngå å gi dem?

Vet jeg kan spørre foreldrene men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren til ei av mine beste venninner har cøliaki, men tåler egg da, så den delen kan jeg ikke hjelpe deg med...

Det finnes faktisk veldig mye smågodt (og annet godteri) som inneholder gluten. Jeg ble veldig overrasket da jeg måtte begynne å sette meg inn i det...

Allergikokken.no kan gi deg gode tips på kaker uten egg. Hvis du samtidig bytter ut melet i kaka med glutenfri bakemiks f.eks, så er du helt i boks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest egg og gluten spørsmål

Oi, oi, dette visste jeg ikke.

Kan jo være farlige greier, men vet at barnet ikke har den værste typen cøliaki, trenger ikke egen skjærefjøl osv, men likevel...

Tror jeg skal spørre begge sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MayLynn

Vær obs på at de fleste pølser inneholder gluten!

Stemmer ikke, de fleste pølser inneholder IKKE gluten. Og kjøper du gilde sine grillpølser så er du ihvertfall trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en gjest som ikke tåler egg. Finner oppskrift på sjokoladekake uten egg på nett,eller muffins uten egg..de var OK. Ellers lager vi popcorn, gele (godkjent av maoen) og div småsnop som er uten egg. Søk på nettet om du vil lage noe selv, kansje finner du noe både uten egg og gluten i samme oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er smart å snakke med foreldrene. De fleste er glade for å få en slik henvendelse slik at de kan være sikre på at barna ikke får i seg noe de ikke tåler:-) De har oftest gode tips til hva du kan lage som barna faktisk liker.

Supert at du tar hensyn til dette slik at alle ungene føler seg like velkomne:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oversikt over akkurat hvilke typer, men det har sikkert foreldrene.

Jeg spør for egen del. Vi skal ikke ha gluten, og visste ikke at det kan være gluten i ketchup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer ikke, de fleste pølser inneholder IKKE gluten. Og kjøper du gilde sine grillpølser så er du ihvertfall trygg.

Jeg tror faktisk jeg har til gode å finne norske grill og wienerpølser som inneholder gluten. Alle de store, kjente merkene er uten gluten. Som nevnt kan det være overraskende hvilket smågodt som inneholder gluten. Alt som inneholder kjeks, kjekskuler etc inneholder selvsagt gluten, også mye lakris har hvetemel som hovedingrediens! Vi har barn med cøliaki, og hadde en gang en bursdag der en av gjestene ikke tålte egg eller melk. Det ble en ganske "interessant" sjokoladekake til slutt.... Foreldre blir bare happy om du ringer. Vanligvis pleier det å være omvendt, at det er foreldrene til allergibarna som tar kontakt. Vi er veldig vant med å ta med egen mat til våre barn. Det er hyggelig når det tas hensyn, men jeg synes det er leit dersom det skal bli veldig mye ekstra pes for de som skal stelle i stand - det er nok pes som det er. Dersom maten også kræsjer med bursdagsbarnets matønsker blir det riv ruskende galt. De fleste allergikere er vant til å ta med eget (vil jeg tro!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...