Gå til innhold

Hvor mye tid pr. dag bruker barna foran tvn?


Gjest kunnu

Anbefalte innlegg

Sliter litt med å sette grenser for barna mine når det gjelder tv titting.

Spesielt 4 åringen som jeg vet ser altfor mye på tv.

Vet dette er usunt, og har planer om å redusere dette nå.

Hvor mye ser deres barn på tv pr. dag?

Helt ærlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mine er 7 og 8

Det er veldig varierende, rett og slett, helt avhengig av hva vi ellers har å gjøre om dagene.

Noen dager ser de ikke TV, andre dager (helger spesielt) kan de sitte noen timer. Morgen-TV er i litt ukontrollerte former nå, siden vi ikke har peiling på når de står opp.

Da ungene var 4 var det kun barne-tv de så på ukedagene, mens de i helgene så på barne-tv om morgenen (fram til 10) + på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn, 8, 6, og 3 år gamle. De ser ikke tv i ukedager før skole/barnehage. Om ettermiddag /kveld ser de barne tv eller en film og ofte "super kviss" som er en halvtimes tid etter barne tv. I helger ser de på morgen barne tv fra 7.30 -10 og ellers barnetv eller en film i løpet av dagen. De kunne sett MYE mer hvis de hadde fått lov men det får de ikke. De to største får se lørdagsunderholdning på tv sammen med oss voksne. Synes dette er mer enn nok. De er veldig aktive barn som gjør mye annet enn å se på tv også heldigvis, jeg tror på variasjon så om de ser noe på tv er det greit så lenge de også gjør andre ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn, 8, 6, og 3 år gamle. De ser ikke tv i ukedager før skole/barnehage. Om ettermiddag /kveld ser de barne tv eller en film og ofte "super kviss" som er en halvtimes tid etter barne tv. I helger ser de på morgen barne tv fra 7.30 -10 og ellers barnetv eller en film i løpet av dagen. De kunne sett MYE mer hvis de hadde fått lov men det får de ikke. De to største får se lørdagsunderholdning på tv sammen med oss voksne. Synes dette er mer enn nok. De er veldig aktive barn som gjør mye annet enn å se på tv også heldigvis, jeg tror på variasjon så om de ser noe på tv er det greit så lenge de også gjør andre ting!

Glemte å si at Ja jeg bruker av og til tv som barnevakt:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ofte et par timer for 10-åringen. Jeg setter ikke så strenge regler her. Ho er veldig mye fysisk aktiv, så da er det liksom greit. (Har 3 timer gym + 9 timer turn pr. uke)

I helgen får ho sett litt på morran om ho står opp til normal tid. Ofte blir det litt når vi spiser lunsj + kveldskos et par timer. Så da blir det nok mer enn 2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hverdager: Barne-tv når vi er hjemme, og så hender det at de switcher over til en eller annen barnekanal etterpå, så opp mot en time og en halv kan det bli de ettermiddagene de er hjemme og ikke har besøk. Som skulle bli et par tre dager i uka.

I helgene er TV på fra når de står opp, ca kl 0830-0930 til kl 1000. Da blir det skrudd av under tvang. ;-) Så er det barne-tv og hva annet som måtte være av interesse utover kvelden til leggetid.

Unntak skjer, men dette er det vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukedager:

Sjelden TV før skolen - hvis TV før skolen max. 15 minutter

På ettermiddagen varierer det, men grunnet en del fritidsaktiviteter, blir det sjelden mer enn max 1 time ..... mange dager blir det ingenting på ettermiddagen.

Helgene:

Ser 1-1,5 time om morgenen ...... gjerne før vi voksne er oppe, men de benytter også denne tiden til lek og moro. Camping i stua er toppen, når de ruler grunnen alene :o)

Ellers i helgene kommer det helt an på hva vi skal, men om vi er hjemme - uten å skulle gjøre noe - og uten å ha besøk - og hvis det regner, så ser de gjerne en film eller to også.

Barne-Tv er de så og si ikke interessert i - heller Disney Channel eller andre familieunderholdningsprogram, som "Norge Rundt", "Beat for beat" og "Skal vi danse"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to eldste (8 og 9) kommer ofte hjem før meg i hverdagen, og da settes TV'n på. Helst på Disney Channel.

Minstemann på 4 synes det er godt å slappe av med TV når han kommer hjem, og får ofte lov til det mens jeg lager middag. Det blir ca en halv time.

Så skrus TV'n av og det er lekse- og leketid.

Kl. 18 ser de på Barne-TV. Minsten suller og leker fra det er slutt og til kl. er 19 og han skal legge seg. De eldste ser gjerne på Disney etter dette.

De store ser av og til på TV til de legger seg (kl. 20 og 20.30), eller de er på PC eller leser eller leker.

I helgene ser de på TV på morgenen. Hvor lenge varierer med når de våkner. Vi skrur av senest kl. 10.

Er det innevær, setter vi kanskje på en film i løpet av dagen, ellers er det leking inne og/eller ute.

Så blir det Barne-TV. Og etter det setter vi gjerne på en film familien kan kose seg med. Minstemann legges av og til før filmen settes på, eller vi ser på noe sammen alle sammen.

Egentlig blir det ganske mye TV, men jeg orker ikke å skjerpe inn mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

Det er veldig varierende, rett og slett, helt avhengig av hva vi ellers har å gjøre om dagene.

Noen dager ser de ikke TV, andre dager (helger spesielt) kan de sitte noen timer. Morgen-TV er i litt ukontrollerte former nå, siden vi ikke har peiling på når de står opp.

Da ungene var 4 var det kun barne-tv de så på ukedagene, mens de i helgene så på barne-tv om morgenen (fram til 10) + på kvelden.

Barna mine er 2 1/2 og 7 år gamle.

Hverdager: barnetv (40 minutt)

Helgedager: Barnetv + 2 t pr morgen.

Jeg syns dette er ok. Vi er en sånn familie som aldri har på TV før kl. 18. og som skrur av når den ikke er i bruk. Irriterer meg veldig over familier som vi besøker og Tv'n durer og går i bakgrunnen under hele besøket - mens både barn og voksne driver og smugtitter mens praten går sånn passe fraværende.

(MEN, det var en digresjon!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 2,5 og 4.

De ser vanligvis 10-15 minutter på barnetv før vi går i barnehagen. Om ettermiddagene ser de barnetv hvis vi ikke er opptatt med noe annet (bøker, puslespill etc). Begge liker å se film, men vi har satt begrensninger på at film kun er ok tirsdag, torsdag + helg. Og da maks 1 film om dagen. I helgene pleier de lå utnytte filmprivilegiet, i ukedagene varierer det etter hva annet som skjer.

Begge er flinke til å aktivisere seg selv i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 2,5 og 4.

De ser vanligvis 10-15 minutter på barnetv før vi går i barnehagen. Om ettermiddagene ser de barnetv hvis vi ikke er opptatt med noe annet (bøker, puslespill etc). Begge liker å se film, men vi har satt begrensninger på at film kun er ok tirsdag, torsdag + helg. Og da maks 1 film om dagen. I helgene pleier de lå utnytte filmprivilegiet, i ukedagene varierer det etter hva annet som skjer.

Begge er flinke til å aktivisere seg selv i grunnen.

I helgene ser de forresten på morgenbarnetv i 1-1,5 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

Barna mine er 2 1/2 og 7 år gamle.

Hverdager: barnetv (40 minutt)

Helgedager: Barnetv + 2 t pr morgen.

Jeg syns dette er ok. Vi er en sånn familie som aldri har på TV før kl. 18. og som skrur av når den ikke er i bruk. Irriterer meg veldig over familier som vi besøker og Tv'n durer og går i bakgrunnen under hele besøket - mens både barn og voksne driver og smugtitter mens praten går sånn passe fraværende.

(MEN, det var en digresjon!)

Sorry, innlegget havnet litt på skakke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at 8-åringen står tidlig opp (før oss), og da hender det at hun ser litt tv om morgenen, men retgel er egentlig at de ikke skal se tv da - i alle fall ikke før de er ferdig kledd og stelt.

8 og 10 åringen ser en del på tv når de kommer fra skolen. Her kan det være snakk om 1-2 timer før vi kommer hjem. Som regel gjør de jo både lekser og leker, men jeg vet at de av og til bare sitter og glor på Hannah Montana osv :-(

Så er det tv-fri frem til barne-tv - og de to minste på 5 og 8 ser som regel alltid det. Av og til ser de litt etterpå også. Han eldste ser ev og til en fotballkamp eller et dokumentarprogram i 20-21 tida, men det er liksom i stedet for barne-tv.

I helgene så ser de tv fra de står opp (mellom 8 og 9) til klokka 10. Da slår vi av , og det er ikke tv før barne-tv. Vi ser som regel X-faktor og Skal vi danse sammen.

Det blir en del tv-seing ja. Det er særlig det de ser like etter skolen, som jeg synes er sløsing av tid :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yngste på 3 ser på tv i snitt 45 min daglig. Noen dager ser hun overhodet ikke på tv, andre dager kan det bli mer enn 45 min.

De to eldste ser på tv omtrent 1,5 time daglig.

Lite i ukedagene og noe mer i helgene.

Ellers flinke til å aktivisere seg, så jeg synes det er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Har to barn 5 og 7 år

Ingen av dem ser tv på morgenen på hverdagene.i helgene kan de se morgentv ei time eller to...

ellers er det lov å slå på tv etter halv seksbåde hverdag og helg. Minsta setter seg ofte og ser på tv da, men har også noen dager innimellom(gjerne flere dager etter hverandre) hvor ho ikke ser tv i det hele tatt. Minsta legger seg kl 19. Når minsta nærmer seg leggetid hender det størsta setter seg og ser fram til ho legger seg kl 20.

Da størsta var lita sto tv'n på hele tiden men ho så ikke på den... Men minsta viste seg å bli skikkelig tv'slave, kunne se tv hele dagen om tv'n sto på, så jeg innså fort at det eneste som kunne få ho til å leke var å slå av tv'n... så da måtte jeg bare ta et grep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ang akkurat dette er jeg misfornøyd med meg selv.

Mitt barn ser ALT for mye på tv :( Han ser ikke på tv før han går på skolen, men etter skoletid og frem til jeg kommer fra jobb kan det godt gå en time og to. Alt etter hva ellers skjer om dagen kan det fort bli enda en time og to. Dvs at enkelte dager blir det null TV og andre dager MYE tv. Men han er i tillegg aktiv, sosial, og en trygg gutt. Liker å være med venner, sykle, spille litt fotball og ellers klatre og utforske verden.

Så nå har du endelig ei til som ikke får til å sette grenser for TV i en slik grad som jeg skulle ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? Ofte blir det 1 time på morgenen og 2-3 timer på ettermiddagen.

Ønskedrøm; 30 minutter hver ettermiddag. Da skulle jeg vært en God Mamma som fant på ting, ikke trengte å slappe av på sofaen, orket å la middagsrotet stå til etter de var i seng, osv.

Men ja, det er for mye. Altfor mye. Jeg har en drøm om at det blir bedre... Snart... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treåringen ser en time eller to - i uka. Hun gidder ikke, vil heller leke eller - ikke minst - henge på oss andre.

Nesten-trettenåringen ser det hun vil, og det er fra en time i uka til fem pr dag. Da hun var i barnehagealder så hun typisk barnetv eller litt film, kanskje litt mer om hun var ekstremt sliten etter barnehagen, men neppe mer enn en time pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...