Gå til innhold

Brilletilvenning - del 2


KaVa

Anbefalte innlegg

Hei, alle!

Poden på seks år var fortvilt over å måtte ha briller, og jeg var kjempebekymra for hvordan dette skulle gå. Det var en bekymring jeg kunne spart meg. Fra det øyeblikket han fikk brillene på, har det gått greit.

Han var på kontroll for noen uker siden, og øyenlegen spurte han om hvordan det var å få briller, og da sa han: "Jeg ser alt mye bedre nå, og så blir jeg ikke sliten i hodet mitt! Det var en god ide å få briller!"

Og her om kvelden, nå når det er blitt mørke kvelder, sa han plutselig: "Mamma, hva er de prikkene på himmelen?" Det var første gang han hadde sett stjernene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at det har gått bra for gutten din å bruke briller! Fikk litt klump i halsen når han ikke hadde sett stjernene før...

Min farfar hørte dårlig, men var voldsomt sta i mange år på at han ikke ville ha høreapparat. Tiil slutt gikk han med på det - og han var så fornøyd over å høre fuglesang igjen - det hadde han ikke hørt på noen tiår...

Også min far (som er pensjonert audiopedagog) holdt igjen lenge på at han ikke trengte høreapparat. Vi andre erfarte jo at han hørte dårlig, og var mye utenfor i samtaler - og for et par år siden "krøp han til korset" og fikk seg høreapparat. Det ble jo en ny verden for ham - og han sa også at det var fantastisk å høre fuglesang og vindens sus i trærne igjen - samt høre mye bedre hva som blir sat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at det ble oppdaget - det kan ikke være lett å skulle se på nyanser i f.eks. tall og bokstaver, når synet er såpass dårlig at man ikke ser stjernene.

Fint at han innser det selv også. Alltid kjekt når sånne litt ømfindtlige forandringer går greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at det ble oppdaget - det kan ikke være lett å skulle se på nyanser i f.eks. tall og bokstaver, når synet er såpass dårlig at man ikke ser stjernene.

Fint at han innser det selv også. Alltid kjekt når sånne litt ømfindtlige forandringer går greit!

''Så godt at det ble oppdaget - det kan ikke være lett å skulle se på nyanser i f.eks. tall og bokstaver, når synet er såpass dårlig at man ikke ser stjernene.

''

Ja,vi er superglade for at det ble oppdaget. Vi hadde ikke oppdaga noe. Han er veldig glad i å tegne, og tegner svært nøyaktig og nøye, Øyenlegen mente at dette kunne han klare fordi linsen i øyet ennå er såpass fleksibel at han kunne i kortere perioder fokusere bedre - men at dette er slitsomt i lengden.

Vi forsto ikke at han så såpass dårlig i det hele tatt, vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med plutselig å kunne se stjerner (klart) husker jeg også fra da jeg fikk briller første gang.

Men - juletrelys er penest med litt syns-svekkelse - med briller/linser/operasjon er det Osram-pærer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med plutselig å kunne se stjerner (klart) husker jeg også fra da jeg fikk briller første gang.

Men - juletrelys er penest med litt syns-svekkelse - med briller/linser/operasjon er det Osram-pærer ;-)

''Men - juletrelys er penest med litt syns-svekkelse - med briller/linser/operasjon er det Osram-pærer ;-)'' - Får forlegge brillene hans i jula, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det gikk så bra! :-)

og flott at han kan se stjernene:-)

Han er langsynt, er han ikke? Jeg er nærsynt, og var mye eldre da jeg fikk briller (11 år), men husker godt hvor fantastisk det var å se godt da jeg fikk brillene. Jeg skjønte ikke selv hvor dårlig jeg så, selv om jeg jo ikke var født nærsynt. det sniker seg på gradvis, og når man ikke vet bedre, tror man jo at det er helt naturlig å ha det synes man har.

Husker en episode fra skola, som verken fikk meg selv eller læreren til å skjønne at jeg trengte briller;-) Læreren skrev oppgave på tavla: "Tegn ditt kjøretøy som 20-åring". Jeg trodde det sto "kjørekort" (i.e. førerkort), og mens alle andre tegnet ymse farkoster, tegnet jeg da en firkant med navn og "bilde" og stempel...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med plutselig å kunne se stjerner (klart) husker jeg også fra da jeg fikk briller første gang.

Men - juletrelys er penest med litt syns-svekkelse - med briller/linser/operasjon er det Osram-pærer ;-)

''Men - juletrelys er penest med litt syns-svekkelse ''

Et triks som også kan benyttes i forhold til husstøv og uvaskede vinduer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det gikk så bra! :-)

og flott at han kan se stjernene:-)

Han er langsynt, er han ikke? Jeg er nærsynt, og var mye eldre da jeg fikk briller (11 år), men husker godt hvor fantastisk det var å se godt da jeg fikk brillene. Jeg skjønte ikke selv hvor dårlig jeg så, selv om jeg jo ikke var født nærsynt. det sniker seg på gradvis, og når man ikke vet bedre, tror man jo at det er helt naturlig å ha det synes man har.

Husker en episode fra skola, som verken fikk meg selv eller læreren til å skjønne at jeg trengte briller;-) Læreren skrev oppgave på tavla: "Tegn ditt kjøretøy som 20-åring". Jeg trodde det sto "kjørekort" (i.e. førerkort), og mens alle andre tegnet ymse farkoster, tegnet jeg da en firkant med navn og "bilde" og stempel...;-)

''Jeg er nærsynt, og var mye eldre da jeg fikk briller (11 år), men husker godt hvor fantastisk det var å se godt da jeg fikk brillene. Jeg skjønte ikke selv hvor dårlig jeg så''

Jeg fikk briller først på videregående og fikk sjokk da jeg oppdaget hvordan verden egentlig så ut! Jeg så da så dårlig at jeg ikke hadde fått ta i et ratt uten briller.

En venninne av meg kjøpte seg briller og jeg var med henne og hentet dem og bare for moro tok jeg dem på meg på butikken. Holdt på å gå rett i bakken over hvor klart alt plutselig ble! Jeg visste jeg var nærsynt, men ikke hvor mye, pga en synsfeil ville ikke legene operere meg og optikeren ville ikke gi meg briller før feilen var korrigert og så randt det hele ut i sanden. Men da fikk jeg briller og har vært totalt avhengig av dem siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er nærsynt, og var mye eldre da jeg fikk briller (11 år), men husker godt hvor fantastisk det var å se godt da jeg fikk brillene. Jeg skjønte ikke selv hvor dårlig jeg så''

Jeg fikk briller først på videregående og fikk sjokk da jeg oppdaget hvordan verden egentlig så ut! Jeg så da så dårlig at jeg ikke hadde fått ta i et ratt uten briller.

En venninne av meg kjøpte seg briller og jeg var med henne og hentet dem og bare for moro tok jeg dem på meg på butikken. Holdt på å gå rett i bakken over hvor klart alt plutselig ble! Jeg visste jeg var nærsynt, men ikke hvor mye, pga en synsfeil ville ikke legene operere meg og optikeren ville ikke gi meg briller før feilen var korrigert og så randt det hele ut i sanden. Men da fikk jeg briller og har vært totalt avhengig av dem siden!

Det er flott det finnes hjelpemidler for slike som oss:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk helt frysninger av den siste setningen din. Tenk, han har ikke sett stjerner før nå!

En så liten ting som briller var det som skulle til.

Herlig å lese :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme opplevelsen vi har hatt med gutten her :-) Fra dagen han fikk brillene har de bodd på nesa. Han vil helst ikke ta de av seg når han skal sove en gang :-) Ennå han ikke trenger de når øynene er lukket som jeg prøver å si :-)

Hvilken styrke har gutten din igjen? Gutten her har 4,5 og 5 + tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme opplevelsen vi har hatt med gutten her :-) Fra dagen han fikk brillene har de bodd på nesa. Han vil helst ikke ta de av seg når han skal sove en gang :-) Ennå han ikke trenger de når øynene er lukket som jeg prøver å si :-)

Hvilken styrke har gutten din igjen? Gutten her har 4,5 og 5 + tror jeg...

-tror- det er minus 4 og 4,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-tror- det er minus 4 og 4,5.

Jeg tok feil :-) Han er langsynt - det er +4 og +4,5 (men han har briller i +3,5 og +4, da øyenlegen mente det var rette styrken å starte med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det gikk så bra! :-)

og flott at han kan se stjernene:-)

Han er langsynt, er han ikke? Jeg er nærsynt, og var mye eldre da jeg fikk briller (11 år), men husker godt hvor fantastisk det var å se godt da jeg fikk brillene. Jeg skjønte ikke selv hvor dårlig jeg så, selv om jeg jo ikke var født nærsynt. det sniker seg på gradvis, og når man ikke vet bedre, tror man jo at det er helt naturlig å ha det synes man har.

Husker en episode fra skola, som verken fikk meg selv eller læreren til å skjønne at jeg trengte briller;-) Læreren skrev oppgave på tavla: "Tegn ditt kjøretøy som 20-åring". Jeg trodde det sto "kjørekort" (i.e. førerkort), og mens alle andre tegnet ymse farkoster, tegnet jeg da en firkant med navn og "bilde" og stempel...;-)

'' Læreren skrev oppgave på tavla: "Tegn ditt kjøretøy som 20-åring". Jeg trodde det sto "kjørekort" (i.e. førerkort), og mens alle andre tegnet ymse farkoster, tegnet jeg da en firkant med navn og "bilde" og stempel...;-)''

Morsomt!

Poden vår er langsynt, ja. Det er så godt at han selv ser hvor bra brillene er for han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men - juletrelys er penest med litt syns-svekkelse ''

Et triks som også kan benyttes i forhold til husstøv og uvaskede vinduer!

Haha,- ja det er sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok feil :-) Han er langsynt - det er +4 og +4,5 (men han har briller i +3,5 og +4, da øyenlegen mente det var rette styrken å starte med)

Langsynt? Burde han ikke se stjernene godt da?

(Har bare erfaring med nærsynthet + gammelmannslangsynthet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langsynt? Burde han ikke se stjernene godt da?

(Har bare erfaring med nærsynthet + gammelmannslangsynthet...)

Tydeligvis ikke :-)

Trodde også at han skulle kunne se stjernene godt, men han har faktisk aldri sett dem, i følge han selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...