Gå til innhold

Lov å holde barna hjemme for å hindre svineflu?


Gjest vil unngå smitte for enhver pris

Anbefalte innlegg

Gjest vil unngå smitte for enhver pris

De sa på nyhetene at på enkelte skoler er nesten halvparten av elevene hjemme pga svineinfluensa. De sa at foreldre holder barna hjemme fra barnehagen for at de ikke skal få svineinfluensa.

Har jeg lov å holde barnet mitt hjemme fra skolen i et par uker for å hindre at barnet blir smittet? I vår familie er det en med dårlig immunforsvar som ikke må bli syke.

Jeg er hjemme i permisjon for tiden uansett, så jeg har mulighet for å holde barnet hjemme. Men er det lov, med tanke på obligatorisk skolegang og sånn? Kan jeg undervise hjemme isteden i et par uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det beste er om barnet holder sengen og ikke har kontakt med omverdene det neste halve året.

Du fikk med deg at det også dreide seg om en person i risikosonen her, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke permisjon for barnet, ja. I kommunen vår ligger det skjemaer på nett for dette, der står også reglene. Det er rektor som behandler slike søknader.

Opplæringsloven sier følgende:

''§ 2-11. Permisjon frå den pliktige opplæringa

Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker. ''

De fleste skoler er ganske motvillige til at folk tar ut ungene såpass lenge (nettopp fordi det er en del som gjør det for f.eks å reise på ferie, noen steder er dette en stor utfordring), men de blir som regel mer medgjørlige dersom man har en god begrunnelse (evt en attest fra lege) og blir enig med kontaktlærer/faglærere om en arbeidsplan.

Om det å holde barnet hjemme (og i praksis isolere det fra omverdenen) er hensiktsmessig i forhold til å unngå smitte, blir selvsagt en annen sak - der må man jo veie ulemper og evt gevinst opp mot hverandre. Jeg går ut fra at dere har snakket med helsepersonell om akkurat det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Jeg kan ikke forstå at det å holde barnet hjemme i 14 dager vil ha noen innvirkning på å forhindre influensa. Dette vil ikke være over på 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smittefaren kommer ikke til å være over om noen uker. Dessuten kan dere bli smittet fra andre kilder enn skolen. Jeg ville heller sørget for at hele familien fikk vaksine så snart som mulig, siden dere har en som ikke må smittes. (Hvis den med dårlig immunforsvar ikke kan vaksineres, så vil det uansett være tryggere for ham/henne at de nærmeste rundt i alle fall ikke blir smittebærere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov og lov... Du hindrer jo barnet i å få opplæring, da!!! Og i Norge har vi jo opplæringsplikt.

Men hvor lurt er det?!?! Bedre å få det med en gang, synes jeg, ferdig med det!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk med deg at det også dreide seg om en person i risikosonen her, eller?

Jada, men om en skal sikre seg mot å bli smitta er en jo helt nødt til å isolere seg. Det hjelper jo ikke bare å være hjemme fra skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men om en skal sikre seg mot å bli smitta er en jo helt nødt til å isolere seg. Det hjelper jo ikke bare å være hjemme fra skolen.

Det er stor forskell mht smittefare om man er sammen med mange personer hver dag eller sammen med familie og en venninne i ny og ne. Dessuten vil man ha oversikt over helsetilstanden ti lde nærmeste, men ikke store grupper...

Og dersom de har et barn i risikosonen, kan det jo være et poeng å unngå smitte. Og vaksinen er jo på trappene nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skoleplikt i norge.

Det er opplæringsplikt, men det er ikke lovbestemt at det kun er skolene som kan drive med det.

Har lærerstudina lært på skolen for et par dager siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...