Gå til innhold

2,5-åring og søvn


Gjest premiere

Anbefalte innlegg

Gjest premiere

Vi har noen slitsomme dager hjemme for tiden med en trøtt og sliten 2,5-åring. De siste ukene har han sluttet å sove på dagen, og dette resulterer nok i for lite søvn. Han står opp ca kl 7-7.30, våkner som oftest av seg selv. Går i barnehage, blir fortsatt lagt for en hvil midt på dagen. Da sovner han ikke, så han blir tatt opp igjen. Når jeg så henter han ved 15-tiden er han helt utslitt og må ta en dupp på sofaen, får lov å sov et kvarters tid slik at han skal få sove igjen på kvelden. Legger seg ca kl 19, men det tar ofte en halv eller mer før han sovner.

Bør han legges tidligere? Jeg har tenkt at 19 er relativt tidlig, fordi før når han sov en time på dagtid var det passe for han å legge seg 20-20.30.

Er det en tilvenningsfase som vil gå over, eller hvordan skal vi gjøre dette? Har så vondt av at han er trøtt så store deler av dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Min 5åring legger seg syv, og 7åringen legger seg 8. og sover til halv syv neste morgen, så det kan være verdt å prøve å legge han tidligere ja... Det er jo forskjell på hvor mye søvn unger trenger da, men det er absolutt verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på samme alder legger seg ca 19, og sover til ca 7 neste morgen. Sover alt fra 15 minutter til halvannen time på dagen, men mengden dagsøvn ser ikke ut til å påvirke nattesøvnen, bare hvor trøtt og sutrete hun er på ettermiddagen.

Det er forskjell på hvor mye søvn barn trenger, og det er ikke helt uvanlig at en på 2,5 år slutter å sove på dagen, selv om det også er veldig vanlig at de fortsetter med det en god stund til. Men jeg ville ikke lagt ham noe senere enn 19 når han ikke sover noe særlig på dagen. Du ser jo selv at han trenger den søvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Gjør et forsøk, legg ham tidligere noen kvelder, og se hva som skjer. Min 2,5-åring sover som oftest ca 20 min i bh, og jeg merker stor forskjell på henne de dagene hun ikke har sovet. Da er hun helt utslitt.

Hun sovner som regel mellom 19.15 og 19.45, men våkner alltid tidlig (som regel kvart på 6) uansett om hun hadde en blund i bhg dagen før eller ikke.

Så dette med søvnen er vanskelig, tror uansett de er i en overgangsperiode i den alderen, og med lange dager i bhg er det klart de blir slitne. (Har selv dårlig samvittighet der....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg erfaring med :)

Alle våre 3 sluttet med dagsoving når de var rundt 2 år gamle, og det var en periode med slitsomme ettermiddager.

Det beste medisinen er å komme seg ut. Spis middag så fort dere kan, og gå ut. Spis gjerne middagen uten også, hvis dere kan. Lek, se på naturen, plukk ting dere kan lage noe av, let etter "Knerten".

Så går dere inn til Barne-TV. Spiser kveldsmat og så er det rett i seng sånn rundt kl. 19.

Av og til vil kl. 19 være for sent, og da er det også helt greit. Men jeg synes rundt kl. 19 er et greit tidspunkt å forholde seg til.

Etterhvert som barnet venner seg til å ikke ha duppen, så blir det likere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Dette har jeg erfaring med :)

Alle våre 3 sluttet med dagsoving når de var rundt 2 år gamle, og det var en periode med slitsomme ettermiddager.

Det beste medisinen er å komme seg ut. Spis middag så fort dere kan, og gå ut. Spis gjerne middagen uten også, hvis dere kan. Lek, se på naturen, plukk ting dere kan lage noe av, let etter "Knerten".

Så går dere inn til Barne-TV. Spiser kveldsmat og så er det rett i seng sånn rundt kl. 19.

Av og til vil kl. 19 være for sent, og da er det også helt greit. Men jeg synes rundt kl. 19 er et greit tidspunkt å forholde seg til.

Etterhvert som barnet venner seg til å ikke ha duppen, så blir det likere :)

"Det beste medisinen er å komme seg ut."

sånn objektivt sett er kanskje det en fin idé, men når de stakkars små har vært i barnehagen fra kl 8 til kl 16.30 (uff, jeg blilr kvalm bare av å skrive det, skjer ganske ofte i vår familie) så er det klart de er slitne.

Min 2,5-åring får lov å sløve med tegnefilm når vi kommer hjem, mens det lages middag. Så spiser vi, så er det vanlig Barne-TV før litt lek/lesing kveldsstell, og i seng helst kl 19.15.

Jeg tror ikke hun ville blitt særlig blid om jeg skulle dratt henne med ut i det samme vi var hjemme, rett og slett fordi hun har hatt en avært lang og aktiv dag, og trenger å slappe av. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det beste medisinen er å komme seg ut."

sånn objektivt sett er kanskje det en fin idé, men når de stakkars små har vært i barnehagen fra kl 8 til kl 16.30 (uff, jeg blilr kvalm bare av å skrive det, skjer ganske ofte i vår familie) så er det klart de er slitne.

Min 2,5-åring får lov å sløve med tegnefilm når vi kommer hjem, mens det lages middag. Så spiser vi, så er det vanlig Barne-TV før litt lek/lesing kveldsstell, og i seng helst kl 19.15.

Jeg tror ikke hun ville blitt særlig blid om jeg skulle dratt henne med ut i det samme vi var hjemme, rett og slett fordi hun har hatt en avært lang og aktiv dag, og trenger å slappe av. :-)

Joda, jeg ser den.

Hos oss var problemet at om ungene sovnet (mer enn 10-15 minutter) på ettermiddagen, så var de vanskelig å få til å sovne ved legge tid. Og jeg er rimelig streng på leggetider...

Derfor var det helt klart mye bedre å komme seg ut. Og for å være helt ærlig, ungene elsket det. Hadde jo ikke gjort det om de hadde mistrivdes ute!

Det var litt pes å få dem med seg ut. Men med litt påkledningshjelp fra mor, gikk det også greit, og så storkoste vi oss ute en time-halvannen.

Selvsagt blir ungene slitne etter en lang dag i barnehagen, det hadde vi også blitt, men som oftest får man mer energi av å være ute :)

Men, når det er sagt. Enhver gjør som man finner passer sin familie best :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2,5-åring har fortsatt "lov" til å sove 45 min i bhg, men det hender mer og mer at hun ikke gjør det. Men personalet i bhg har vært flinke og har laget seg et system på at selv om hun ikke sovner så får hun da ligge og hvile i minst 45 min, gjerne lenger da. Hun ligger i vogn ute, og har smokk og bamse, og koser seg og slapper da helt av. Hvis de tar henne opp for tidlig, blir hun sur og gretten resten av ettermiddagen...

Det vil nok gå seg til etterhvert. Det er jo ingen god ide med en liten dupp på sofaen seint på ettermiddagen, da blir jo leggingen naturlig nok vanskelig!

Min 2,5-åring sover fra ca 19.30 til ca 07, og kanskje ca 3-4 dager i uka 45 minutter midt på dagen. De andre dagene har hun seg en god hvil likevel, noe hun fortsatt er avhengig av.

Jeg vet om mange som har det sånn at i overgangsfasen så får ungene seg en lur midt på dagen annenhver dag eller lignende. En vi kjenner fikk 20 minutter hver tredje dag, noe som var perfekt for henne.

Men det går seg til!

Du kan ikke sette gutten din i gang med å f.eks hjelpe til med middag o.l for å holde han våken? 2,5-åringen min elsker å hjelpe til, en halv agurk og en skjærefjøl samt en kniv holder henne sysselsatt hele tiden det tar meg å lage middag hvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...