Gå til innhold

Foreldrekonferanse for 8 åringen


Gjest prust

Anbefalte innlegg

I går var vi på foreldrekonferanse for 8-åringen. Jeg har flere ganger skrevet om henne her, at vi har mange utfordringer med henne i forhold til temperament, sjalusi og humør - særlig overfor lillesøstera på 5 og meg.

Dette har vi fortsatt en del av hjemme, så vi var veldig spent på hvordan det nå går på skolen. Også det med konsentrasjon var vi spente på, da vi opplever at hun lett kan bli distrahert hjemme, og holder på konsentrasjonen i kort tid både når hun gjør lekser og når vi snakker om et tema.

Men læreren kunne fortelle at hun BARE var snill og god på skolen, det var aldri noe å utsette på temperament, humør eller sjalusi. Hun har sterk stemme og "tar stor plass", men innordner seg stort sett i klassens regler og rammer.

Når det gjelder konsentrasjon, så kan hun være litt vimsete når beskjeder gis i stor gruppe (de er 69 stk på trinnet som har en formidlingssal der tavleundervisning blir gitt noen ganger i uka, og så deler de opp når de skal jobbe ved pulten) - men ikke noe bekymringsverdig.

Dette var gode nyheter! Vi er fremdeles frustrerte over en del ting på hjemmebane (bl.a. mangel på vilje til å dele med andre og skalusi på lillesøster) - men det var veldig godt å høre at den flotte jenta vår trives på skolen og blomstrer der, og er ei jente som er godt likt av både barn og voksne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat som min datter, tror det er helt normalt at man oppfører seg litt annerledes ute blant andre enn hjemme.

Godt er det at det går den veien, jeg hadde blitt mer bekymret hvis det motsatt, hører jo om barn som er så snille hjemme, men ikke på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at det går så bra på skolen:-)

Ikke alle unger ser det som sin oppgave her i livet å gjøre akkurat det foreldrene ønsker, og det høres ut som om jenta di yter en viss motstand...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at det går så bra på skolen:-)

Ikke alle unger ser det som sin oppgave her i livet å gjøre akkurat det foreldrene ønsker, og det høres ut som om jenta di yter en viss motstand...*s*

Motstand ja - hun gir oss dobbelt så mye som de to andre til sammen...!

Det var litt morsomt her forrige helg - da fikk hun lov til å bestemme om vi skulle sove hjemme eller på hytta. Og hun var neste fortvilet over å få velge - og ellet og mellet frem og tilbake.... Hun er verdensmester i å protestere og si nei til det som foreslås - men det å skulle velge var fryktelig vanskelig.

Det endte med at hun holdt på å sovne på golvet i stua klokka ni - og jeg sa forsiktig: "Skal vi bli hjemme - det ser ut som om du holder på å sovne?" Da spratt hun opp og sa: "Nei - vi skal på hytta!!!!!"

Og vi kjørte ut på hytta i bekmørket - og klokka var ti før vi kom frem :-) Men hun var fornøyd med valget sitt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk flott. Og jeg synes også at det er flott at du deler med lærer at dette er et problem hjemme. På den måten gir du mye større åpning for lærer å virkelig fortelle hvordan ting fungerer på skolen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fantastisk flott. Og jeg synes også at det er flott at du deler med lærer at dette er et problem hjemme. På den måten gir du mye større åpning for lærer å virkelig fortelle hvordan ting fungerer på skolen:-)

Ja, vi har vært veldig åpne om dette hele tiden (hun har vært heldig å ha samme lærer hele tiden).

Noe jeg ble litt lei meg for, var at læreren sa at 8-åringen forteller mye om storebroren på 10 år - hva han sier og gjør - men hun nevner ALDRI lillesøstera på 5 på skolen.

Trist - men kanskje et symptom på /resultat av sjalusien :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstand ja - hun gir oss dobbelt så mye som de to andre til sammen...!

Det var litt morsomt her forrige helg - da fikk hun lov til å bestemme om vi skulle sove hjemme eller på hytta. Og hun var neste fortvilet over å få velge - og ellet og mellet frem og tilbake.... Hun er verdensmester i å protestere og si nei til det som foreslås - men det å skulle velge var fryktelig vanskelig.

Det endte med at hun holdt på å sovne på golvet i stua klokka ni - og jeg sa forsiktig: "Skal vi bli hjemme - det ser ut som om du holder på å sovne?" Da spratt hun opp og sa: "Nei - vi skal på hytta!!!!!"

Og vi kjørte ut på hytta i bekmørket - og klokka var ti før vi kom frem :-) Men hun var fornøyd med valget sitt!!!!

Hehe... dere trenger en sånn unge for å holde dere i form!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har vært veldig åpne om dette hele tiden (hun har vært heldig å ha samme lærer hele tiden).

Noe jeg ble litt lei meg for, var at læreren sa at 8-åringen forteller mye om storebroren på 10 år - hva han sier og gjør - men hun nevner ALDRI lillesøstera på 5 på skolen.

Trist - men kanskje et symptom på /resultat av sjalusien :-(

Åpenhet gjør alltid ting enklere:-)

Litt merkelig at ho ikke nevner lillesøster ja.

Har dere prøve å "sveise dem" mer sammen hjemme. Du kan jo prøve å legge opp til ting de kan gjøre sammen. Gjerne noe lillesøster trenger hjelp av den flotte storesøstra si.

Selvsagt lett i teorien, men det er jo mulig å jobbe med det for å forbedre ting:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk flott. Og jeg synes også at det er flott at du deler med lærer at dette er et problem hjemme. På den måten gir du mye større åpning for lærer å virkelig fortelle hvordan ting fungerer på skolen:-)

Hei! Jeg er helt enig i at det er fint at foreldre og lærere prater om hvordan ungene kan være både på skolen og hjemme... Jeg har dessverre erfaring med at lærer lukket ørene for vår versjon av hvordan guttungen vår var hjemme... Det var ikke relevant, det var hvordan han fungerte/, i dette tilfellet hvordan han _ikke_ fungerte på skolen, som var relevant, fikk vi beskjed om... Ille!!! Så det er kjempebra at åpnes for full åpenhet mellom hjem og skole her, iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...