Gå til innhold

Typisk norsk mat til barnehagen?


Spirello

Anbefalte innlegg

''mattermos''

Haha - denne måtte jeg lese noen ganger...

I mitt hode ble det matter-mos (eplemos, potetmos og mattermos) Evt. Matterhorn og Mattermos.

*S* Fort gjort:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    27

  • Dorthe

    14

  • frosken

    10

  • Spirello

    10

Mest aktive i denne tråden

Østlendinger sier geitost som fellesbetegnelse på all brunost...;-)

Det er vel heller G35 vi kaller geitost og så er det ekte geitost og mysost.

Jeg blir helt gal av at noen folk kaller gulost for hvitost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller G35 vi kaller geitost og så er det ekte geitost og mysost.

Jeg blir helt gal av at noen folk kaller gulost for hvitost

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller G35 vi kaller geitost og så er det ekte geitost og mysost.

Jeg blir helt gal av at noen folk kaller gulost for hvitost

''Jeg blir helt gal av at noen folk kaller gulost for hvitost''

Nå kan jeg ikke snakke for hele Trøndelag, men jeg kjenner ingen som sier gulost tror jeg, alle her sier hvitost. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg blir helt gal av at noen folk kaller gulost for hvitost''

Nå kan jeg ikke snakke for hele Trøndelag, men jeg kjenner ingen som sier gulost tror jeg, alle her sier hvitost. :o)

Men den er jo gul. Det er fetaost og gresk parmensan som er hvit + mange andre oster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det gjør vi da ikke

Ok, så bare G35 da;-) *erte erte*

Kalte aldri G35 for geitost heller jeg, og det er den vi alltid har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir helt gal av at noen folk kaller gulost for hvitost''

Nå kan jeg ikke snakke for hele Trøndelag, men jeg kjenner ingen som sier gulost tror jeg, alle her sier hvitost. :o)

Den er jo mer gul enn hvit, men det er jo mange ting der språket ikke er 100% i samsvar med realitetene. Vi kaller jo bl a huden til "etniske nordboere" for hvit også, selv om den er lyserosabeige eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det gjør vi da ikke

''Jeg blir helt gal av at noen folk kaller gulost for hvitost''

Nå kan jeg ikke snakke for hele Trøndelag, men jeg kjenner ingen som sier gulost tror jeg, alle her sier hvitost. :o)

Noen av oss innflyttere holder hardt på gulost :) Men når sant skal sies føler jeg meg ofte litt dum når jeg sier det, for jeg hører jo at alle andre insisterer på å kalle den hvitost. Snodig greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalte aldri G35 for geitost heller jeg, og det er den vi alltid har brukt.

Da tror jeg du er et av få unntak. Mine østlandske studievenner og kolleger som opp gjennom årene har brukt brunost på brødskiva sier konsekvent geitost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det gjør vi da ikke

Sier du at du har en skive G35 på skiva ;o)

Nei, jeg sier brunost. Og hvis noen vil ha presisering, så sier jeg Gudbrandsdalsost. Geitost sier jeg kun om ekte geitost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Det gjør vi da ikke

Da tror jeg du er et av få unntak. Mine østlandske studievenner og kolleger som opp gjennom årene har brukt brunost på brødskiva sier konsekvent geitost.

Jeg tror nok ikke jeg er det. Hele min familie sier det samme, og om jg ikke husker helt feil (det _kan_ jeg selvfølglig gjøre ettersom jeg flyttet til Trøndelag for 13 år siden) så sa alle der jeg kommer ifra brunost. Min nevø og niese som fortsatt bor der sier også brunost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sier brunost. Og hvis noen vil ha presisering, så sier jeg Gudbrandsdalsost. Geitost sier jeg kun om ekte geitost

Jeg sier som morsan sier aldri brunost. Jeg sier geitost og bruker G35 hjemme. Kjøper ekte geitost innimellom da jeg liker det best men det er ikke barnemat her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi kalte alt brunost, jeg.

Ok, da skal jeg ikke skjære alle over én kam.

Jeg begynner faktisk å lure på om kanskje husbonden sier brunost, bortsett fra at han omtrent aldri sier det...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du er et av få unntak. Mine østlandske studievenner og kolleger som opp gjennom årene har brukt brunost på brødskiva sier konsekvent geitost.

Østlandet er stort da.

her jeg bor sier vi brunost om G35 og geitost om ekte vare. -og vi sier gulost om Norvegia o.l.

Der mora mi kommer fra (også østlandet) sier de rau-ost om G35 og kvit-ost om gulost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Østlendinger sier geitost som fellesbetegnelse på all brunost...;-)

''Østlendinger sier geitost som fellesbetegnelse på all brunost...;-)''

Ja, det har jeg vokst opp med, men har i voksen alder av en eller annen grunn gått mer over til betegnelsen brunost på annet enn "ekte" geitost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...