Gå til innhold

Typisk norsk mat til barnehagen?


Spirello

Anbefalte innlegg

candyqueen_83

Jeg sier "Røy" jeg og, har ikke forstått før i kveld hvordan andre uttaler det, hører ikke forskjell!

Spøker du? :o) Røy? Og du er fra Oslo? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    27

  • Dorthe

    14

  • frosken

    10

  • Spirello

    10

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83

Det er vel heller G35 vi kaller geitost og så er det ekte geitost og mysost.

Jeg blir helt gal av at noen folk kaller gulost for hvitost

Samme her, gulosten er gul, ikke hvit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Her sier vi geitost/brunost om hverandre uavhengig om det er fløtemysost, gudbrandsdalsost, heidalsost eller andre typer brunost. Kanskje ikke helt presist, men det er nå sånn det er.''

Det kan du trygt si, at det ikke er presist altså, det er jo himmelvid forskjell på de ulike brunostene. :o)

Fersk loff med smør, honning og geitost er forøvrig snadder... ;o)

Honning og geitost? Må si det hørtes en smule søtt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honning og geitost? Må si det hørtes en smule søtt ut.

Neida, geitosten er jo litt skarp og mot den søte honningen er det kjempegodt! Ikke rart jeg la på meg noen kg for noen år siden - anbefales ikke til lunsj hver dag! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er mer oppegående enn andre;-)

Ja, noen har betydelig større ordforråd enn røkla.

Om vi har noen fellesbetegnelse, er det vel at "brunost" dekker det meste - også brun geitost - ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det sies at visdom kommer med alderen...;-)

''Det sies at visdom kommer med alderen...;-)

''

Da skulle jeg ennå være ørlite visere enn deg. Når jeg tenker etter vil jeg bestandig være det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor geitost? Jeg hadde heller brukt vanlig mysost, geitosten er jo så sterk, er det mange unger som spiser ren geitost da?

Bruker mysost, men sier geitost. :) Er vel fra geita den og? Smaker det samme nesten, bare mildere.. eller? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mysost, men sier geitost. :) Er vel fra geita den og? Smaker det samme nesten, bare mildere.. eller? ;o)

''Bruker mysost, men sier geitost. :) Er vel fra geita den og? Smaker det samme nesten, bare mildere.. eller? ;o)''

Regner med du tuller når du tror fløtemysost er fra geita? Den er det ikke geitemelk i i det hele tatt. Men i G35 - gudbrandsdalsost er det litt geitemelk i for å gi den en spesiell fylde og litt skarpere smak. Har du noen gang smakt geitost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlendinger sier geitost som fellesbetegnelse på all brunost...;-)

''Østlendinger sier geitost som fellesbetegnelse på all brunost...;-)''

Ikke denne østlendingen...

Jeg er vokst opp med å si geitost, men vi brukte bare Ekte Geitost. Nå sier jeg brunost hvis jeg ikke gidder å presisere hvilken type, men vanligvis bruker jeg fullt navn. Vi kjøper Gudbransdalsost, Misværost og Ekte geitost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mysost, men sier geitost. :) Er vel fra geita den og? Smaker det samme nesten, bare mildere.. eller? ;o)

Mysost er laget av kumelk.

Geitost er laget av geitemelk.

Gudbrandsdalsost (G35) er laget av både geitmelk og kumelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her sier vi geitost/brunost om hverandre uavhengig om det er fløtemysost, gudbrandsdalsost, heidalsost eller andre typer brunost. Kanskje ikke helt presist, men det er nå sånn det er.''

Det kan du trygt si, at det ikke er presist altså, det er jo himmelvid forskjell på de ulike brunostene. :o)

Fersk loff med smør, honning og geitost er forøvrig snadder... ;o)

''Det kan du trygt si, at det ikke er presist altså, det er jo himmelvid forskjell på de ulike brunostene. :o)''

Men selv om det er mest presist å si Innherredsost eller fløtemysost osv, så er det jo ikke galt å kalle det for brunost, da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det sies at visdom kommer med alderen...;-)

''

Da skulle jeg ennå være ørlite visere enn deg. Når jeg tenker etter vil jeg bestandig være det! :P

Ingen regel uten unntak...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen har betydelig større ordforråd enn røkla.

Om vi har noen fellesbetegnelse, er det vel at "brunost" dekker det meste - også brun geitost - ikke omvendt.

Ja, det må alltid være greit å bruke overbegrepet.-) Akkurat som om man kan si gulost (evt hvitost) om både Jarlsberg og Gouda:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det kan du trygt si, at det ikke er presist altså, det er jo himmelvid forskjell på de ulike brunostene. :o)''

Men selv om det er mest presist å si Innherredsost eller fløtemysost osv, så er det jo ikke galt å kalle det for brunost, da:-)

Nei, brunost er greit, men ikke all brunost er geitost. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Er ikke opprinnelig fra Oslo da vet du!

Nei, var jo det jeg lurte på da vet du. Men har aldri hørt noen si røy før uansett hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...