Gå til innhold

Typisk norsk mat til barnehagen?


Spirello

Anbefalte innlegg

Pga. FN-dagen i morgen, skal alle barna ha med seg noe mat som er "typisk" for deres land.. De hadde f.eks nevnt fårikål og geitost fra Norge.. Men jeg står ikke å lager en fårikålkjele altså. :o)

De lager vel et slags koldtbord (vet ikke om de varmer noe mat) der barna kan smake på litt forskjellig.. Har litt dårlig tid i dag, er hjemme kl. 17.00, skal lage middag, spise og få lagt poden før jeg skal på trening 19.30. Kommer hjem etter 22 og da er det rett i seng.

Tenkte kanskje å ha med grove pannekaker med syltetøy (uten tilsatt sukker ved siden av), eller evt riskrem med rød saus. Hva synes dere? Må gå litt kjapt, for må få lagd det mens jeg fikser middag. :o) Det er 19 barn, men det skal ikke metta alle - ha med litt så de kan smake. Tenkte å ta med 10-15 pannekaker og dele dem i to, så alle som vil ha får. Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    27

  • Dorthe

    14

  • frosken

    10

  • Spirello

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg vet ikke hvor pannekakene kommer fra.

Selv hadde jeg nok kjøpt fiskekaker, kanskje laksebaserte. Det finnes nok mange steder, men det er barnevennlig og ikke helt utypisk norsk.

Men hvis halve barnehagen er allergiske mot fisk, passer det jo dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Hva med fenalår og kalde poteter? Eller flatbrød med godt smør på ved siden av?

Det vil ta mindre tid enn å steke opp pannekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1256206027' post='4235518]

Hva med fenalår og kalde poteter? Eller flatbrød med godt smør på ved siden av?

Det vil ta mindre tid enn å steke opp pannekaker.

Joa, tenkte på det først.. men liker de det da? Poden min liker ikke det, og vil jo gjerne ta med noe han liker også. Pannekaker blir billigere og :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Joa, tenkte på det først.. men liker de det da? Poden min liker ikke det, og vil jo gjerne ta med noe han liker også. Pannekaker blir billigere og :o)

Guttungen og hans små venner opp igjennom har likt det, men det er nok individuelt. Nå er det jo mer på det bordet, så de kan jo velge. Jeg bare tenkte at det var norsk jeg.

Jo, det koster jo mer. Pannekaker er veldig godt, men er det typisk norsk? Jeg vet ikke jeg altså, jeg vet bare at pannekaker er snadder :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pannekaker er ikke spesielt norsk, det er en internasjonal rett med røtter langt tilbake. I 1430 ble pannekaker nevnt i en Engelsk kokebok, men den originale ideen/oppskriften kom mest sannsynlig fra romerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker er ikke spesielt norsk, det er en internasjonal rett med røtter langt tilbake. I 1430 ble pannekaker nevnt i en Engelsk kokebok, men den originale ideen/oppskriften kom mest sannsynlig fra romerne.

Hva i all verden skyldes din spesielle innsikt i pannekakenes historie?

*tenker at det er på tide at Glimtipper kommer i gang med studiene sine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1256206581' post='4235524]

Guttungen og hans små venner opp igjennom har likt det, men det er nok individuelt. Nå er det jo mer på det bordet, så de kan jo velge. Jeg bare tenkte at det var norsk jeg.

Jo, det koster jo mer. Pannekaker er veldig godt, men er det typisk norsk? Jeg vet ikke jeg altså, jeg vet bare at pannekaker er snadder :o)

Norsk og norsk nei.. det er vel ikke det. :) Sveler da? Hehe.. Hadde ikke tenkt til å bruke en formue på dette heller. Ellers så er spekemat en god ide. er jo fort en 40-50 kr. ca per. pk med spekemat, og skal jeg ha fire sorter blir det penegr av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden skyldes din spesielle innsikt i pannekakenes historie?

*tenker at det er på tide at Glimtipper kommer i gang med studiene sine*

*ler høyt* Google ^^

Og ja - jeg burde vel i grunnen ha noe bedre å lese meg opp på enn pannekakens historie *kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt og norsk: Lefser med smør, sukker og kanel.

Hehe.. takk for tips. det sa mamma også. :o) Men vet ikke hvor glade de blir for sukker i barnehagen, men det får bare være.. for denne gang ;) tror jammen jeg går for den jeg altså. Lett å fikse i morgen tidlig og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pannekaker er ikke spesielt norsk, det er en internasjonal rett med røtter langt tilbake. I 1430 ble pannekaker nevnt i en Engelsk kokebok, men den originale ideen/oppskriften kom mest sannsynlig fra romerne.

Jøss og jøss - for en pannekakeinnsikt du har da :o) Hehe.. nei er vel ikke veldig norskt.. bare prøver å finne noe enkelt og billig jeg. :) Som jeg kan lage i dag, eller sveipe sammen på 10 min. i morra tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden skyldes din spesielle innsikt i pannekakenes historie?

*tenker at det er på tide at Glimtipper kommer i gang med studiene sine*

Forøvrig var det forberedelse, siden jeg fikk stygge blikk for å ha oversett "Pannekakedagen" her i England i år. Samboeren min syntes det var en skam at sønnen vår ikke fikk pannekaker på selve Pannekakedagen.

(Samboeren min er i overkant glad i pannekaker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig var det forberedelse, siden jeg fikk stygge blikk for å ha oversett "Pannekakedagen" her i England i år. Samboeren min syntes det var en skam at sønnen vår ikke fikk pannekaker på selve Pannekakedagen.

(Samboeren min er i overkant glad i pannekaker.)

Hva?!? Glemte du den store pannekakedagen?

Regner med at en rimelig konsekvens av dette må være pannekaker minst en gang i uken. (Du kan jo bare putte masse egg i dem, så blir det ganske ok mat...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hehe.. takk for tips. det sa mamma også. :o) Men vet ikke hvor glade de blir for sukker i barnehagen, men det får bare være.. for denne gang ;) tror jammen jeg går for den jeg altså. Lett å fikse i morgen tidlig og.

Lefser med geitost, Gudbrandsdalsost eller mysost er også en "schlager" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Norsk og norsk nei.. det er vel ikke det. :) Sveler da? Hehe.. Hadde ikke tenkt til å bruke en formue på dette heller. Ellers så er spekemat en god ide. er jo fort en 40-50 kr. ca per. pk med spekemat, og skal jeg ha fire sorter blir det penegr av det.

4 sorter trenger du ikke, holder med en. Og ikke mengder heller, for du kan ha flatbrød med godt smør på til.

Sveler, min kunnskap der stopper også ved spisingen ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?!? Glemte du den store pannekakedagen?

Regner med at en rimelig konsekvens av dette må være pannekaker minst en gang i uken. (Du kan jo bare putte masse egg i dem, så blir det ganske ok mat...*s*)

Dessverre bølles jeg til å lage pannekaker oftere enn to ganger i uka for øyeblikket. Det merkelig er at de insisterende oppfordringene aldri kommer mens sønnen vår er våken, slik at alle pannekakene tilfaller sambo.

Jeg har fått skriftlig bekreftelse på at jeg ikke skal lastes når sambo utvikler diabetes 2 i en alder av 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...