Gå til innhold

Typisk norsk mat til barnehagen?


Spirello

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    27

  • Dorthe

    14

  • frosken

    10

  • Spirello

    10

Mest aktive i denne tråden

Havregrøt! Billigere blir det ikke ;)

Sant nok, men da må jo de lage den da? Tror meningen var at vi skulle ha med noe ferdig, så de slipper å varme opp/lage i stand 19 retter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lefser med geitost, Gudbrandsdalsost eller mysost er også en "schlager" :-)

Takk for tips - hva skulle jeg gjort uten dere kloke DOL-damer? :o) Da lager jeg litt av begge deler.. og deler de i små lefseruller. :) Det liker sikkert de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er gode å ha når hjernen går i hvilemodus.. Takk for alle tips damer (eller jenter, alt ettersom hva dere foretrekker). :o)

Jeg går nok for lefseruller med sukker/smør/kanel og geitost. :) Det kan jeg fikse raskt i morra tidlig, og det tror jeg ungene liker. Skal jeg ta på smør på de med geitost og? Aldri spist det faktisk. Kan ha noe med det at jeg ikke er så glad i geitost kanskje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Sant nok, men da må jo de lage den da? Tror meningen var at vi skulle ha med noe ferdig, så de slipper å varme opp/lage i stand 19 retter. :)

Ja, tenkte jo selvsagt at dere skulle lage den selv, og ta den med i en stor, varm, gryte. Så holder den seg i det minste lunken til den skal spises :).

Men om du ikke har mulighet til å dra hjemom, evt. låne en kokeplate i barnehagen, blir det kanskje vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Dere er gode å ha når hjernen går i hvilemodus.. Takk for alle tips damer (eller jenter, alt ettersom hva dere foretrekker). :o)

Jeg går nok for lefseruller med sukker/smør/kanel og geitost. :) Det kan jeg fikse raskt i morra tidlig, og det tror jeg ungene liker. Skal jeg ta på smør på de med geitost og? Aldri spist det faktisk. Kan ha noe med det at jeg ikke er så glad i geitost kanskje. :)

Ja, litt smør må til, ellers blir det fort tørt :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Dere er gode å ha når hjernen går i hvilemodus.. Takk for alle tips damer (eller jenter, alt ettersom hva dere foretrekker). :o)

Jeg går nok for lefseruller med sukker/smør/kanel og geitost. :) Det kan jeg fikse raskt i morra tidlig, og det tror jeg ungene liker. Skal jeg ta på smør på de med geitost og? Aldri spist det faktisk. Kan ha noe med det at jeg ikke er så glad i geitost kanskje. :)

Ja, litt smør ellers blir det vel tørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte jo selvsagt at dere skulle lage den selv, og ta den med i en stor, varm, gryte. Så holder den seg i det minste lunken til den skal spises :).

Men om du ikke har mulighet til å dra hjemom, evt. låne en kokeplate i barnehagen, blir det kanskje vanskelig.

Nei, jeg leverer han kl. 7.30 jeg, og de skal ikke spise før kl. 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de ikke lov til å ha syltetøy med sukker?

Jeg prøver å tenke på å velge sunne alternativer, men dette syltetøyet er ikke godt. Jeg velger det med mindre sukker og mer bær fra Nora. Det er godt:-)

Grove pannekaker er også godt:-) Synes det er en god ide. Pannekaker er godt kaldt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød med geitost, vafler med geitost eller annet pålegg, prim er norsk også så det trenger ikke være fårikål for at det skal være norsk. Du hadde også et godt forslag selv med pannekakene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød med geitost, vafler med geitost eller annet pålegg, prim er norsk også så det trenger ikke være fårikål for at det skal være norsk. Du hadde også et godt forslag selv med pannekakene:)

Hvorfor geitost? Jeg hadde heller brukt vanlig mysost, geitosten er jo så sterk, er det mange unger som spiser ren geitost da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peppermyntete

Hvorfor geitost? Jeg hadde heller brukt vanlig mysost, geitosten er jo så sterk, er det mange unger som spiser ren geitost da?

Her sier vi geitost/brunost om hverandre uavhengig om det er fløtemysost, gudbrandsdalsost, heidalsost eller andre typer brunost. Kanskje ikke helt presist, men det er nå sånn det er.

Det var stor stas å komme på setra å få ekte geitost da jeg var liten. Jeg går ut fra at det finnes barn som synes det samme også i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor geitost? Jeg hadde heller brukt vanlig mysost, geitosten er jo så sterk, er det mange unger som spiser ren geitost da?

Østlendinger sier geitost som fellesbetegnelse på all brunost...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sier vi geitost/brunost om hverandre uavhengig om det er fløtemysost, gudbrandsdalsost, heidalsost eller andre typer brunost. Kanskje ikke helt presist, men det er nå sånn det er.

Det var stor stas å komme på setra å få ekte geitost da jeg var liten. Jeg går ut fra at det finnes barn som synes det samme også i dag.

''Her sier vi geitost/brunost om hverandre uavhengig om det er fløtemysost, gudbrandsdalsost, heidalsost eller andre typer brunost. Kanskje ikke helt presist, men det er nå sånn det er.''

Det kan du trygt si, at det ikke er presist altså, det er jo himmelvid forskjell på de ulike brunostene. :o)

Fersk loff med smør, honning og geitost er forøvrig snadder... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlendinger sier geitost som fellesbetegnelse på all brunost...;-)

*Tsk tsk tsk* Det ante meg, har selv et søskenbarn som gjør det (i alle fall da vi var barn), men klarte ikke å dy meg. ;o) Det er jo himmelvid forskjell på de ulike typene brunost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker er ikke spesielt norsk, det er en internasjonal rett med røtter langt tilbake. I 1430 ble pannekaker nevnt i en Engelsk kokebok, men den originale ideen/oppskriften kom mest sannsynlig fra romerne.

''Pannekaker er ikke spesielt norsk''

Når skal man sette tidsgrensa for hva som er norskt, da? I dag vil vel mange se på det som "typisk norsk" å spise pottitter, men det spiste man jo ikke i middelalderen. Eller hva med risgrøt? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Tsk tsk tsk* Det ante meg, har selv et søskenbarn som gjør det (i alle fall da vi var barn), men klarte ikke å dy meg. ;o) Det er jo himmelvid forskjell på de ulike typene brunost.

Ja, enig. Som barn likte jeg veldig godt min tantes hjemmelagde geitost - helt mørk og ganske besk. Kan minne litt om den som kalles stølstype. Nå er jeg ikke så begeistret for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- mattermos? ;-)

''mattermos''

Haha - denne måtte jeg lese noen ganger...

I mitt hode ble det matter-mos (eplemos, potetmos og mattermos) Evt. Matterhorn og Mattermos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Pannekaker er ikke spesielt norsk''

Når skal man sette tidsgrensa for hva som er norskt, da? I dag vil vel mange se på det som "typisk norsk" å spise pottitter, men det spiste man jo ikke i middelalderen. Eller hva med risgrøt? ;-)

Vel, la meg si det sånn: Om et av barna hadde indisk opprinnelse, men moren sendte med han hamburgere, for det har de spist i India veldig lenge - så hadde jeg nok blitt litt skuffet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...