Gå til innhold

Typisk norsk mat til barnehagen?


Spirello

Anbefalte innlegg

Jeg sier som morsan sier aldri brunost. Jeg sier geitost og bruker G35 hjemme. Kjøper ekte geitost innimellom da jeg liker det best men det er ikke barnemat her i huset.

Du er jo fra Oslo, så kanskje det er et hovedstadsfenomen?

Velkommen tilbake forresten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    27

  • Dorthe

    14

  • frosken

    10

  • Spirello

    10

Mest aktive i denne tråden

Ok, da skal jeg ikke skjære alle over én kam.

Jeg begynner faktisk å lure på om kanskje husbonden sier brunost, bortsett fra at han omtrent aldri sier det...;-)

Jeg er oppdratt av to ikke-østlendinger, så det kan hende jeg er avviker...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Østlendinger sier geitost som fellesbetegnelse på all brunost...;-)''

Ja, det har jeg vokst opp med, men har i voksen alder av en eller annen grunn gått mer over til betegnelsen brunost på annet enn "ekte" geitost.

Det sies at visdom kommer med alderen...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppdratt av to ikke-østlendinger, så det kan hende jeg er avviker...*s*

*S* Jeg prøver å legge hodet i bløt og huske hva mannen i huset sier her, men det er helt borte.

Tror svigermor sier geitost. Og beken (ikke beiken) (for "bacon").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlandet er stort da.

her jeg bor sier vi brunost om G35 og geitost om ekte vare. -og vi sier gulost om Norvegia o.l.

Der mora mi kommer fra (også østlandet) sier de rau-ost om G35 og kvit-ost om gulost.

Ja, det er sant. Jeg burde sagt "Oslo-folk" og nærmeste omegn. Det er vel stor sannsynlighet for at folk på Dokka eller i Folldal ikke snakker likt som dem i Oslo! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*S* Jeg prøver å legge hodet i bløt og huske hva mannen i huset sier her, men det er helt borte.

Tror svigermor sier geitost. Og beken (ikke beiken) (for "bacon").

Jeg sier også beken eller i hvert fall sa jeg det før. Vet ikke helt hva jeg sier nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*S* Jeg prøver å legge hodet i bløt og huske hva mannen i huset sier her, men det er helt borte.

Tror svigermor sier geitost. Og beken (ikke beiken) (for "bacon").

Trodde kanskje hun ville sagt gjetost og ikke geitost, hvis hun først sier beken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også beken eller i hvert fall sa jeg det før. Vet ikke helt hva jeg sier nå.

*he he* Jeg får nesten fnatt av beken. Det er nesten verre enn Flettfrid;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde kanskje hun ville sagt gjetost og ikke geitost, hvis hun først sier beken?

Ja, kanskje det?

Men jeg ville sagt gjetost selv. Ihvertfall før i tida... Bruker ikke diftingen -ei der jeg kommer fra. Nå er jeg vel miljøskadd etter over 20 år i Oslo-området;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, kanskje det?

Men jeg ville sagt gjetost selv. Ihvertfall før i tida... Bruker ikke diftingen -ei der jeg kommer fra. Nå er jeg vel miljøskadd etter over 20 år i Oslo-området;-)

Min yndlingshistorie vedr. dialekt og diftonger, er moren min som ikke har "åi" i sin dialekt. Nabogutten hjemme måtte finne seg i å bli kalt "Røy" til enhver tid. Det verste var at han lød kallenavnet uten å mukke...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yndlingshistorie vedr. dialekt og diftonger, er moren min som ikke har "åi" i sin dialekt. Nabogutten hjemme måtte finne seg i å bli kalt "Røy" til enhver tid. Det verste var at han lød kallenavnet uten å mukke...*s*

Sikker for sen med denne kommentaren, men jeg har aldri klart å uttale Roy riktig, alle bare ler. Nå skjønner jeg hvorfor og tror kanskje jeg skal klare det neste gang. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det gjør vi vel ikke

Ja, det er sant. Jeg burde sagt "Oslo-folk" og nærmeste omegn. Det er vel stor sannsynlighet for at folk på Dokka eller i Folldal ikke snakker likt som dem i Oslo! ;-)

Jojo, men jeg er fortsatt Oslofolk og nærmeste omegn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker for sen med denne kommentaren, men jeg har aldri klart å uttale Roy riktig, alle bare ler. Nå skjønner jeg hvorfor og tror kanskje jeg skal klare det neste gang. Takk!

Hvordan uttaler du Roy da? Er ikke vanlig uttale "Råj"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yndlingshistorie vedr. dialekt og diftonger, er moren min som ikke har "åi" i sin dialekt. Nabogutten hjemme måtte finne seg i å bli kalt "Røy" til enhver tid. Det verste var at han lød kallenavnet uten å mukke...*s*

*he he*

Ikke alltid så lett dette med uttale av navn. Leste om en bergenser som byttet navn fra Trond til Trånn, fordi han var lei av ikke-bergensere/-vestlendinger som ikke klarte å uttale navnet hans slik han var vant til:-)

Jeg har vokst opp med å uttale navn med trykk på første stavelse - Ann-ita istedenfor An-iiita osv, samt æ-lyd i en del navn med e, som f eks Mætte og Bænte. Jeg skal love deg at jeg måtte slutte med det litt bråkvikt da jeg flyttet til Oslo...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker for sen med denne kommentaren, men jeg har aldri klart å uttale Roy riktig, alle bare ler. Nå skjønner jeg hvorfor og tror kanskje jeg skal klare det neste gang. Takk!

Jeg flirer fortsatt ved tanken på hvordan moren min omtalte nabogutten, men jeg tror kanskje aldri hun helt skjønte hva vi lo av...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...