Gå til innhold

Greit å sjekke 10-åringens mobil?


Mandolaika

Anbefalte innlegg

Min 10-åring (gutt i 5. kl.) fikk egen mobil nå i år, siden han ikke lenger skulle gå på sfo, men gå hjem og være alene noen timer.

Han tekster litt med kompiser, mottar litt bilder, låter, meldinger osv., bruker ikke mye penger på den. Av og til sjekker jeg kjapt mobilen for å se hva han egentlig holder på med, men jeg gjør det med blandede følelser, for jeg er usikker på om det er helt greit av meg å sjekke den. Han får ikke sjekke min mobil...., men det er jo litt forskjell.

I kveld fikk han plutselig en sms kl. 22:30! Den måtte jeg bare sjekke. Det var noe helt uskyldig fra en kompis.

Er det riktig av meg å sjekke? Jeg mener, han er 10 år og jeg vil ha litt kontroll på hva han holder på med. På den annen side føler jeg at jeg "åpner posten" hans, hvis dere skjønner, og det skal man jo ikke gjøre.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det synes jeg er helt greit så lenge han er 10 år, når han nærmer seg 30 bør man kanskje rygge litt.

Jeg synes jeg har rett og plikt til det, hvis du skjønner, men samtidig føler jeg meg ikke 100 % komfortabel med det. Hvis han en sjelden gang ser at jeg sjekker, lurer han på hvorfor, for han får jo ikke sjekke min...

Jeg kommer nok til å sjekke en god stund framover, men neppe etter at han har fylt 18 da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke spørre ham om å få se på mobilen mens han er ved siden av deg slik at han vet at du har kontroll. Det gjør jeg med min 11-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Jeg synes jeg har rett og plikt til det, hvis du skjønner, men samtidig føler jeg meg ikke 100 % komfortabel med det. Hvis han en sjelden gang ser at jeg sjekker, lurer han på hvorfor, for han får jo ikke sjekke min...

Jeg kommer nok til å sjekke en god stund framover, men neppe etter at han har fylt 18 da. :-)

Jeg skjønner utmerket at du gjør det og ville gjort det selv om jeg var i din situasjon. At du ikke synes det er helt ok vitner jo bare om at du har hodet på rett sted, -det er aldri ok å sjekke andres post, men nå er dette et barn det gjelder. Viser bare at du bryr deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke spørre ham om å få se på mobilen mens han er ved siden av deg slik at han vet at du har kontroll. Det gjør jeg med min 11-åring.

Hender jeg gjør det slik også, men den sms-en han fikk nå sent i kveld etter at han hadde lagt seg, sjekket jeg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner utmerket at du gjør det og ville gjort det selv om jeg var i din situasjon. At du ikke synes det er helt ok vitner jo bare om at du har hodet på rett sted, -det er aldri ok å sjekke andres post, men nå er dette et barn det gjelder. Viser bare at du bryr deg.

Takk for det. Det er litt vanskelig, fordi jeg både vil ha kontroll på ham (jeg er en mor som er redd for å glippe i enkelte ting bare fordi jeg f.eks. har vært for naiv) og samtidig vil jeg lære ham at man må respektere andre menneskers privatliv og grenser.

Jeg får bare forklare ham godt hvorfor jeg sjekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er både naturlig og ansvarlig å sjekke små barns bruk av mobil (og andre elektroniske medier). Særlig i starten.

Samtidig snakke med barnet om hvorfor du gjør det,

Det er mange fallgruver for barna, både i forhold til dyre nedlastninger, abonnementstjenester o.l. som man kan havne uforvarende i. Men også viktig å følge litt med på innholdet i SMSer med tanke på f.eks. "ekle meldinger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etter min oppfatning greit, men jeg ville gjort det klart over for 10-åringen at du sjekker. Det er ditt ansvar som voksen å sørge for at barnet er trygt og ikke utsettes for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo et vanskelig spørsmål, på den ene siden skal en ti-åring ha rett til et privatliv, på den andre siden har dere som foreldre plikt til å passe på og holde øye med hva som foregår. Det er visst også en del mobbing etc via mobil, så jeg ville absolutt sjekket iblant.

Men jeg ville ikke gjort det uten at han visste om det. Ikke nødvendigvis at du sier "nå skal jeg sjekke mobilen din", men at han vet at du vil gjøre det med ujevne mellomrom. Da vet han om det, og hvis det er noe som er veldig viktig for ham å holde hemmelig har han mulighet til å slette det med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før mine barn fikk mobil fikk de beskjed om at jeg skulle ha rett itl å sjekke den. Det samme gjelder databruk, de har ikke egne konto med egne passord på datamaskinen, og jeg sjekker loggen med jevne mellomrom, og har de sider med passord vet de at jeg kan kreve å få se hva de gjør på disse sidene.

Greit og relativt trygt, men man kan jo aldri være 100% sikker på at det ikke skjer noe som ikke burde skje hverken på mobil eller data.

En annen ting med mobil er at man kan ha spesifisert faktura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes foreldre har rett til å sjekke ungenes mobiltelefoner, på samme måte som jeg synes de har rett til å sjekke loggen på PC'en for å se hva de driver med der.

Selv inngikk jeg en avtale med min datter før hun fikk både mobiltelefon og PC, om at jeg og hennes far har lov til å sjekke både mobil og PC, hun er fullstendig klar over at vi gjør det innimellom og synes det er greit:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamsemor

Her i huset avtalte vi før de fikk mobil at vi foreldre skulle ha tilgang til å sjekke innholdet innimellom.

Den samme avtalen har vi når det gjelder data, på MSN har de logg, på Nettby har vi tilgang til passordene.

Snoker ikke inne på tingene deres, et par ganger har det vært tilløp til ufine ting, slik at de har vist oss historikken helt av seg selv.

Skolen her minner oss også på innimellom at når barna er så små som 8 - 12 år, så er det greit at foreldrene har en viss oversikt over hva som foregår.

Jentene her i huset er somsagt inneforstått med at vi sjekker innimellom. Og da føler jeg at det er OK når vi gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker jevnlig min 9-årige datters mobil, dvs vi setter oss ned sammen og jeg/pappa'n ber henne vise hva som har skjedd på mobilen siden sist. Vil liksom ikke gjøre det til en "hemmelig" greie, men at hun er med på det.

Det er jo jeg og pappa'n som betaler for både tlf og bruk, og siden hun er langt under myndighetsalder synes jeg det er rett og rimelig at vi foreldre har en viss oversikt enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det et 2-4 ganger i året. Jeg sjekker da hvem ho ringer/sender SMS til og hvem ho får fra. Jeg leser ikke innholdet.

Jeg gjør det da ho ikke ser det.

I tillegg snakker vi en del om det. Hva som er OK å sende, og hva som kan gjøre at andre blir lei seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg gjør det et 2-4 ganger i året. Jeg sjekker da hvem ho ringer/sender SMS til og hvem ho får fra. Jeg leser ikke innholdet.

Jeg gjør det da ho ikke ser det.

I tillegg snakker vi en del om det. Hva som er OK å sende, og hva som kan gjøre at andre blir lei seg.

Hvorfor leser du ikke innholdet? Hva er vitsen med å sjekke da? Det er vel for å se om barna skriver noe ekkelt, farlig til hverandre at man sjekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor leser du ikke innholdet? Hva er vitsen med å sjekke da? Det er vel for å se om barna skriver noe ekkelt, farlig til hverandre at man sjekker?

Jeg gjør det for å sjekke at ho ikke har kontakt med "feil" mennesker. Så dersom ho får melding fra noen jeg ikke kjenner, så ville jeg sjekket det.

Men jeg føler at jeg tråkker inn i hennes privatliv.

Dersom jeg skal sjekke innholdet så vil jeg helt klart snakke men henne først og sjekke det sammen med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...