Gå til innhold

Alkohol - 16 år


fyrlykt

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg blir gal av min 16-åring som så langt har oppført seg eksemplarisk, men etter at han begynte på videregående har fått venner som synes at man skal ha fjortisfylla som 16-åring og ikke som 18-åring.

Min holdning til alkohol til barn under 18 er at det er helt uaktuelt for meg å tillate at han drikker og fester.

De fleste andre foreldre her i bygda ser nok gjennom fingrene når det gjelder dette, og noen forteller åpenlyst at de forsyner sin 16-åring med rusbrus.

Jeg hverken kan eller vil tillate min 16-åring å drikke alkohol, og etter at han kom full hjem har han fått nye grenser som innebærer ingen overnatting hos venner som liker å feste, hjem i elleve-tiden, da blir han hentet av meg.

Men det er så utrolig vanskelig synes jeg, det virker som han er den eneste i vennegjengen som ikke får lov til å drikke. Han legger heller ikke skjul på at han ønsker å feste som de andre vennene.

Hva i alle dager kan man gjøre?

Må legge til at han har opplevd lite drikking blant voksne i sin oppvekst, her hjemme har det aldri vært festet, knapt et glass vin til maten en gang pr. år.

Det jeg frykter mest er at han i ruset tilstand gjør noe dumt (vi har hatt mange selvmord blant ungdommer som har vært fulle), eller at han fristes til å prøve andre rusmidler.

Han er også med i en gruppe på nettet som er for legalisering av cannabis......... men jeg tror ikke han har forsøkt det. Han røyker ikke, det ville jeg luktet. Men hvem vet, man kan jo ikke overvåke han døgnet rundt.

Huff og huff dette er ikke enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal skrive under på at det ikke er enkelt.

Det er svært få som venter til de er 18 med å drikke. Hvis man trekker fra dem som ikke har venner og de som er strengt religiøse er det enda færre. Det er bare fakta.

Min tilnærming til dette - særlig også fordi min under-18-åring trengte venner, ikke hadde utallige venner fra før, var at dette bare var noe jeg måtte tolerere.I tillegg til at jeg ikke har glemt at jeg langtfra var 18 da jeg begynte å feste.

Resultatet var et par ganger at h*n ble litt for full, men siden ikke vi var så hyperstrenge på dette punktet, fikk jeg vite om det og h*n ble tatt vare på og hentet hjem. Hvis h*n hadde visst at det ville bli kjeft og sanksjoner, hadde vi nok ikke fått vite om det. Her har h*n visst at jeg kunne ringes etter i alle situasjoner, uansett om det var problem for seg selv eller venner.

Og egentlig er det jo litt kjekt at de første erfaringene, hvor de finner ut at "dette var for mye, må moderere meg litt mer" kommer mens foreldrene fortsatt har ansvaret og ikke som 18-åring på hybel hvor ingen har ansvaret lenger... Tenker jeg. Her har det gått veldig bra, føler meg veldig trygg på at h*n nå som nærmere 20-åring vet sine egne grenser.

Men, enkelt er det uansett ikke - det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol og tenåringer er en vanskelig balansegang, ja.

''Det jeg frykter mest er at han i ruset tilstand gjør noe dumt''

Det jeg syns er viktig, er at man ikke må være så streng at de ikke tør å dra hjem hvis de drikker for mye. Da er det de virkelig gale tingene kan skje! Sovne og fryse i hjel i i snøfonn, f.eks., fordi man var redd mor skulle bli sint for at man kom dritings hjem. Man kan være tydelig på at man ikke liker at de drikker, ikke kjøpe alkohol til dem, ha litt restriktive innetider osv., men samtidig si at dette er deres valg. Og velger de dumt, og drikker seg full, MÅ de likevel komme hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil jo bare det beste for henne

Synes innlegget til Katt-ja er veldig bra. Har også en tenåring som er noen dager unna sin 17 års dag. Hun vet at jeg aldri kommer til å "velsigne" at hun drikker før hun er 18, det er heller ikke aktuelt å forsyne henne med noe som helst. Men samtidig så vet jeg at hvis hun nå skulle "snuble" underveis så er hun trygg nok til å ta kontakt med oss.....

er så enig så enig at det er driiiiitvanskelig (beklager ordbruken, en synes den passer) å ha barn i den alderen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol og tenåringer er en vanskelig balansegang, ja.

''Det jeg frykter mest er at han i ruset tilstand gjør noe dumt''

Det jeg syns er viktig, er at man ikke må være så streng at de ikke tør å dra hjem hvis de drikker for mye. Da er det de virkelig gale tingene kan skje! Sovne og fryse i hjel i i snøfonn, f.eks., fordi man var redd mor skulle bli sint for at man kom dritings hjem. Man kan være tydelig på at man ikke liker at de drikker, ikke kjøpe alkohol til dem, ha litt restriktive innetider osv., men samtidig si at dette er deres valg. Og velger de dumt, og drikker seg full, MÅ de likevel komme hjem!

Veldig enig!

Man bør ikke være _for_ streng, og så bør man være tilgjengelig og kjørbar inntil de har kommet seg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol og tenåringer er en vanskelig balansegang, ja.

''Det jeg frykter mest er at han i ruset tilstand gjør noe dumt''

Det jeg syns er viktig, er at man ikke må være så streng at de ikke tør å dra hjem hvis de drikker for mye. Da er det de virkelig gale tingene kan skje! Sovne og fryse i hjel i i snøfonn, f.eks., fordi man var redd mor skulle bli sint for at man kom dritings hjem. Man kan være tydelig på at man ikke liker at de drikker, ikke kjøpe alkohol til dem, ha litt restriktive innetider osv., men samtidig si at dette er deres valg. Og velger de dumt, og drikker seg full, MÅ de likevel komme hjem!

Han vet at han kan ringe meg når som helst, og da han kom hjem full ble det ingen huskestue her. Kua har da vært kalv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, slikt er kjempevanskelig. Men all forskning viser at ungdom som ikke får lov til å drikke av sine foreldre drikker mindre. Så stå på videre og følg han opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det fortsatt greit med ham på skolen? Grunnen til at jeg spør om dette, er at reduksjon i skoleprestasjonene ofte er en første indikator på at ungdom roter litt mer enn de bør.

Jeg ønsker også at ungdom skal begynne å drikke seneste mulig, og at de skal drikke minst mulig. Har allikevel ikke tro på altfor "militante regimer" i forsøket på å unngå alkohol. Hvis du ikke får til en eller annen form for samarbeid med gutten rundt dette, så vil han uansett kunne sabotere hva du enn forsøker å sette opp som regler. Hva sier han selv? Hvilke regler mener han skal gjelde? (Mener ikke at hans ønsker nødvendigvis skal få være avgjørende, men de må i det minste frem i et forsøk på å finne noen regler dere kan være enige om).

Jeg har ikke egne barn, men har stadig noen femtenåringer på helgebesøk, og merker jeg er glad så lenge de ikke ser ut til å bruke alkohol. Vi snakker også mye om det, men jeg har ingen tro på at de kommer til å være totalavholdende til de er 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at 16 åringer drikker MER vanlig enn att det

aldri blitt tatt en glass hjemme....

Hold ut, la han få være med venner og bli voksen mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du har faste regler når det gjelder overnatting og innetid. Sønnen din trenger faste rammer nå.

Det er "irriterende" å ha så "firkantet" foreldre, men alt i alt er det godt å være passet på. :o)

STÅ PÅ. Om noen år er han forhåpentligvis student, og flyttet ut hjemmefra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra krokodille

Vil bare si at en god dialog om dette er veldig viktig. Ungdommen må lære seg de negative og postive sidene ved alkohol. Jeg er for at ungdom gradvis blir voksne, ikke sånn pang når de blir 18 år.

Jeg mener man bør ha et så åpent forhold at har 17-åringen smakt på en øl, så skal han tørre å si dette hjemme uten at det blir baluba. Jeg er for å kunne diskutere på et saklig nivå.

Når det er sagt så har jeg oppdratt noen ungdommer selv. Det har gått bra med dem hittil. Men jeg har "reddet" et par av deres venner som har drukket seg drita full og syk. Disse torde på død og liv ikke dra hjem fordi de ville bli så enormt sinte. De skammet seg selvsagt og jeg tviler på at dette skjedde igjen på lang tid.

Det går ikke an å behandle to ungdommer likt har jeg erfart. Noen er jo så rolige at det kunne ikke falle dem inn å drikke alkohol før de blir 30, mens andre har sin alkoholdebut som 14-åring. Da må jo konsekvensene bli forskjellige også så klart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil jo bare det beste for henne

Vil bare si at en god dialog om dette er veldig viktig. Ungdommen må lære seg de negative og postive sidene ved alkohol. Jeg er for at ungdom gradvis blir voksne, ikke sånn pang når de blir 18 år.

Jeg mener man bør ha et så åpent forhold at har 17-åringen smakt på en øl, så skal han tørre å si dette hjemme uten at det blir baluba. Jeg er for å kunne diskutere på et saklig nivå.

Når det er sagt så har jeg oppdratt noen ungdommer selv. Det har gått bra med dem hittil. Men jeg har "reddet" et par av deres venner som har drukket seg drita full og syk. Disse torde på død og liv ikke dra hjem fordi de ville bli så enormt sinte. De skammet seg selvsagt og jeg tviler på at dette skjedde igjen på lang tid.

Det går ikke an å behandle to ungdommer likt har jeg erfart. Noen er jo så rolige at det kunne ikke falle dem inn å drikke alkohol før de blir 30, mens andre har sin alkoholdebut som 14-åring. Da må jo konsekvensene bli forskjellige også så klart...

'' Noen er jo så rolige at det kunne ikke falle dem inn å drikke alkohol før de blir 30, mens andre har sin alkoholdebut som 14-åring. Da må jo konsekvensene bli forskjellige også så klart...''

Hva synes du er en passende konsekvens?

at man blir småfull?

Hvis det er reakjsoner du mener så lurer jeg litt på hva en adekvat reaskjon burde være på en 30 åring som debuterer?

hehe.... (sorry, klarte ikke å dy meg) ikke ta det alt for ille opp! ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fru krokodille

'' Noen er jo så rolige at det kunne ikke falle dem inn å drikke alkohol før de blir 30, mens andre har sin alkoholdebut som 14-åring. Da må jo konsekvensene bli forskjellige også så klart...''

Hva synes du er en passende konsekvens?

at man blir småfull?

Hvis det er reakjsoner du mener så lurer jeg litt på hva en adekvat reaskjon burde være på en 30 åring som debuterer?

hehe.... (sorry, klarte ikke å dy meg) ikke ta det alt for ille opp! ;))

30-åringen må selvsagt få husarrest, hehe :-). Litt dustete skrevet.

Hadde 14-åringen min kommet hjem full, hadde han ikke fått lov å være ute i det hele tatt på et par helger, tenker jeg. I tillegg hadde det blitt en meget kontrollerende tilværelse for han i lang tid framover.

Det viktigste er nok likevel å skape gode holdninger, at ungdommene skjønner at det er farlig og skadelig for hjernen å drikke alkohol i ten-årene. Da kan de ihvertfall skjønne hvorfor foreldrene er strenge på dette området.

I tillegg er det også bra om de får et så normalt forhold til alkohol som mulig den dagen de har lov til å drikke. Det er forskjell på to øl og en flaske brennevin f.eks.

Ellers synes jeg dette er et kjempevanskelig tema. Ikke alltid lett å være mamma og pappa og skal forsøke å gjøre det rette oppe i alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil jo bare det beste for henne

30-åringen må selvsagt få husarrest, hehe :-). Litt dustete skrevet.

Hadde 14-åringen min kommet hjem full, hadde han ikke fått lov å være ute i det hele tatt på et par helger, tenker jeg. I tillegg hadde det blitt en meget kontrollerende tilværelse for han i lang tid framover.

Det viktigste er nok likevel å skape gode holdninger, at ungdommene skjønner at det er farlig og skadelig for hjernen å drikke alkohol i ten-årene. Da kan de ihvertfall skjønne hvorfor foreldrene er strenge på dette området.

I tillegg er det også bra om de får et så normalt forhold til alkohol som mulig den dagen de har lov til å drikke. Det er forskjell på to øl og en flaske brennevin f.eks.

Ellers synes jeg dette er et kjempevanskelig tema. Ikke alltid lett å være mamma og pappa og skal forsøke å gjøre det rette oppe i alt dette.

:)

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg (om at det er vanskelig)

Står midt opp i det med to stk barn på 17 og 15. Jeg har lagt meg på en streng men kjærlig linje. De vet at de ikke får min velsignelse til å drikke før de har alder til å skaffe seg det selv. Vi har snakket mye om tema og hvor jeg står. Samtidg er jeg trygg på at _om_ de skulle gjøre noe som de vet jeg ikke vil sette pris på, så vil de likevel turde ta kontakt med oss hjemme. Vi kan ikke annet enn å gjøre vårt beste. Mest sannsynlig går det bra med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...