Gå til innhold

Slutte med nattamming?


Rith

Anbefalte innlegg

Jøss, er det fler enn meg som har ammet så lenge?! Jenta mi er 19 mnd, og våkner fortsatt og ber om litt nattmat/frokost mellom fem og seks om morgenen, og det får hun.

Da hun var ni mnd sluttet hun med pupp på dagtid, helt av seg selv, og nattpuppen sluttet hun med da hun var ti mnd. Da var det igjen sengekantpuppen morgen og kveld. Kvelden kuttet vi ut ved en tilfeldighet (jeg kom for seint hjem en dag) da hun var 14 mnd, og hun ba aldri om den... Men morgenpuppen har blitt flyttet gradvis tidligere og tidligere, til den nå ofte er klokken fem. Jeg synes det er helt ok å gi den, for da får vi sove kanskje til klokken halv åtte etterpå:-)

Men jeg blir altså sett veldig rart på! Merkelig egentlig, jeg synes ikke det er noe galt i det jeg gjør, men merker at jeg kvier meg litt for å innrømme at jeg gjør dette, fordi til og med vennene mine synes jeg er veldig sær på grunn av dette. Jeg forstår at jeg blir snakket om når jeg ikke er der... Det plager ikke meg så allverden, men det er trist at det skal være slik!

(Jeg har forøvrig en diffus øvre grense altså! Har jo sett andre amme til ungene er fem år, men dette er ikke for meg)

Har du aldri fått underlige blikk eller blitt snakket om på grunn av at du ammet så lenge?

Jeg ammet mine til de var 22 mnd (da var jeg gravid med nr. 2 og syntes det var greit å slutte før nestemann ble født) og ca. 3 år. Jeg opplevde lite kommentarer til det, men jeg ammet jo ikke noe særlig offentlig de siste årene, da. De gangene jeg gjorde det, var det ingen sure miner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss, er det fler enn meg som har ammet så lenge?! Jenta mi er 19 mnd, og våkner fortsatt og ber om litt nattmat/frokost mellom fem og seks om morgenen, og det får hun.

Da hun var ni mnd sluttet hun med pupp på dagtid, helt av seg selv, og nattpuppen sluttet hun med da hun var ti mnd. Da var det igjen sengekantpuppen morgen og kveld. Kvelden kuttet vi ut ved en tilfeldighet (jeg kom for seint hjem en dag) da hun var 14 mnd, og hun ba aldri om den... Men morgenpuppen har blitt flyttet gradvis tidligere og tidligere, til den nå ofte er klokken fem. Jeg synes det er helt ok å gi den, for da får vi sove kanskje til klokken halv åtte etterpå:-)

Men jeg blir altså sett veldig rart på! Merkelig egentlig, jeg synes ikke det er noe galt i det jeg gjør, men merker at jeg kvier meg litt for å innrømme at jeg gjør dette, fordi til og med vennene mine synes jeg er veldig sær på grunn av dette. Jeg forstår at jeg blir snakket om når jeg ikke er der... Det plager ikke meg så allverden, men det er trist at det skal være slik!

(Jeg har forøvrig en diffus øvre grense altså! Har jo sett andre amme til ungene er fem år, men dette er ikke for meg)

Har du aldri fått underlige blikk eller blitt snakket om på grunn av at du ammet så lenge?

Underlige blikk - nei - men man ammer jo sjeldent store barn offentlig, det blir jo vanligvis bare kvelds- og/eller morgenpupp når de er store.

Jeg tror de som kjenner meg bare har gitt meg opp. En av de andre mammaene i barnehagen ble temmelig overrasket - men stort sett er det lite kommentarer.

Størstemann ble forøvrig avvendt da hun var to år og fire mnd (mitt valg), minsten ble tre år i mai og får kveldspupp ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg tror det er ganske vanlig (og nødvendig?) at så små babyer får melk på natta, så lenge de ikke har begynt å spise særlig fast føde ennå.

Nattamming er også viktig for å opprettholde en god melkeproduksjon.

Når babyen blir eldre og spiser grøt eller annen mat kan man kutt ut nattammingen eller fortsette ettersom hva man ønsker selv.

''Jeg tror det er ganske vanlig (og nødvendig?) at så små babyer får melk på natta, så lenge de ikke har begynt å spise særlig fast føde ennå.

Nattamming er også viktig for å opprettholde en god melkeproduksjon.

''

Det der er bare tull. Min yngste sluttet helt av seg selv med nattamming da han var 7-8 uker, like fullt fullammet jeg ham til han var 6 måneder, og fortsatte med amming ytterligere 5 måneder.

Melkeproduksjonen tilpasser seg etterspørselen, og når det ikke skjer amming på natta produseres heller ikke særlig med melk da. Fantastisk innretning, egentlig! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror det er ganske vanlig (og nødvendig?) at så små babyer får melk på natta, så lenge de ikke har begynt å spise særlig fast føde ennå.

Nattamming er også viktig for å opprettholde en god melkeproduksjon.

''

Det der er bare tull. Min yngste sluttet helt av seg selv med nattamming da han var 7-8 uker, like fullt fullammet jeg ham til han var 6 måneder, og fortsatte med amming ytterligere 5 måneder.

Melkeproduksjonen tilpasser seg etterspørselen, og når det ikke skjer amming på natta produseres heller ikke særlig med melk da. Fantastisk innretning, egentlig! *S*

Heldig du da :-)

Som fikk reddet nattesøvnen såpass tidlig.

Jeg tror nå likevel at det er mest vanlig at så små barn ammes en eller flere ganger på natta. Unntak finnes selvsagt.

En ting er når babyen av seg selv sover over nattmåltidet slik som din, men å gå aktivt inn for å avvenne fra nattamming før de får fast føde synes jeg blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Heldig du da :-)

Som fikk reddet nattesøvnen såpass tidlig.

Jeg tror nå likevel at det er mest vanlig at så små barn ammes en eller flere ganger på natta. Unntak finnes selvsagt.

En ting er når babyen av seg selv sover over nattmåltidet slik som din, men å gå aktivt inn for å avvenne fra nattamming før de får fast føde synes jeg blir feil.

''Jeg tror nå likevel at det er mest vanlig at så små barn ammes en eller flere ganger på natta''

Jeg har aldri sagt noe annet. Mitt poeng var at melkeproduksjonen tilpasser seg etterspørselen, og at "manglende" nattamming ikke behøver å gå utover den totale amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg slutter ikke å gi henne denne ene morgen/nattpuppen fordi andre mener noe om det, men det er ikke det jeg roper høyest om heller! Og det er litt leit at det skal føles som noe en bør skjule...

Trenden er tydeligvis å gi erstatning fra tidligst mulig, å vente på å komme ut i arbeidslivet igjen, å ha barnevakt og la ungen sove borte mest mulig, å sitte på kafè med venner mens barnet venter i vogna, å komme seg på byen før ungen er to mnd gammel - rett og slett å ikke la barnet forandre måten du lever på! Og det er helt uforståelig for meg...

Det er helt sikkert riktig for noen, men hvorfor er det ikke også lov å være "gammeldags" mamma, å velge å sette seg selv litt til side de få årene man er så heldig å ha små barn?!?

''Trenden er tydeligvis å gi erstatning fra tidligst mulig, å vente på å komme ut i arbeidslivet igjen, å ha barnevakt og la ungen sove borte mest mulig, å sitte på kafè med venner mens barnet venter i vogna, å komme seg på byen før ungen er to mnd gammel - rett og slett å ikke la barnet forandre måten du lever på!''

Jeg synes ikke det å styre ammingen i retning av normale søvnmønstre etterhvert som barnet ikke lenger er spedbarn henger sammen med de andre tingene du nevner. At man ønsker å slutte med nattamming, og derved få mer søvn og overskudd til å ta seg av barn på dagtid, behøver ikke bety at man gir tillegg eller lar barne lide på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg tror nå likevel at det er mest vanlig at så små barn ammes en eller flere ganger på natta''

Jeg har aldri sagt noe annet. Mitt poeng var at melkeproduksjonen tilpasser seg etterspørselen, og at "manglende" nattamming ikke behøver å gå utover den totale amming.

Her er hva Ammehjelpen sier om nattamming:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=65

Jeg har egentlig tatt det for gitt at amming om natten øker den totale melkeproduksjonen pga prolaktinutskillelsen som er høyest da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det vanlig å amme på natta når barnet er så lite som 4 mnd.

Etter rundt 6 mnd trenger de fleste babyer ikke nattmat lenger. Før det er det vel ungene selv som bestemmer. Sover de over - så er jo det flott. Trenger de mat, så våkner de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

''Jeg tror det er ganske vanlig (og nødvendig?) at så små babyer får melk på natta, så lenge de ikke har begynt å spise særlig fast føde ennå.

Nattamming er også viktig for å opprettholde en god melkeproduksjon.

''

Det der er bare tull. Min yngste sluttet helt av seg selv med nattamming da han var 7-8 uker, like fullt fullammet jeg ham til han var 6 måneder, og fortsatte med amming ytterligere 5 måneder.

Melkeproduksjonen tilpasser seg etterspørselen, og når det ikke skjer amming på natta produseres heller ikke særlig med melk da. Fantastisk innretning, egentlig! *S*

Tja, jeg tror det er mer vanlig at så små babyer fremdeles vil ha pupp om natta enn at de sover til neste morgen.

"Bare tull" er det uansett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tja, jeg tror det er mer vanlig at så små babyer fremdeles vil ha pupp om natta enn at de sover til neste morgen.

"Bare tull" er det uansett ikke.

"Bare tull" viste til at det var nødvendig, ikke til at det var ganske vanlig. Jeg trodde det var ganske innlysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

''Jeg tror nå likevel at det er mest vanlig at så små barn ammes en eller flere ganger på natta''

Jeg har aldri sagt noe annet. Mitt poeng var at melkeproduksjonen tilpasser seg etterspørselen, og at "manglende" nattamming ikke behøver å gå utover den totale amming.

''Jeg har aldri sagt noe annet. Mitt poeng var at melkeproduksjonen tilpasser seg etterspørselen, og at "manglende" nattamming ikke behøver å gå utover den totale amming.''

I mitt tilfelle gjorde det definitivt det. Så derfor - ikke bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...