Gå til innhold

Mat uten melk og gluten...


Gjest virkelig pessimist ja

Anbefalte innlegg

Gjest virkelig pessimist ja

Planlegger litt da ungene antageligvis må over på gluten (helt hvetefritt) og melkefri diett. Gluten "kan" vi allerede på vårt ene barn - det skal nok gå bra for begge to. Men nå må altså også alt melk bort - ikke bare laktose.

Er litt pessimist ja. Bort med risengrøt, ost, cultura, biola, yougurt som nå er favoritter. Bort med pizza, gratinerte "ting", "osteskive", toast med ost og skinke. Cornflakes og risnøtter...

Hva skal vi ha til pålegg? Skinke osv skal man jo ikke ha for mye av pga fare for kreft. Det er vel EN sort leverpostei som er uten melk og gluten. Syltetøy går jo, men det er jo heller ikke "sunt". Makrell osv liker de ikke særlig godt. De har fått nugatti på lørdagene - tror man kan gi sjokade i stedet.

Ellers er jeg blank når det gjelder pålegg - noen gode ideer? Kan jo prøve med ris og kylling, grønnsaker og glutenfri pasta til matpakke?

Middager blir det enda mindre alternativ. De ferdig produktene som er glutenfrie inneholder for det meste melk. For ikke å snakke om desserter, ut og spise, på besøk til familie, bursdager, tilstelninger hvor det serveres mat uanmeldt etc etc.

Har prøvd diverse erstatningsprodukter men det likte de ikke. Går greit å erstatte melk i bakverk som brød (ris og soyamelk). Men altså ikke å drikke rent. Eller youghurt av soya. Det likte de ikke.

Det ene barnet kommer nok til å skape seg enormt i slike situasjoner. Mulig det ender med at vi isolerer oss for å unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, føler med dere - for dette hørtes tungvint ut! Finnes det ikke noen bøker du kan kjøpe med oppskifter osv. som gjør hverdagen litt enklere? Hva med egg, kaviar, laks, kalkunfilet, spekeskinke, banan og mango som pålegg? Ønsker dere lykke til i hvert fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er litt deppa nå, men det går bra når du først er i gang. Vi hadde en slik periode med vårt ene barn og man venner seg til det på samme måte som du nå har vent deg til glutenfritt.

Soyamelk går bra i risgrøt, havregrøt og pannekaker og annet bakverk. Mine er glad i soya-sjokolademelken som drikke.

Pålegg: det meste av kjøttpålegg går bra, jeg er ikke så bekymret for skinkepålegg. Egg er bra pålegg og er greit å bruke en del når man mister proteinene fra melkeproduktene i kosten. Ost er vel det som er vanskeligst å erstatte og dermed blir også pizza problematisk.

Middag er det enkleste synes jeg. Jeg synes ikke det er noe tap å ikke bruke ferdigprodukter og da er det lett å styre unna melken. Soyafløte eller kokosmelk går bra i sauser og supper synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh uff da - dette var leit. Jeg husker da barna og mannen min alle måtte over på glutenfritt og vi priset oss lykkelig over at de i alle fall hadde samme ting vi måtte unngå... Bursdagsutfordringen får du jo forresten bare ved glutenintoleranse/cøliaki, og vi er godt vant med å sende med egen mat i bursdager. Lykken er desto større de gangene barna gledestrålende kan fortelle at "det var sånn kake der som jeg også kunne spise!!!".

Wasas glutenfrie knekkebrød er i det minste også laktosefritt, og smaker godt. Det går mange pakker i uka av dette hos oss. Som noen nevner er banan på maten kanskje en vinner? Jeg hadde en gang en utfordring da vi skull arrangere bursdagsselskap for minsten. Hun skulle ikke ha gluten, og en av gjestene måtte for all del ikke ha egg eller melk. Menyen ble pølser (god og mager fra Gilde), gélé, og et kakemakkverk uten egg, med melkefri margarin og uten gluten... Kaken ville ikke ut av formen, og jeg måtte lage dobbelporsjon glasur for å skjule de største fadesene... Men barna spiste og var fornøyde de :-)

Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvor i landet du bor. Her på østlandet så handler vi en del i Sverige. De har et mye større tilbud av allergiprodukter. Selv er jeg laktoseintolerant, og finner masse godt der.

Vet at min venninne har vært gjennom det meste av allergier på sine barn, og sier at ho finner det meste i sverige. De er rett og slett mye flinkere enn oss på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dere å kjøpe boka "en kjernesunn familie, sånn gjør du det". Der er det mange gode råd, og alle oppskriftene er basert på melkefri og glutenfri kost. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøttsmør fra helsekosten som bare inneholder peanøtter og salt er glutenfritt.

Ellers er dette med at ungene ikke liker alternativene til den maten de er vant med en overgangsfase. De vil gradvis venne seg til at maten de tåler smaker litt annerledes, og snart får du litt mer å velge blant.

Husk at det er mye sunnere med mat laget fra bunnen av enn ferdigmat uansett ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...