Gå til innhold

Erting blant søsken


Gjest berrit

Anbefalte innlegg

Merker at storebror i huset på 8 år ofte smterger lillebror på fire.

Fireåringen tar etter og erter andre, både voksne og barn. Jeg sier det er ikke lov og blir ofte sint p.g.a dette men det går ikke inn. Hvordan få slutt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortell meg hvordan og jeg skal være deg evig takknemlig :)

Haha,- ja jeg vurderte å skrive noe lignende + at vedkommende som kunne gi svar på dette, burde nomineres til fredsprisen neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy ikke sant? Jeg har tre barn og nå har minstemann på tre år også begynt......

Tror ikke det er noen "kur" for dette men kanskje minst mulig oppmerksomhet ifht det så lenge de ikke skader hverandre på noen måte??!

Tror jo ikke på de som sier at barna ikke krangler, ikke er sjalue osv og om det stemmer så er det iallefall gosdt å vite at det som er "normalt" blant søsken er å være både sjalu og å krangle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest søke hjelp?

Hva du enn gjør: Ikke slutt med å slå ned på ertingen. Systematisk og langvarig erting kalles mobbing. Det kan også skje i familien.

Jeg har selv opplevd dette. Det verste var (er) å vite at mor og far gjorde lite for å forhindre plagingen.

Kanskje veiledning fra fagfolk kan være noe.

Litt erting og gnisninger må man regne med, men det å vite når det har gått for langt kan være vanskelig å ha klart for seg.

En 8-åring som har en 4-åring som offer gjør at det blinker rødt hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Klarer du å få slutt på det er det en bragd. Har selv tre gutter, voksne nå, med to år mellom hver. De to eldste ertet den minste som tok igjen og ofte satte de to store ettertrykkelig på plass. Og jeg som mor talte for døve ører om vennskapg brorskap, og hvordan man skulle være og ikke være mot hverandre. I dag som de er over 20 alle tre er de verdens beste venner og finner ofte på ting sammen. Tror de har fått "kranglet" fra seg da de var små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har "oppskriften" på hvordan man får søsken til å slutte å terge hverandre ville blitt rik ;)

Noen ganger blir jeg gaaaaaaaaal av ungenes erting!! Jeg forsøker å se positivt på det, for jeg får jo masse erfaring jeg kan bruke når jeg om noen år søker jobben som fredsmegler i FN ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du enn gjør: Ikke slutt med å slå ned på ertingen. Systematisk og langvarig erting kalles mobbing. Det kan også skje i familien.

Jeg har selv opplevd dette. Det verste var (er) å vite at mor og far gjorde lite for å forhindre plagingen.

Kanskje veiledning fra fagfolk kan være noe.

Litt erting og gnisninger må man regne med, men det å vite når det har gått for langt kan være vanskelig å ha klart for seg.

En 8-åring som har en 4-åring som offer gjør at det blinker rødt hos meg.

Helt enig. Selv om det tider føles nytteløst. Ulike teknikker har vært prøvd. Noe virker men ikke alt, og det kan variere med alder og unge.

Så stå på ikke la erting og kjekling gå over til mobbing og husk at dersom det er tillatt hjemme er det fort gjort at det også skjer andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...