Gå til innhold

begravelse. groteskt eller koselig?


Gjest alle skal vi dø

Anbefalte innlegg

Gjest alle skal vi dø

jeg vet jeg dør før mine nærmeste pga sykdom. Og håper på at folk i min begravelse skal minnes alle de gode stundene vi hadde sammen, og sette pris på tiden vi hadde i stedet for å ha en dyster begravelse med masse salmer osv. Lurte på om det er mulig å lage en video av meg der jeg takker for alt til alle, og oppfordrer dem til å ta en fest for meg etter begravelsen. Hadde dere som deltaker i begravlse hadde synes dette hadde vært groteskt eller hyggelig med en siste hilsen fra den døde? Jeg er veldig sta, og vil alltid ha det siste ordet, det skal sies. :) Og jeg vil også være med i begravelsen min med talerett. Da får jeg jo mulighet til å ta farvel med alle. jeg vil også at you are my sunshine spilles. galskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo definitivt uvanlig. Men i en situasjon hvor du vet at du kommer til å dø "før alle andre" så er det en mulighet. Men du skal nok være forsiktig med hva du sier. Dette kan bli husket lenge.

Jeg vil tro at en kort film om gode minner kan være flott:-) Litt farlig å nevne en del og utelate/glemme noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha satt pris på det. Litt anderledes, og mer personlig liksom.

En venn av meg fortalte at da han var i sin onkels begravelse ble sangen "Always look at the bright side of life" med Monty Phyton spillt da båren ble bært ut. Han sa det var veldig rart, men så kom han til å huske at dette var hans onkel typiske holdning til livet. Han sa at stemningen ble litt lysere i begravelsen, og etter bisettelsen kom det mange koselige historier frem om onkelen som mange satte pris på å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt flott ut! Sannsynligvis vil en del bli sjokkert, men når de får tenkt seg litt om så skjønner de nok at det er dette du vil at de skal huske deg som. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres kjempefint ut! Da får begravelsen et personlig preg og folk vil huske deg som den du var. Begravelser er triste, så det skader ikke å la latter og gråt gå hånd i hånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel dette vil høre med i en minnestund heller enn i selve begravelsen. Av egen erfaring ville jeg sagt at det hadde vært for mye emosjonelt å takle for meg.

Jeg har vel noen motforestillinger mot at den avdøde har "dirigert" begravelsen sin - slik mange gjør. Innholdet i en begravelse er jo rettet mot de sørgende - de skal trøstes og sees i sin smerte. Akkurat den biten synes jeg ikke det er lov å ta bort.

Og til slutt: hvem har sagt at salmer i en begravelse skal være dystre? Det er mange fine salmer i salmeboken som ikke er akkurat dét. Det står opp til den enkelte hvilke salmer en velger å bruke.

Men...dette er jo absolutt din _og_ dine nærmestes avgjørelse.

Kanskje er det det riktige for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig ville jeg synes det var altfor emosjonelt å "se" den avdøde i vedkommendes egen begravelse. Ville heller lagd en film som var forbeholdt de aller nærmeste.

Musikkvalg i begravelsen synes jeg derimot du skal gi klar beskjed om hvordan du vil ha. Der har du muligheten til å gi en personlig tøtsj. Men noen prester er visstnok skeptiske til altfor "spenstige" musikkvalg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fargeklatten

*smiler*

Selv kunne eg tenkt meg å ha danseforestilling i "min" begravelse, hvor danserne mine skal få danse livet mitt.

Eg liker godt farger og kostymer, så det er ingen umulighet at både danserne og eg er pyntet opp.

Ja, slik ønsker eg mine nærmeste skal huske meg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...