Gå til innhold

Svømmeopplæring


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg var med på den siste svømmetimen de hadde - og av ca 50 barn, var det 14 som ikke var svømmedyktige.

Jeg tror det er meningen/målsetningen at dette skal skje i 4-5 klasse..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

candyqueen_83

Jeg tror det er meningen/målsetningen at dette skal skje i 4-5 klasse..?

Ikke for å være frekk eller noe sånt, men jeg trodde de fleste kunne svømme ved ca 7-års alder. Ettersom jeg husker var vel det normalt da jeg gikk på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjo - det er nok det jeg bør. Men jeg rekker det bare i helgene (dvs fredag ettermiddag eller lørdag formiddag. En helg i måneden faller bort pga mensen, og da blir det jo bare en gang i måneden pr barn - og det er litt lite hvis jeg skal prøve å være litt intensiv med svømmeopplæringen.....

Men har du alltrid mens på helgedager, da? Hvis du får mensen en mandag morgen, f eks, er du ikke ferdig søndagen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har forstått det, og begge jentene har lekt mye med flyting i vannet og piling - slik at de kan jo begge holde seg flytende og komme seg fremover i vannet, også litt på dypet.

Men de hadde jo ikke hatt en sjans om de hadde måtte svømme fra en båt som kantret 30 meter fra land :-( (Vi bruker selvsagt redningsvest - men det var nare et eksempel) - så derfro mene jeg at det er viktig å kunne bi såpass svømmedyktig at de kan svømme noen hundre meter etter hvert.

Problemet er at hun kaver så mye at hun blir ekstremt sliten - klarer ikke å hvile på hvert tak. Jeg bruker jo mye mindre krefter enn henne når jeg svømmer.

Prøvde hun å svømme på dypet? Da junior gikk på svømmekurs, ble de ikke sendt ut på dypet på jevnlig basis før enn de var trygge nok. Som svømmelæreren sa: "redde barn lærer ikke å svømme".

Det var ofte til god hjelp å ha vissheten om at man kunne ta en tå i bunnen om man ville. Mange barn svømte fint uten å sette foten i bunnen hvis de svømte på grunna, men ble de sendt ut på dypet "for tidlig" ble det stress og kaving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde hun å svømme på dypet? Da junior gikk på svømmekurs, ble de ikke sendt ut på dypet på jevnlig basis før enn de var trygge nok. Som svømmelæreren sa: "redde barn lærer ikke å svømme".

Det var ofte til god hjelp å ha vissheten om at man kunne ta en tå i bunnen om man ville. Mange barn svømte fint uten å sette foten i bunnen hvis de svømte på grunna, men ble de sendt ut på dypet "for tidlig" ble det stress og kaving.

Hun får lov til å være "på dypet" i varmtvannsbassenget - der er det 1.5 eller 1,6 meter dypt - når jeg er helt i nærheten av henne hele tiden. Hun på 5,5 får ikke lov å være der.

Hun får ikke lov til å være på dypet i det store bassenget, verken med meg eller med skolen - der er det 4,5 meter dypt.

Er enig med den som sa at redde barn ikke lærer å svømme bra, eller hva det var. Fatter ikke de som sier at foreldrene bare heiv dem ut på dypet for å lære dem å svømme :-(

Men hun er ikke redd, for hun er veldig trygg i vannet - men stresser og kaver veldig med armene speiselt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men har du alltrid mens på helgedager, da? Hvis du får mensen en mandag morgen, f eks, er du ikke ferdig søndagen da?

Jeg får mensen fredag eller lørdag - så jeg kan i teorien gå den fredagen og håpe at ikke mensen kommer akkurat mens jeg er i bassenget...

Går på p-piller og da kommer mensen som ei klokke hver 4. uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svømmekurs og svømmekurs, fru blom

Om det er klokt å la lillesøster gå forbi kommer nok an på ungene. Vi holdt lillebror noe tilbake med svømmingen fordi jeg tror at storebror aldri ville lært å svømme hvis lillebror hadde lært det først. Da tror jeg storebror bare ville bestemt seg for at han ikke ville svømme, og det ønsket vi ikke.

Jeg tror svømmekurs kunne vært lurt. Det er lettere for svømmeinstruktører å få ungene til å øve og de er trenet i å se hva som skal til for at akkurat dette barnet kommer over kneika.

Kunne ellers et alternativ vært å gå sammen med en annen familie i svømmehallen slik at dere kunne passet på hverandres barn litt og på den måten fått tid til å øve litt med en og en?

''Jeg tror svømmekurs kunne vært lurt.''

Tja, det trodde vi også...

Svømmekurs er nå lagt opp i en stige, og den stigen skal ungene følge. Det er ørti kurs før man begynner selve svømmeundervisningen, det er kurs på kurs på kurs med "lek i vann" og "vanntilvenning".

Begge mine var godt tilvendt i vannet da vi fikk dem inn på svømmekurs, de var da hhv 6 og 7 år. Det ble sagt at de skulle komme på det kurset de var modne for rent teknisk, og at alder ikke var et kriterie. Dessverre var ikke det sant. 6-åringen måtte gå på kurs 1, "nå-går-vi-ut-i-vannet-uten-mor-og-far-for-første-gang-og-skal-ta-på-vannet-helt-selv"-kurset, mens 7-åringen fikk kurs 3 "du-har-nå-greid-å-ta-på-vannet-uten-mor-og-far-og-skal-få-dykke". (OK, det er satt på spissen, men det føltes veldig sånn...)

Etter 3 kurs for 6-åringen - som i perioden rakk å bli drøyt 7 år - gav vi rett og slett opp. Da hadde hun dykket og pustet ut og hentet ting på bunnen og lekt og plasket og fått vann i øynene i 36 kvelder, uten å ta ett svømmetak.

Den eldste slutta etter 24 kvelder, også uten å ha tatt ett eneste svømmetak.

I sommer lærte forøvrig begge å svømme med vår hjelp, men siden det skorter på trening i løpet av vinteren (jevnlig) tviler jeg på at de er svømmedyktige når neste sommer er i gang igjen.

Ja-ja, dette var bare en digresjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror svømmekurs kunne vært lurt.''

Tja, det trodde vi også...

Svømmekurs er nå lagt opp i en stige, og den stigen skal ungene følge. Det er ørti kurs før man begynner selve svømmeundervisningen, det er kurs på kurs på kurs med "lek i vann" og "vanntilvenning".

Begge mine var godt tilvendt i vannet da vi fikk dem inn på svømmekurs, de var da hhv 6 og 7 år. Det ble sagt at de skulle komme på det kurset de var modne for rent teknisk, og at alder ikke var et kriterie. Dessverre var ikke det sant. 6-åringen måtte gå på kurs 1, "nå-går-vi-ut-i-vannet-uten-mor-og-far-for-første-gang-og-skal-ta-på-vannet-helt-selv"-kurset, mens 7-åringen fikk kurs 3 "du-har-nå-greid-å-ta-på-vannet-uten-mor-og-far-og-skal-få-dykke". (OK, det er satt på spissen, men det føltes veldig sånn...)

Etter 3 kurs for 6-åringen - som i perioden rakk å bli drøyt 7 år - gav vi rett og slett opp. Da hadde hun dykket og pustet ut og hentet ting på bunnen og lekt og plasket og fått vann i øynene i 36 kvelder, uten å ta ett svømmetak.

Den eldste slutta etter 24 kvelder, også uten å ha tatt ett eneste svømmetak.

I sommer lærte forøvrig begge å svømme med vår hjelp, men siden det skorter på trening i løpet av vinteren (jevnlig) tviler jeg på at de er svømmedyktige når neste sommer er i gang igjen.

Ja-ja, dette var bare en digresjon...

Oi - så kjipt da!

Jeg aner ikke hvordan det er hos oss - men jeg får undersøke det litt. Håper det ikke er slik som du opplevde det over hele landet :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mensen fredag eller lørdag - så jeg kan i teorien gå den fredagen og håpe at ikke mensen kommer akkurat mens jeg er i bassenget...

Går på p-piller og da kommer mensen som ei klokke hver 4. uke!

Ok, p-piller gjør det ekstra regelmessig ja:-)

Men fatter ikke hvorfor du ikke forskyver det til en mandag - svømming eller ikke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svømmekurs og svømmekurs, fru blom

Oi - så kjipt da!

Jeg aner ikke hvordan det er hos oss - men jeg får undersøke det litt. Håper det ikke er slik som du opplevde det over hele landet :-(

Nei, for dette var i grunnen mer demotiverende enn noe, ungene skjønte bare ikke hvorfor de ikke kunne få lære å svømme...

Kanskje våre instruktører hadde misforstått noe, men det var nå slik her i alle fall.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, p-piller gjør det ekstra regelmessig ja:-)

Men fatter ikke hvorfor du ikke forskyver det til en mandag - svømming eller ikke:-)

Jo, akkurat i forhold til svømmingen hadde det jo vært greit - men ellers er det nå hipp som happ hvilken dag det er på. Jeg har forskjøvet det litt og litt (glemt ei pille her og der) - så jeg kan vel kanskje ta en dag seinere på neste brett, og så en dag to måneder seinere - og vips - så har jeg 4 helger i måneden tilgjengelig for svømming :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, akkurat i forhold til svømmingen hadde det jo vært greit - men ellers er det nå hipp som happ hvilken dag det er på. Jeg har forskjøvet det litt og litt (glemt ei pille her og der) - så jeg kan vel kanskje ta en dag seinere på neste brett, og så en dag to måneder seinere - og vips - så har jeg 4 helger i måneden tilgjengelig for svømming :-)

Det kan jo være andre grunner enn svømming til at man ikke vil ha første dags menstruasjon i helga:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo være andre grunner enn svømming til at man ikke vil ha første dags menstruasjon i helga:-)

Hum. hummmmm :-)

Tenkte ikke sånn... ;-)

Sitter alene på et hotellrom laaaaangt hjemmefra og tenker ikke i de baner nå,

Men jeg tar poenget ditt, og skal iverksette forslaget om å utsette mensen til mandag. Det var jo faktisk lurt, og jeg burde jo ha tenkt ut dette sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjo - det er nok det jeg bør. Men jeg rekker det bare i helgene (dvs fredag ettermiddag eller lørdag formiddag. En helg i måneden faller bort pga mensen, og da blir det jo bare en gang i måneden pr barn - og det er litt lite hvis jeg skal prøve å være litt intensiv med svømmeopplæringen.....

Hva med at du tar med ei venninne eller ei du kjenner som er ungdom eller et godt hakk eldre enn barna dine?

Da kan f.eks. avtale at hun hjelper deg med ett av barna, mens du hjelper det andre barnet.

Så kan dere "bytte barn", slik at du får hjulpet det andre barnet med litt svømmetrening.

Til slutt kan barna leke og kose seg og hun som er med kan få trene og bruke tid på seg selv..

Eller du kan ta det samme barnet med i svømmehallen tre uker etter hverandre. Deretter tar du neste barnet med i svømmehallen de neste tre ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at du tar med ei venninne eller ei du kjenner som er ungdom eller et godt hakk eldre enn barna dine?

Da kan f.eks. avtale at hun hjelper deg med ett av barna, mens du hjelper det andre barnet.

Så kan dere "bytte barn", slik at du får hjulpet det andre barnet med litt svømmetrening.

Til slutt kan barna leke og kose seg og hun som er med kan få trene og bruke tid på seg selv..

Eller du kan ta det samme barnet med i svømmehallen tre uker etter hverandre. Deretter tar du neste barnet med i svømmehallen de neste tre ukene.

Jeg var med ei venninne som har ei jente som også holde på å lære å svømme - men det var ikke så veldig suksess. Denne andre jenta var flink til å trene og øve, mens mi jente ville bare leke.... Vi gjorde som du sa, slik at venninna mi tok seg litt av mi minste innimellom.

Men den siste varianten hadde jo gått da. Må tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum. hummmmm :-)

Tenkte ikke sånn... ;-)

Sitter alene på et hotellrom laaaaangt hjemmefra og tenker ikke i de baner nå,

Men jeg tar poenget ditt, og skal iverksette forslaget om å utsette mensen til mandag. Det var jo faktisk lurt, og jeg burde jo ha tenkt ut dette sjøl!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med ei venninne som har ei jente som også holde på å lære å svømme - men det var ikke så veldig suksess. Denne andre jenta var flink til å trene og øve, mens mi jente ville bare leke.... Vi gjorde som du sa, slik at venninna mi tok seg litt av mi minste innimellom.

Men den siste varianten hadde jo gått da. Må tenke på det.

Fungerer nok best om din ledsager ikke har med egne barn.

Tenkte på en ekstra ressursperson, slik at det blir ett barn pr. voksen. En nabojente i tenårene eller en du bruker som barnevakt eller en slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk eller noe sånt, men jeg trodde de fleste kunne svømme ved ca 7-års alder. Ettersom jeg husker var vel det normalt da jeg gikk på barneskolen.

Ikke frekt i det hele tatt, lov å være uenig :).

Men jeg tror det er for tidlig - men er ikke sikker - jeg bare tror :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ikke frekt i det hele tatt, lov å være uenig :).

Men jeg tror det er for tidlig - men er ikke sikker - jeg bare tror :)

Jeg er absolutt ikke sikker. Det er mange år sida, og jeg har ikke barn selv. Hehe..

Men det er kanskje forskjell på å kunne svømme, og å være svømmedyktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...