Gå til innhold

Enkle regler for å/og & et/ett


Gjest Shira :o)

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Jeg skal ha 5-timers norskprøve i morgen, og jeg sliter med akkurat dette, og/å, et/ett.

Finnes det noen enkle regler jeg kan ta med meg? Må være enkelt å kikke på, for jeg kan ikke bruke opp tiden bare på dette her ;o)

Huff, jeg gruer meg litt. Denne gangen har jeg ikke kontroll, har vært så syk at jeg har ikke hengt med. Vanligvis er jeg godt forberedt, men ikke nå, og det stresser meg.

Det er ikke en fagprøve, jeg skal analysere og skrive tekst av noe slag. Forrige analysen min bommet jeg på, så jeg må sette av god tid til å lese selve oppgaven.

Har handlet inn baguetter, baguettskinke, philadelphiaost, agurk og salat, så jeg skal lage meg en god niste, ha med noe god drikke, og håpe på det beste. Tar gjerne med meg noen fingerkryss fra dolerene også ;o)

Når prøven er over skal jeg handle siste rest til ferien, hjem og slappe av, så skal jeg pakke koffertene. På torsdag morgen drar jeg fra Gardemoen til Egypt og har 2 uker ren avslapping! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cecily

    7

  • Katt-ja

    4

  • Persille1365381127

    4

  • Ysah

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Hmm. Dette med og/å - kan det hjelpe å oversette til et annet språk? For meg hjelper det om jeg er i tvil (noe jeg sjelden er med og/å altså) å tenke på hvordan det ville høres ut på dansk... Der er jo de to ordene forskjellige. Funker sikket på engelsk også.

Et/ett - der brukes jo mest "et" -man bruker bare "ett" når man skal poengtere at det kun er 1 og ikke 2 eller flere man snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Hmm. Dette med og/å - kan det hjelpe å oversette til et annet språk? For meg hjelper det om jeg er i tvil (noe jeg sjelden er med og/å altså) å tenke på hvordan det ville høres ut på dansk... Der er jo de to ordene forskjellige. Funker sikket på engelsk også.

Et/ett - der brukes jo mest "et" -man bruker bare "ett" når man skal poengtere at det kun er 1 og ikke 2 eller flere man snakker om.

Hm, dansk får jeg ikke det til med tror jeg. Jeg skjønner jo at jeg ikke skal skrive Per å Kari gikk tur ;o). Det er vel helst det at jeg bruker "og" for mye, der det skulle vært å.

Så dersom jeg bruker "et" som utgangspunkt, men skal ha ett når det er får å få frem at det er 1 ting, så er jeg ganske safe?

Disse to tingene har jeg hatt problem med alltid, jeg ser det ikke selv. Det irriterer meg noe grenseløst, men jeg ser det rett og slett ikke. Med unntak overdreven bruk av "å" som mange unge bruker i dag, at de kutter "og", den ser jeg, og akkurat det gjør jeg ikke selv heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva med engelsk

[quote name=Shira :o)' timestamp='1257075811' post='4242562]

Hm, dansk får jeg ikke det til med tror jeg. Jeg skjønner jo at jeg ikke skal skrive Per å Kari gikk tur ;o). Det er vel helst det at jeg bruker "og" for mye, der det skulle vært å.

Så dersom jeg bruker "et" som utgangspunkt, men skal ha ett når det er får å få frem at det er 1 ting, så er jeg ganske safe?

Disse to tingene har jeg hatt problem med alltid, jeg ser det ikke selv. Det irriterer meg noe grenseløst, men jeg ser det rett og slett ikke. Med unntak overdreven bruk av "å" som mange unge bruker i dag, at de kutter "og", den ser jeg, og akkurat det gjør jeg ikke selv heldigvis.

Hva med engelsk?

And og to. to walk and to talk. å snakke og å skrive. Men jeg er skikkelig skikkelig dårlig i englsk, så jeg vet ikke om det lar seg gjøre i alle sammenhenger :)

Er du i tvil om et og ett så bruk et. Ett er bare til bruk om tall. Som regel blir det ikke fil om du bruker et da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1257075811' post='4242562]

Hm, dansk får jeg ikke det til med tror jeg. Jeg skjønner jo at jeg ikke skal skrive Per å Kari gikk tur ;o). Det er vel helst det at jeg bruker "og" for mye, der det skulle vært å.

Så dersom jeg bruker "et" som utgangspunkt, men skal ha ett når det er får å få frem at det er 1 ting, så er jeg ganske safe?

Disse to tingene har jeg hatt problem med alltid, jeg ser det ikke selv. Det irriterer meg noe grenseløst, men jeg ser det rett og slett ikke. Med unntak overdreven bruk av "å" som mange unge bruker i dag, at de kutter "og", den ser jeg, og akkurat det gjør jeg ikke selv heldigvis.

Ja, jeg mener det er saken med et/ett - men du får sjekke det ut i den linken du fikk av læreren :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og binder sammen to eller flere ting, å stå foran verb i infinitivsform.

Et / ett kan du greit finne ut av ved å oversette til engelsk - der du sier a/an house skal du bruke et, der du sier one house skal du bruke ett. Har aldri skjønt hvorfor folk surrer sånn med et og ett jeg. :o) Et er en artikkel, ett er tallordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et, ei, en skal stå foran substantiv og definerer kjønn.

Ett - to -tre definerer antall. Er det viktig å fremheve at antallet var ett (og ikke to eller flere), da byttes et med ett.

Dersom et verb står i infititiv skal det stå å foran. Å kan aldri stå foran et verb i bøyd form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Et, ei, en skal stå foran substantiv og definerer kjønn.

Ett - to -tre definerer antall. Er det viktig å fremheve at antallet var ett (og ikke to eller flere), da byttes et med ett.

Dersom et verb står i infititiv skal det stå å foran. Å kan aldri stå foran et verb i bøyd form.

Takk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Og binder sammen to eller flere ting, å stå foran verb i infinitivsform.

Et / ett kan du greit finne ut av ved å oversette til engelsk - der du sier a/an house skal du bruke et, der du sier one house skal du bruke ett. Har aldri skjønt hvorfor folk surrer sånn med et og ett jeg. :o) Et er en artikkel, ett er tallordet.

Jeg forstår det med engelsk ser jeg, så det kan jeg bruke. Takk :o)

Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg roter med dette, jeg ser det rett og slett ikke. Mange her inne har i årenes løp bemerket dette, men jeg klarer ikke å se det. Under prøven må jeg jo konsentrere meg, og ta korrektur på meg selv, mulig jeg ser det lettere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Ja, jeg mener det er saken med et/ett - men du får sjekke det ut i den linken du fikk av læreren :)

Lykke til!

Takk. Det er jo innholdet som teller mest, men jeg vil jo ikke rykke ned pga mye skrivefeil. Sånn generelt tror jeg det skal gå bra, men det er disse to tingene jeg tuller mest med. Ordboka er på plass, så jeg skal slå opp alt jeg er usikker på.

Så får det gå som det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Hva med engelsk?

And og to. to walk and to talk. å snakke og å skrive. Men jeg er skikkelig skikkelig dårlig i englsk, så jeg vet ikke om det lar seg gjøre i alle sammenhenger :)

Er du i tvil om et og ett så bruk et. Ett er bare til bruk om tall. Som regel blir det ikke fil om du bruker et da heller.

Engelsk mestrer jeg relativt bra, så jeg kan gå for den metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mitt forslag

[quote name=Shira :o)' timestamp='1257088269' post='4242704]

Jeg forstår det med engelsk ser jeg, så det kan jeg bruke. Takk :o)

Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg roter med dette, jeg ser det rett og slett ikke. Mange her inne har i årenes løp bemerket dette, men jeg klarer ikke å se det. Under prøven må jeg jo konsentrere meg, og ta korrektur på meg selv, mulig jeg ser det lettere da.

Er du usikker på om det er et eller ett, så velger du varianten med en t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Trikset er vel å finne en regel du kan huske, du vet at forskjellen på et/ett er at det ene er et tallord, men du husker det ikke...

Jeg har forsøkt å tenke på et/ett-regler lenge nå, men kommer ikke på noen gode....

Du kan forsøke å sette "kun" foran et/ett. Om setningen blir like riktig, så skal det være ett. Jeg skal gi deg kun ett råd. Du gir ett råd og ikke to. Jeg så kun ett hus der, som i jeg så ett hus og ikke to.

Men når det kommer til å/og - så skal det være på alt du kan gjøre, og og på alt annet. Å er infinitivsvarianten av verbet, mens og er et bindeord. Å hoppe og danse...

Du ble kanskje ikke noe klokere av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Trikset er vel å finne en regel du kan huske, du vet at forskjellen på et/ett er at det ene er et tallord, men du husker det ikke...

Jeg har forsøkt å tenke på et/ett-regler lenge nå, men kommer ikke på noen gode....

Du kan forsøke å sette "kun" foran et/ett. Om setningen blir like riktig, så skal det være ett. Jeg skal gi deg kun ett råd. Du gir ett råd og ikke to. Jeg så kun ett hus der, som i jeg så ett hus og ikke to.

Men når det kommer til å/og - så skal det være på alt du kan gjøre, og og på alt annet. Å er infinitivsvarianten av verbet, mens og er et bindeord. Å hoppe og danse...

Du ble kanskje ikke noe klokere av dette :)

Jo, det med kun ble jeg klokere av! Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

[quote name=Shira :o)' timestamp='1257102196' post='4242851]

Jo, det med kun ble jeg klokere av! Takk skal du ha.

Ingen årsak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...