Gå til innhold

Farger i 30 graders ullvask


Liliaceae

Anbefalte innlegg

Kan man blande lyse og mørke klær som vaskes i 30 graders ull finvask i maskin?

Jeg har nemlig ullundertøy som er både lys rosa, hvitt og mørkeblått.

Og...bør ullundertøy legges på klesstativet til tørk, slik at ikke fibrene strekker seg/utvider seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker all ull sammen uavhengig av farge, det har alltid gått bra. Vi har en fin miks av hjemmestrikket og kjøpt, både nøstebarn og behandlet ull.

Strikkeplagg legger jeg til tørk for at de ikke skal dra seg, men det er jo gjerne tyngre plagg. Vanlig ullundertøy og sokker/småplagg henges opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikk-kjøpt ulltøy vasker jeg sammen uansett farger, det har gått helt greit. Egentlig vasker jeg vel hjemmestrikk med blanda farger også, når jeg tenker meg om. Jeg henger det stort sett opp, det er jo sentrifugert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at ull farger. Så jeg deler opp fargene. Og bruker selvsagt Milo.

Farger det virkelig på 30 grader?

Og...bruker du skyllemiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vasker hvitt for seg og farger for seg. Min erfaring er at ull i sterke farger farger av - særlig i de første vaskene. Er det gammelt, kan det vaskes med hvitt.

Større/tyngre klær tørkes flatt, mindre/lette plagg henges opp.

Det aller meste vaskes på ullvask i maskin, med lett sentrifugering. Enkelte ting vaskes for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker hvitt for seg og farger for seg. Min erfaring er at ull i sterke farger farger av - særlig i de første vaskene. Er det gammelt, kan det vaskes med hvitt.

Større/tyngre klær tørkes flatt, mindre/lette plagg henges opp.

Det aller meste vaskes på ullvask i maskin, med lett sentrifugering. Enkelte ting vaskes for hånd.

Bruker du skyllemiddel? I så fall er det et eget skyllemiddel for ull? (føler meg rimelig teit som spør om noe som jeg egentlig burde visst!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Bruker du skyllemiddel? I så fall er det et eget skyllemiddel for ull? (føler meg rimelig teit som spør om noe som jeg egentlig burde visst!)

Jeg bruker vanlig skyllemiddel, men kan godt tenkes det finnes et eget for ull.

Til vasken bruker jeg Milo eller evt. spesialmiddel kjøpt på helsekosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ullklær i alle farger sammen på 30 grader med Milo - unntatt første gangen med tøy med sterke farger.

Bruker ikke skyllemiddel på ulltøy. Var på et kurs en gang der de sa at skyllemiddel ødelegger fibrene og varmeegenskapene i ulla - så jeg har fulgt det rådet etterpå, SYnes ulltøyet er mykt og fint likevel.

Jeg henger det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vasker ullklær i alle farger sammen på 30 grader med Milo - unntatt første gangen med tøy med sterke farger.

Bruker ikke skyllemiddel på ulltøy. Var på et kurs en gang der de sa at skyllemiddel ødelegger fibrene og varmeegenskapene i ulla - så jeg har fulgt det rådet etterpå, SYnes ulltøyet er mykt og fint likevel.

Jeg henger det opp.

''Var på et kurs en gang der de sa at skyllemiddel ødelegger fibrene og varmeegenskapene i ulla''

Mener å ha hørt at dette kun er relevant for ubehandlet ull (typisk klær fra Nøstebarn m.m.). Behandlet ull (typisk ullundertøy fra sportsforretninger, Ulvang, Devold m.m.) kan gjerne skylles med skyllemiddel, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Var på et kurs en gang der de sa at skyllemiddel ødelegger fibrene og varmeegenskapene i ulla''

Mener å ha hørt at dette kun er relevant for ubehandlet ull (typisk klær fra Nøstebarn m.m.). Behandlet ull (typisk ullundertøy fra sportsforretninger, Ulvang, Devold m.m.) kan gjerne skylles med skyllemiddel, tror jeg.

Godt mulig du har rett i det.

Men jeg synes uansett at ulltøyet blir mykt og fint uten skyllemiddel, og bruker det ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger det virkelig på 30 grader?

Og...bruker du skyllemiddel?

Når jeg vasker ull for hånd så farger de jo i kaldt vann, så derfor antar jeg at det farger ved 30 grader.

Nå er det jo heller ikke slik at ting farger mer ved høyere grader. Dersom du f.eks. kjøper barnekær fra Lingon & Blåbær får du beskjed om å vaske klærne på 60 grader for at de skal holde seg penest mulig. Dersom du vasker de ved 40 grader så vil de bli blekere.

Jeg bruker aldri skyllemiddel. Uansett hva jeg vasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg blander fargene sammen, både lyse og mørke, på ullvask. Men det går ikke alltid bra... Jeg farget en gang en hvit ullgenser i aranmønster som jeg hadde brukt en evighet på å strikke. Den fikk en slik skittengrå stygg farge. Heldigvis fikk jeg det av igjen da.

Det finnes et eget skyllemiddel for ull. Milo har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...