Gå til innhold

læreren legger ut bilder av barna på fb....


Snikkersen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har oppdaget at læreren til et av barna mine legger ut bilder og videosnutter av barna på facebook. Det gjør meg forsåvidt ingenting, men jeg ble litt nysgjerrig på regelverket her. Jeg tror kanskje jeg skrev under på noe om at barnet kunne bli intervjuet/fotografert for pressen og på skolens nettsider, men jeg husker ikke ordlyden på det jeg skrev under på....

Kan noen av dere reglene?

Hadde dere likt at det samme skjedde med deres barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Nei, jeg ville ikke likt det.

Jeg vil ikke at noen skal legge ut bilder av mine barn ukritisk her og der.

Hvordan regelverket er, vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg hadde blitt kjempesur og laget en skikkelig oppvask, krevd at han/hun fjernet bildene og antagelig sendt skriftlig klage til rektor.

*oppfarende*

Hva slag Facebookside er dette da? Er det lærerens private fb-profil? Har han/hun skrevet navnene på barna slik at de kan identifiseres?

Nei, jeg hadde blitt sur altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke likt det.

Jeg vil ikke at noen skal legge ut bilder av mine barn ukritisk her og der.

Hvordan regelverket er, vet ikke jeg.

Nei, det er det...jeg ville gjerne kjenne til regler før jeg envt konfronterer han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempesur og laget en skikkelig oppvask, krevd at han/hun fjernet bildene og antagelig sendt skriftlig klage til rektor.

*oppfarende*

Hva slag Facebookside er dette da? Er det lærerens private fb-profil? Har han/hun skrevet navnene på barna slik at de kan identifiseres?

Nei, jeg hadde blitt sur altså...

Det er lærerens private facebook-side. Der ligger det bilder fra skoleturer, og nå også en liten film fra klasserommet. Det siste var jo litt gøy å se på, men det er ikke poenget. Det blir litt prinsipp-sak, liksom.

Men det hadde vært fint å kjent til lovverket rundt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nonicktoday

Læreren har overhodet ikke lov til dette!

Foreldrene må godkjenne bruk av bilder på en evt. hjemmeside.

Lærerens private FB har ikke noe med skolen å gjøre...

Her har du loven på din side. Har det dessverre ikke ordrett fra loven, men dette vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sosialeantenner

Nå er det vel ikke tillatt å publisere bilder av folk uten deres godkjennelse, med mindre det er bilder av folk i det offentlige rom (oversiktsbilde fra Karl Johann, f.eks., eller bilder av folkemengden i Kollen). Allikevel gjøres dette over en lav sko, og hvordan man går frem for å få syndebukken straffet vet jeg ikke. Google litt, kanskje, så er det vel mulig å finne en lov som dekker området offentliggjøring av bilder.

Når det derimot gjelder det etiske, så vil jeg jo si at læreren er fullstendig på villspor. Hadde jeg funnet ut noe slikt, ville jeg sannsynligvis bedt om et møte med rektor og læreren. Læreren mangler fullstendig antenner for rett og galt, og misbruker sin lærerstilling.

Er du tøff nok, kan du jo ta kontakt med læreren direkte, men jeg tror nok jeg ville involvert rektor også. Dette handler ikke bare om ditt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke tillatt å publisere bilder av folk uten deres godkjennelse, med mindre det er bilder av folk i det offentlige rom (oversiktsbilde fra Karl Johann, f.eks., eller bilder av folkemengden i Kollen). Allikevel gjøres dette over en lav sko, og hvordan man går frem for å få syndebukken straffet vet jeg ikke. Google litt, kanskje, så er det vel mulig å finne en lov som dekker området offentliggjøring av bilder.

Når det derimot gjelder det etiske, så vil jeg jo si at læreren er fullstendig på villspor. Hadde jeg funnet ut noe slikt, ville jeg sannsynligvis bedt om et møte med rektor og læreren. Læreren mangler fullstendig antenner for rett og galt, og misbruker sin lærerstilling.

Er du tøff nok, kan du jo ta kontakt med læreren direkte, men jeg tror nok jeg ville involvert rektor også. Dette handler ikke bare om ditt barn.

Takk for et langt svar!

Jeg er en av få som har tilgang til lærerens facebook-side, tviler på at de andre foreldrene noengang vil å vite dette.

Jeg har litt kontakt med læreren, så jeg kan uten problemer ta opp dette med han.

Skal se om jeg finner en lov, men jeg tviler (er ikke jurist...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Det er lærerens private facebook-side. Der ligger det bilder fra skoleturer, og nå også en liten film fra klasserommet. Det siste var jo litt gøy å se på, men det er ikke poenget. Det blir litt prinsipp-sak, liksom.

Men det hadde vært fint å kjent til lovverket rundt dette!

Sånn umiddelbart tenker jeg at det er brudd på taushetsplikten. Jeg hadde en venninne som jobbet i barnehage, og hun sa at hun ikke hadde lov å fortelle meg hvilke barn som gikk i barnehagen en gang.

Tror jeg hadde tatt dette opp med læreren. Send en e-post og skriv at du vil ha svar innen da og da. Svarer ikke læreren, sender du skriftlig klage til rektor, noe du selvsagt opplyser om i mailen. Krev at bildene fjernes umiddelbart. Hadde jeg gjort i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sosialeantenner

Takk for et langt svar!

Jeg er en av få som har tilgang til lærerens facebook-side, tviler på at de andre foreldrene noengang vil å vite dette.

Jeg har litt kontakt med læreren, så jeg kan uten problemer ta opp dette med han.

Skal se om jeg finner en lov, men jeg tviler (er ikke jurist...)

Fant et par linker:

http://www.datatilsynet.no/templates/article____881.aspx

http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html (se paragraf 45c)

http://www.foto.se/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=148301&brukerid=22360

Når det er sagt, da, så tenker jeg litt med meg selv at de bildene jeg legger ut på FB er de samme bildene jeg ville vist mine venner i album. Jeg har ikke åpne album, det er bare venner som kan se dem, og jeg legger ikke ut noe de ikke ville fått sett "i gamle dager". Jeg skriver aldri navn på bildene av unger, verken mine eller eventuelt andres.

Hvis læreren kjenner deg og de andre familiene privat, så er det kanskje ikke såååå rart at h*n legger ut bilder. Hvis det derimot kun er fra lærerståstedet, så mener jeg at det er et grovt overtramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke blid mor

Jeg hadde MILDT SAGT blitt fly forbanna, rett og slett. Jeg legger INGEN bilder ut på min fb side, fordi jeg overhodet ikke liker tanken på at jeg i det øyeblikket jeg gjør det gir fb råderett over dem, at så noen andre hadde lagt ut bilder av mine barn uten å ha samtykke med meg hadde gjort meg rasende. Jeg hadde skrevet en klage til rektor og klaget henne for taushetsbrudd. For det er nettopp det det er, hvis hun ikke har innehentet tillatelse til publisering.

Jeg er selv ansvarlig for bilder på den skolen jeg jobber på, og jeg vet hvor strengt dette er!! Jeg håper at denne læreren er svært ung og uerfaren, det kan til nød gjøre at jeg kan se pittelitt mildere på det. Men jeg hadde som sagt blitt rasende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke likt at bilder og filmer av ungene ble lagt ut på facebook uten at jeg visste om det.

jeg legger ut bilder der selv, men har på høyeste nivå av sikkerhet så bare noen av mine venner kan se det jeg legger ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Det hadde jeg overhodet ikke tolerert!! Det er rett og slett ikke lov heller. Den læreren hadde fått seg en skikklig overhaling, det kan jeg love..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccola

Takk for et langt svar!

Jeg er en av få som har tilgang til lærerens facebook-side, tviler på at de andre foreldrene noengang vil å vite dette.

Jeg har litt kontakt med læreren, så jeg kan uten problemer ta opp dette med han.

Skal se om jeg finner en lov, men jeg tviler (er ikke jurist...)

Når en lærer kan gjøre noe sånt som dette, blir jeg svært skeptisk til hele personen. Han skal være mer opptatt av å verne barna enn å eksponere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sur. Pissesur rett og slett. I og for seg ikke for et uskyldig bilde tatt i et klasserom, men for mangelen på dømmekraft læreren her har vist. Jeg hadde begynt å lure på hvilke andre områder læreren utviser tilsvarende mangel på sunt vett og dømmekraft. For ikke å snakke om mangel på respekt for regler og retningslinjer som h*n er helt nødt til å vite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det hadde jeg overhodet ikke tolerert. Vi har skrevet under på at vi aksepterer (anonymiserte) bilder av barna på skolens nettside, men å være på lærerens FB-side er noe ganske annet. Jeg legger jo ikke engang ut bilder av barna selv på FB.

Hadde det skjedd hos oss ville jeg kontaktet rektor, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du trenger ikke juridiske dypdykk her... :)

Takk for et langt svar!

Jeg er en av få som har tilgang til lærerens facebook-side, tviler på at de andre foreldrene noengang vil å vite dette.

Jeg har litt kontakt med læreren, så jeg kan uten problemer ta opp dette med han.

Skal se om jeg finner en lov, men jeg tviler (er ikke jurist...)

Når du oppretter et fotoalbum på facebook må du klikke for at du har innhentet godkjenning fra personene som er avbildet. Klikker du ikke j"a "her, får du ikke opprettet albumet, og denne godkjennelsen mangler jo denne læreren. Dette burde være tilstrekkelig for å få albumet fjernet.

Jeg hadde nok i tillegg informert rektor, sånn at vedkommende kan informere samtlige lærere i staben om praksis på dette feltet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...