Gå til innhold

På siden- "hytte"/ fritidsbolig i Oslo


Gjest Osloleilighet

Anbefalte innlegg

Gjest Osloleilighet

Dette er helt på siden av tema. Vi som er en familie på fem vurderer å kjøpe en leilighet i Oslo sentrun som skal brukes som fritidsbolig/ hytte, da vi bor på en annen kant av landet og reiser mye til Oslo. Synes det blir ganske styrete med hotel innsjekk/ utsjekk, frokosttider osv. Har arvet litt og vurderer å investere i en leilighet- som da på sikt barna kan bruke hvis de skal studere i Oslo. (Noe som er ganske sansynlig.)

Spørsmål:

Hvordan ville du oppfatt det hvis en leilighet i din bygård bare ble brukt som fritidsbolig? At en leilighet står tom største delen av tiden? Er det negativt eller positivt. (Se bort fra trappevask og dugnad etc. det ordner vi.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg ikke tenkt en tanke over. :) Samma for meg hva naboene gjør, så lenge de ikke forstyrrer oss med bråk på natta. :o) Og hvis dere deltar på dugnader osv. så er vel ikke det noe problem. Jeg er på hils med naboene, og kan slå av en prat med noen. Utover det liker jeg å ha et privatliv. :)

PLiiiiiiiiiis kjøp leilighet over meg a :o), for den familien over med fem barn holde oss våkne med løpene unger halve natta, også drar de møblene bortover gulvet hver kveld (sent) og morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Hvis dere har råd til det så hadde ikke jeg tenkt på hva naboene ville ha sagt ihvertfall. Tror ikke noen ville ha sagt noe hvis dere gjør det dere "skal" i forhold til arbeid.

Kjenner faktisk flere som har gjort det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osloleilighet

Det hadde jeg ikke tenkt en tanke over. :) Samma for meg hva naboene gjør, så lenge de ikke forstyrrer oss med bråk på natta. :o) Og hvis dere deltar på dugnader osv. så er vel ikke det noe problem. Jeg er på hils med naboene, og kan slå av en prat med noen. Utover det liker jeg å ha et privatliv. :)

PLiiiiiiiiiis kjøp leilighet over meg a :o), for den familien over med fem barn holde oss våkne med løpene unger halve natta, også drar de møblene bortover gulvet hver kveld (sent) og morgen.

Sånn ville jeg også tenkt, men fikk en kommentar fra en i går at det var kjipt med pendlere som ikke bodde fast i huset, da ble de ikke kjent med alle osv. Bor i enebolig til daglig, men har bodd i leiligheter i flere år og vet hvordan det er med bråkete naboer........ jeg hadde vært strålende fornøyd med noen som aldri var hjemme så lenge de hadde fulgt husreglene. Men uansett er det ikke noe kjekt hvis naboene skal skule stygt på oss de gangene vi er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde bare vært fint, så lenge de fulgte opp de vanlige forpliktelsene og det ikke ble sånn at halve blokka / gården sto tom. Men sistnevnte skjer jo ikke i Oslo hvis ikke huset er på vei til å falle sammen eller evt. er så dyrt at nesten ingen kan bo der.

Jeg hadde et pensjonistpar som naboer (tvers over gangen) i ti år. De var bortreist hele sommeren, sånn fra mai til slutten av august. Siden vi bodde øverst, vedtok jeg da at det ikke var nødvendig å vaske trappa i den perioden. Var veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hos oss

Med mindre det er mange slike tomme leiligheter i en bygård, så ser jeg ingenting negativt med det.

Hvis det er mulig ville jeg valgt en leilighet med sentralfyr (slik at det kan stå på en god lunk i leilighten hele vinteren, det kan bli gulvkaldt i noen leiligheter hvis leilighten under er iskald, og så er det behagelig for dere når dere kommer dit). Og en timer med et liste lys / aventstake eller noe annet som gjør det bebodd.

Og leiligheter hvor man har vaktmester er velig greit hvis man er lenge borte om gangen, da er det noen som holder et øye med det som skjer og som man lett kan spørre om hjelp til å lufte radiatorene om høsten, og å slippe inn rørlegger, feier, elektriker, dørtelefonreparatør eller andre som er på felles oppdrag for hele gården. Og kaste reklame som blir liggende på dørmatten osv,

Er det flere delvis tomme leiligheter i gården, er det ekstra hyggelig hvis man tar seg tid til å pynte litt til advent / jul osv, det er stusselig hvis nesten alle vinduene er mørke hele julen og det bare er en leilighet der det bor noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Hvordan jeg ville reagert på en som var med på spleiselaget for kostnader av vedlikehold, heis, trappevask (om ikke dugnad) og renovasjonsavgifter? Og som ikke bråkte tidlig på morgenen eller sent på kvelden, ikke skitnet til trappene med gjørmete føtter, og ganske enkelt var usynlig?

Tror det hadde gått ganske greit, gitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to sånne i vår oppgang (lite sameie), det er bare positivt. Hils og snakk med naboene når dere er der, så dere er oppdatert på hva som skjer i styret mht saker, vedlikehold, oppussing osv. Fint hvis styret vet noen å kontakte i samme by som har nøkkel, i tilfelle det er noe akutt og de trenger å gå inn(lekkasje el). Ha gjerne på noe lys i forbindelse med jul hvis det er vanlig hos naboene, og noe varme så ikke rør fryser sef. (det var problem hos oss, og eier bodde i Frankrike og vi hadde ikke telefonnummer). Ha gjerne blomster (granbar, plast) hvis naboene har det, og hold det ellers pent på balkong.

Er det et stort borettslag/blokk, skal du ikke ofre det en tanke, da er det ingen som bryr seg og i hvert fall positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...